Annons

Gamla Pentax objektiv till moderna fullformat?

Produkter
(logga in för att koppla)

dHb

Aktiv medlem
Funderar lite om gamla Pentax objektiv från 70-80tal (K och M) funkar till moderna fullformats kameror? Dessa objektiv är ju gjorda för småbild så de borde väl funka eller?

Läste någonstans att bländararmen måste monteras bort eller kapas för att inte ta i sensorn för exempel Canon hus, stämmer det?

Sugen på fullformat och har några fina gamla Pentax objektiv men skulle helst vilja slippa adapter dock har ju Pentax ännu bara sensorer i APS-C format (Undantag 645D men den är inte aktuell för mig).

Pentax hade lite kortare avstånd mellan linsfästet och filmplanet än ex vis Nikon.

Därvid kan en adapter inte ge skarp bild annat än på närmare håll än oändlighet. Det finns adaptrar med linser i, men då tror jag man tappar vitsen med att använda kvalitetsoptik.

Med adapter får man ju ingen elektrisk kontakt mellan lins och kamera så autofokus, exponering mm funkar inte som med en lins som är byggd för kameran.

Så kolla noga innan köp.

(Ser att du har en spegellös kamera i APS-format. Till den tror jag nog att det finns Pentaxadaptrar.

har lite egen erfarenhet

har anpassat och använt mina Pentax objektiv från 70-talet på både en Canon kamera och nu en Sony NEX7. Om du inte vill läsa allt jag skriver nedan så är min sammanfattning att Pentax objektiven har en MYCKET hög optisk klass.

Precis som du är inne på fick jag fila av "armen" på två objektiv som tillåter att man mäter på full öppning när jag testade på en Canon 7D. Idag känns det så där och det hade varit bättre att låta bli men då trodde jag att det var bara ett kul test och att de gamla klenoderna var nog att se på bara med nostalgiska ögon. Var inte så kul när jag till slut förstod att bilderna med Pentax objektiven kanske tom är skarpare än mina Canon orginal på en Canon kamera förutom mitt bästa, ett Canon 100 makro. Men det var svårt att tillräckligt snabbt ställa in skärpan så det blev lite stolpe och ut. Hade också en adapter som gav signal när skärpan låg rätt men... nja

Men har sett att Sony NEX användare använder objektiv av de mest skiftande typer, modeller och märken och då även Pentax objektiv naturligtvis. Köpte en och är bara i allra första början på mitt testande och utvärderande men det verkar mycket lovande.

Har skrivit lite på min blogg här på Fotosidan om du vill läsa http://www.fotosidan.se/blogs/lgn/maste-bara-beratta.htm

Idag fortsatte jag med att testa mitt Pentax 100 mm makro. Se bilder bara som en verifiering att det funkar. Jag häpnar i alla fall över hur skarpa de är för att inte tala om färgerna

Tog raw och kollade på samma sätt som jag gör med mina Nikon filer hur mycket jag kan förbättra dem vid datorn. Använde Sonys "Image Data Converter" som följer med NEX kameran. De intressanta med alla nedan är att de är nästan precis som de lagrades i kameran när de togs. Har i princip inte gjort några förändringar.... det blev inte bättre med den kunskap jag har just nu

http://lgn.se/PUBLIC/public_photos/Calender/2013/131116_NEX7_tests/02.htm
http://lgn.se/PUBLIC/public_photos/Calender/2013/131116_NEX7_tests/01.htm
http://lgn.se/PUBLIC/public_photos/Calender/2013/131116_NEX7_tests/03.htm

Sony kamerans sätt att visa vart skärpan ligger är mycket bra. För att inte prata om när man zoomar in på en fokuspunkt och ser hur det blir med 12 ggr förstoring. Blir perfekt senare när jag har kommit till Pentax 400 mm monterat på stativ.

NEXén må vara liten men det är en fantastisk och "stor" kamera

Lycka till och var rädd om din gamla linser
//LGN

Pentax hade lite kortare avstånd mellan linsfästet och filmplanet än ex vis Nikon.

Därvid kan en adapter inte ge skarp bild annat än på närmare håll än oändlighet. Det finns adaptrar med linser i, men då tror jag man tappar vitsen med att använda kvalitetsoptik.

Med adapter får man ju ingen elektrisk kontakt mellan lins och kamera så autofokus, exponering mm funkar inte som med en lins som är byggd för kameran.

Så kolla noga innan köp.

(Ser att du har en spegellös kamera i APS-format. Till den tror jag nog att det finns Pentaxadaptrar.

Det där stämmer väl inte, i vart fall på Canon EOS funkar de utmärkt med adapter, även på oändliginställning. Det är manuella Canon, Minolta och Konicaobjektiv som inte funkar utan korrektionslins. Däremot har vissa gamla Pentax/Takumarobjektiv en för utskjutande bakre lins så att den kan slå i spegeln, gäller bl a 50/1.4 och 35/2. Men de flesta funkar utmärkt. Möjligt att det du skrev gäller Nikon, men inte EOS.

Nikon

Jag hade Pentax då jag köpte en Nikon F3. Kollade då adaptermöjligheterna ganska ordentligt. Vet inget om Canon.

Just ja, har för mig att jag faktiskt läst om detta och ang Nikon, vill ju helst komma ifrån adapter helt och adapter med lins är helt uteslutet.
Har en adapter från PK till NX till min NX11 som jag ofta använder och det funkar mycket bra.

Intressant läsning, kul att fler använder dessa gamla objektiv!
Som du skriver har jag också lite svårt när det är bråttom att få till skärpan men det är igentligen inte något större problem då jag oftast tar bilder på motiv där jag har gott om tid och då uppskattar jag att allt är manuellt.

En av mina favoriter är ett 100mm F4 Macro som jag tycker tar fina bilder med min NX11. Här är några exemplar med denna kombo.

http://www.flickr.com/photos/dihib/10746536343/lightbox/
SMC Pentax 100mm F4 Macro, Samsung NX11, 1/13 sec, F5.6, ISO 100

http://www.flickr.com/photos/dihib/10645238733/lightbox/
SMC Pentax 100mm F4 Macro, Samsung NX11, 1/180 sec, F5.6, ISO 250

http://www.flickr.com/photos/dihib/10362141936/lightbox/
SMC Pentax 100mm F4 Macro, Samsung NX11, 1/25 sec, F5.6, ISO 200

Att kapa "armen" är inte något alternativ eftersom jag inte vill göra någon åverkan så om det skulle vara att den är i vägen är enda lösningen för mig att skruva upp och montera bort.

Bra info! Det är någon Canon EOS jag hade i tankarna, men bästa lösningen skulle ju vara en Pentax med K-bajonett i fullformat, man får väl hoppas det kommer en sådan någon gång :)

anledningen

det var intressant att se dina fina bilder med makro 100:an. Har bl a samma objektiv
Är osäker ibland om jag är för positiv när jag pratar om mina gamla Pentax objektiv. Blev därför extra glad när jag ser att dina bilder blir minst lika bra som mina och med den där speciella känslan vad gäller skärpa och färger

Har inte använt just makron så mycket på digitala kamerahus då jag har haft mycket bra andra till min Canon och numera Nikon. I marginalen med lite testbilder men nu med Nex så kommer det att bli flera.

Ska svära lite i kyrkan.... Är inte säker på att en FF är det optimala för mig vad gäller just makrofotografering.

Har också ett Pentax kit objektiv från 70-talet som man nog får kalla det. Det är 55mm 1.8. Var billigt kommer jag ihåg men blir lika förvånad varje gång när jag ser hur skarpt det är. Kit och kit.... Objektiven fanns då inte i flera varianter med samma brännvidd. Det fanns ett och det användes av både av amatörer och proff

Vill bara lägga till att pinnen som jag kapade medför inga olägenheter alls för mig när objektivet sitter på Sony kameran men lite klantigt är det. Men förstod då inte att nytt med automatik inte alltid innebär bättre

//LGN

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar