Annons

Göra om någon annans foto och sen publicera den i mitt nanmn?

Produkter
(logga in för att koppla)

FredrikArvidsson

Avslutat medlemskap
Om man tar nån annans amatörmässiga bild (som jag hittade på internet) och gör om det (alltså redigerar/ ta bort vissa centrala delar av bilden) så att bildens ursprungliga intentioner helt försvinner och istället ersätts av ett annat mer konstnärligt innehåll - kan jag då publicera den bilden i mitt namn, utan att göra intrång i upphovsrätten?

Ska bli intressant att höra svaret men jag tycker att det låter vääääldigt tveksamt att det skulle vara ok..

FredrikArvidsson skrev:
Om man tar nån annans amatörmässiga bild (som jag hittade på internet) och gör om det (alltså redigerar/ ta bort vissa centrala delar av bilden) så att bildens ursprungliga intentioner helt försvinner och istället ersätts av ett annat mer konstnärligt innehåll - kan jag då publicera den bilden i mitt namn, utan att göra intrång i upphovsrätten?

På vilket sätt bedömer du amtarörmässigheten? På vilket sätt hör upphovsrätten ihop med den (subjektivt) upplevda kvaliteten på bilden? Om jag tar en bild med en holga är min upphovsrätt begränsad jämfört med om jag tagit motsvarande bild med en hasselbladare?

/PB

Bengus skrev:
Beror lite på licensmodell. Det finns ju licensmodeller som tillåter modifierande och sedan publiserande; vanligtvis måste dock orginalartisten anges. Se bl.a. creative commons:
http://creativecommons.org/

BAW

I mitt tidigare svar förutsatte jag att inga särskilda avtal/licenser tecknats, finns det sådana kan förstås vad som helst gälla för bilden i fråga.

Re: Re: Göra om någon annans foto och sen publicera den i mitt nanmn?

pbodin skrev:
På vilket sätt bedömer du amtarörmässigheten? På vilket sätt hör upphovsrätten ihop med den (subjektivt) upplevda kvaliteten på bilden? Om jag tar en bild med en holga är min upphovsrätt begränsad jämfört med om jag tagit motsvarande bild med en hasselbladare?

/PB

Det kanske är en så här amatörmässig bild: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=61430

:)

Senast ändrad:
FredrikArvidsson skrev:
......så att bildens ursprungliga intentioner helt försvinner och istället ersätts av ett annat mer konstnärligt innehåll...
Skitsamma om innehållet skulle vara konstnärligare eller icke, men om du använder en bild till att göra en ny bild av, alltså så ursprungsbilden inte är igenkännbar så är nog svaret JA. Enligt lag..

Är ursprungsbilden en uppenbar del av din bild bör nog svaret vara NEJ, men å andra sidan ansåg ju rätten att Markus Andersson (målande konstnären) hade rätt att avbilda J. Lembergs foto på Christer Petterson som del i en målning, så även det läget kan kanske vara svårtytt om man ser till vissa domar?

Re: Re: Göra om någon annans foto och sen publicera den i mitt nanmn?

pbodin skrev:

/PB

Tänkte att en bilds brist på originalitet kunde ha betydelse vid bedömningen av upphovsrättsliga spörsmål. Här i Sverige kanske man inte gör en upphovsrättslig skillnad för bilder i total avsaknad av originalitet. Men, jag tänkte att detta var nåt som kunde variera mellan olika länders lagstiftningar. Alltså, att om ifrågavarande bild var fotograferad av exempelvis en amerikan - skulle detta innebära en annan bedömning(?).

Men, det kanske är så att alla bilder, världen över, värderas lika upphovsrättsligt - vare sig det handlar om ett foto på ett flyplan som flyger in i Twin Towers eller om det handlar om ett foto på ett badrumsgolv?

Senast ändrad:
Re: Re: Re: Göra om någon annans foto och sen publicera den i mitt nanmn?

FredrikArvidsson skrev:
Tänkte att en bilds brist på originalitet kunde ha betydelse vid bedömningen av upphovsrättsliga spörsmål. Här i Sverige kanske man inte gör en upphovsrättslig skillnad för bilder i total avsaknad av originalitet. Men, jag tänkte att detta var nåt som kunde variera mellan olika länders lagstiftningar. Alltså, att om ifrågavarande bild var fotograferad av exempelvis en amerikan - skulle detta innebära en annan bedömning(?).

Men, det kanske är så att alla bilder, världen över, värderas lika upphovsrättsligt - vare sig det handlar om ett foto på ett flyplan som flyger in i Twin Towers eller om det handlar om ett foto på ett badrumsgolv?

Frågan behandlas säkerligen olika i olika länder. För USA finns några tips här:

http://www.copyright.gov/help/faq/faq-fairuse.html
http://www.copyright.gov/fls/fl102.html

England:
http://www.copyrightservice.co.uk/protect/p16_photography_copyright

/PB

Re: Re: Re: Göra om någon annans foto och sen publicera den i mitt nanmn?

FredrikArvidsson skrev:

Ja, mig veterligen gäller upphovsrättslagen över hela världen i och med att i alla fall de flesta länder skrivit under ett avtal om copyright. Har för mig att Ryssland står utanför denna överenskommelse.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar