Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Göra de gröna tonerna mer som dessa!

Produkter
(logga in för att koppla)
Det var rätt snyggt. Jag antar att man drar vitbalansen åt det varma hållet och drar den gröna nyansen åt det blå hållet. Men det finns garanterat fler sätt, borde t ex även gå med rgb-kurvan.

i PS

I Photoshop kan du göra fäljande:

ctrl U
Välj grönt och ändra på tonen
Du kan också välja gult och ändra på tonen där eftersom det gröna påverkas mycket då också.

Vill du bara ändra på grönskan och inte det andra så penslar du in dina färgändringar.

Fast han har ju de tonerna på alla sina bilder, tror inte att han sitter och penslar in ändringarna på varenda bild..

Colorbalance i photoshop låter dig ändra färgbalansen i skuggor/mid/ljus individuellt. Sedan kan du alltid göra en selection med full feather och ändra färgbalansen i bakrunden utan att det syns någon skarp gräns. Lägg på lensflare eller liknande och selektiv blur för att få det där ljuset och avsluta med att lägga till brus för att jämna ut bilden.

:)

Det var jättefina bilder och jag får en känsla av att det är film han fotat med, ev Kodak Portra 160 då jag sett andra bröllopsfotografer med en liknande stil använt sig av just denna film.

Har du prövat Color Efex Pro från Nik Software? Jag laddade hem en provdemo av dem för något år sedan och lyckades ganska bra att få en liknande ton.

Naturen har nog gjort sitt i de där tonerna också? Det ser ut att vara ganska lågt stående sol, det gör ljuset varmare genom tyndalleffekten.

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto