Annons

Gör jag rätt? konverterar till tiff

Produkter
(logga in för att koppla)

JFfoto

Avslutat medlemskap
Håller på med mina bilder främst i LR, 98% av fallen, men nu har jag fått
upp ögonen för "light painting" och då fotar jag med flera exponeringar.. och LR kan inte
lägga samman dessa, så därför använder jag mig utav CS4, men den versionen kan ej ta mina RAW filer, måste ha nyare isåfall, och det är inte aktuellt då jag håller mest till i LR.

Så först tar jag mina RAW filer till LR, konverterar till DNG, lägger in dessa i CS4 och lägger samman alla sen sparar filerna i TIFF, men dessa blir alltid så stora, över 100mb st. Och spara i jpeg vill jag helst inte då jag vill kunna ändra lite i bilden i framtiden.

Finns det något bättre sätt att göra detta?

Och en annan fråga, när ska jag behandla bilderna isåfall?

1. I LR med RAW format, behandla alla bilder enskilt, lägga på skärpa, ändra vitbalans e.t.c.
2. När jag konverterat alla bilder till DNG och lagt in i CS4 och redigera alla bilder enskilt där istället?
3. När jag lagt ihop alla lager så alla exponeringar blir en och samma bild, bäst att redigera bilden i helhet då?
4. Spara filen som TIFF och redigera skärpa e.t.c som aldra sista steg i LR?
 
Variant

Enklast är väl att öppna rawfilen och göra grundinställningar i DPP och sedan bara överföra bilden till CS4 med ett knapptryck. Där kan du sedan göra dina specialbilder.
 
Låter märkligt.
I LR borde du få upp en meny mha HMV.
Välj sedan Edit In och Photoshop.
När du stänger PS så bör filen dyka upp i LR som en kopia med ny ändelse, tiff eller psd.
 
Låter märkligt.
I LR borde du få upp en meny mha HMV.
Välj sedan Edit In och Photoshop.
När du stänger PS så bör filen dyka upp i LR som en kopia med ny ändelse, tiff eller psd.

Tack, det underlättade en del.

En sista fråga, vilket är bäst att redigera i?

DNG eller tif? Försämras kvaliten något om man redigerar i tif filen efter man sparat från PS till LR?

För att redigera typ 5+ olika exponeringar i dng formatet känns inte som någon bra idé innan jag lägger samman dom i PS?
 
Edit: Fick svar efter lite googlande, Tif kan man spara och redigera hur mycket man vill :)

Men, mina tif filer blir 100 MB stora, och mina hårddiskar lär bli fulla fort. Hur kan jag ändra på detta?
 
DNG eller tif? Försämras kvaliten något om man redigerar i tif filen efter man sparat från PS till LR?
Hmmm
Det finns inget svar på den frågan.
DNG är ett universellt RAWformat.
tiff är en jävla udda fågel när man försöker studera det in på bara skinnet. Tiff är ett kontainerformat.
Tiff kan va allt från en jpg till faxkomprimerat svartvitt rasterformat.
En A1 ritning kan få storlekar från 400Kb med CCITT6(faxformat) till Drygt 400 Mb(RGBformat). Men det är samma jävla ritning.

Alltså det tiffformat som PS använder innehåller lagerhantering. Och om jag förstått rätt så är inte PSs tiffformat ett rasterformat. Men skulle det vara ett rasterformat så manipulerar man ju pixlar direkt. Men om det är en försämring???? beror väl på om det blev som man tänkt sig?
 
Du kan ju slå ihop lagrena o spara bilden men då förlorar du möjligheten att gå tillbaka o fixa mer/om.

Gör det, dom blir 102 MB fast jag lägger samman alla lager, med flera lager så blir dom runt 500MB..

Om jag nu slår ihop lagrerna, sparar som TIF och sen konverterar till DNG igen när jag är nöjd med bilden? Finns det något negativt i det? förutom att de blir en himla massa konverterande isåfall, men bättre det än att ha 100/500MB stora bilder, inte så kul när man kommer upp till 1000 bilder..
 
Det enklaste svaret är. .. köp stooooora diskar;-)
Jag vet inte riktigt om det är ett mindre format men testa psd istället.

Haha :p Jo 1 TB är ju rätt billiga idag så.

Jag kom på att om man komprimerade med LZW när man spararade TIF filen så blev den mindre, ca 30 MB :) Det är acceptabelt :p
 
Min första disk var 1 Tb, numera är den använd till andra systemdisk.
datadisken är på 2 Tb idag, snart är det dags för nr två. Troligtvis blir det 3 lr 4
 
Haha :p Jo 1 TB är ju rätt billiga idag så.

Jag kom på att om man komprimerade med LZW när man spararade TIF filen så blev den mindre, ca 30 MB :) Det är acceptabelt :p

Diskyta är väl aldrig ett problem? Börjar ytan ta slut så får du rensa eller köpa ytterligare disk, vilket inte kostar mycket.

För övrigt kan det ju vara ganska jobbigt att hålla på att komprimera och dekomprimera filer varje gång du ska arbeta med dem.
 
En fråga till, har börjat redigera hdr bilder i 32 bits, kan man komprimera dessa med zip komprimeringen? Vad jag förstått så blir inte filerna 32 bits om man komprimerar med LZW?
 
Jag tror att det är dags för dig att lägga handen på hjärtat och fråga dig vad du skall ha 32bitars bilder till.
jpg är 8 och den nya jpg standarden är 12.
För att få en skärm att visa Adobe RGB så får du hosta upp ca 10 000 Kr, och där BÖRJAR priserna.
Men har du vettiga argument som stödjer tilltaget så skall jag inte vara sämre än att hjälpa dig hitta ngn som vet svaret.
 
Jag tror att det är dags för dig att lägga handen på hjärtat och fråga dig vad du skall ha 32bitars bilder till.
jpg är 8 och den nya jpg standarden är 12.
För att få en skärm att visa Adobe RGB så får du hosta upp ca 10 000 Kr, och där BÖRJAR priserna.
Men har du vettiga argument som stödjer tilltaget så skall jag inte vara sämre än att hjälpa dig hitta ngn som vet svaret.

Jo jag tar HDR bilder, tre exponeringar, och då har jag fått veta av andra att det är värt att redigera hdr bilden i 32bitars i lightroom, då minskas risken för brus och bandning.. man kan alltså kräma på ordentligt med reglagen.. provade detta och märkte skillnad direkt så kommer fortsätta med detta :)
 
Att komprimera datan öht som är länkad i LR är ju lite bökigt beteende.
Du måste alltså packa upp bilden var gg du skall använda den. Sen om pekaren i LR fortfarande kan hitta filen när den är uppackad igen vet jag inte. Platsen som den hamnar på disken är ju inte säkert att det är densamma som när du packade filen. Originalplatsen kan ju vara upptagen av annan data.

Men det är du säkert redan införstådd med.

Ja jag vet bara ett par på FS som kan ha ett vettigt svar, jag skall skicka ett par mail så får vi se...
 
LR pekar ju inte på en fysisk plats på disken, utan på ett filnamn. Men visst låter det krångligt att ha extern komprimering av filer, så att de måste packas upp innan de kan användas. Om LR själv kan sköta uppackningen så att den sker "i bakgrunden" utan att man märker det så är det ju en annan sak. Men för mig personligen så känns komprimering av filer på min egen dator som en icke-fråga idag när disk är så pass billigt.
 
Jo jag tar HDR bilder, tre exponeringar, och då har jag fått veta av andra att det är värt att redigera hdr bilden i 32bitars i lightroom, då minskas risken för brus och bandning.. man kan alltså kräma på ordentligt med reglagen.. provade detta och märkte skillnad direkt så kommer fortsätta med detta :)

Hej!

Jag får nog erkänna att jag inte helt förstår ditt arbetsflöde ... På vilket sätt får du in 32-bitars filer i Lightroom?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.