Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Gör jag fel?

Produkter
(logga in för att koppla)

Annika.N

Aktiv medlem
Jag har haft jättestrul med min bärbara dator. Och nu har jag tröttnat och beställde en ny. Det blev ingen Dell den här gången utan Sony Vaio FW 31J hoppas attt den ska vara bra.
Nu till min fråga? Jag har haft Photoshop CS2 och CS3 men tycker att det finns onödigt mycket som jag aldrig använder när jag redigerar mina bilder. Tycker att det görs lite komplicerat. Och har därför funderingar på Photoshop Elements 7.0. Gör jag fel? Gör jag rätt?

Om du inte jobbar in 16bitar tiff så är det egentligen inte så mycket som (jag) tycker skiljer.

Jag tycker du skall se framåt. För tillfället kanske du inte använder PS fullt ut men du kanske vill lära dig mer längre fram. Om du ändå är i valet och kvalet så är det väl bättre att ha möjlighet till att göra mer avancerade saker om du väl behöver det.

Sedan finns det fler tutorials för ps än vad det finns för elements och det är ju ett bra sätt att lära sig programmet

Om du gör rätt eller fel kan nog bara du svara på.
Om jag förstått det hela rätt så kan man inte se channels/kanaler i Elements.
Kanaler använda t ex om man vill spara selections och i bland kan skärpning i enbart en kanal vara effektivt (särskilt i LABcolors).

Ladda ner en Trial-version av Elements på adobe.com och se om du nöjer dig med det. Själv använder jag lagermasker väldigt väldigt ofta, och sist jag kollade fanns det inte med i Elements. Det och några andra saker gör att jag inte nöjer mig med Elements.

Jag har haft jättestrul med min bärbara dator. Och nu har jag tröttnat och beställde en ny. Det blev ingen Dell den här gången utan Sony Vaio FW 31J hoppas attt den ska vara bra.
Nu till min fråga? Jag har haft Photoshop CS2 och CS3 men tycker att det finns onödigt mycket som jag aldrig använder när jag redigerar mina bilder. Tycker att det görs lite komplicerat. Och har därför funderingar på Photoshop Elements 7.0. Gör jag fel? Gör jag rätt?

Som Nikonägare (om man skall tro din kameraväska) tycker jag du skall ge CaptureNX en chans. Själv gör jag nästan allt i CaptuerNX, gör bara slutskärpning för web och utskrifter i PSElements. Har tillgång till CS3 men öppnar det aldrig.

/FW

Som Nikonägare (om man skall tro din kameraväska) tycker jag du skall ge CaptureNX en chans. Själv gör jag nästan allt i CaptuerNX, gör bara slutskärpning för web och utskrifter i PSElements. Har tillgång till CS3 men öppnar det aldrig.

/FW

Ja, jag är Nikon ägare! Varför skulle inte min kameraväska stämma? Kanske bara ett uttryck?
Jag ska testa Caputure NX.

/Annika

Ja, jag är Nikon ägare! Varför skulle inte min kameraväska stämma? Kanske bara ett uttryck?
Jag ska testa Caputure NX.

/Annika

Det var bara ett uttryck :eek:) CaptureNX kan vara litet knöligt att sätta sig in i (tycker en del) men det ger bäst resultat om du fotar i RAW. Kör du bara JPG kan det nog kvitta. Det är betydligt billigare än CS.

/FW

Det var bara ett uttryck :eek:) CaptureNX kan vara litet knöligt att sätta sig in i (tycker en del) men det ger bäst resultat om du fotar i RAW. Kör du bara JPG kan det nog kvitta. Det är betydligt billigare än CS.

/FW

OK! =)
Jag fotar i RAW. Men det går väl med Elements också?

/Annika

OK! =)
Jag fotar i RAW. Men det går väl med Elements också?

/Annika

Visst funkar det i PS Elements också men resultatet blir bättre i CNX. Jag har sällan behov av brusreducering men det skall tydligen vara bättre i CNX också. Det bästa i CNX är färgkontrollpunkter och att enkelt kunna måla ut effekter på delar av bilden men just det kan man i PS också. Du kan även enkelt göra uppskärpning av enstaka färgkanaler. Finns testversion för nedladdning här. http://nikoneurope-se.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/27196 Har också börjat köra ViewNX för att titta på bilderna (RAW).
/FW

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar