Annons

Funkar Neat Image med Adobe RGB??

Produkter
(logga in för att koppla)

ollebroksten

Aktiv medlem
Hej!
Jag planerar att köpa Neat Image så jag får tillgång till tiff sparning. Men jag undrar; klarar NeatImage av om man har någon färgprofil inlagd i bilden, tex adobeRGB?

MVh/Olle

Jag vet inte ritkigt säkert, men jag har märkt att om man använder sig av pluginet på en bild som har en färgprofil som inte är srgb, så kommer färgerna bli felaktiga i neatimage-fönstet som öppnas.
Precis som om du öppnat dem i internet explorer

Jag använder neat image på adobeRGB. Märker ingen färgskillnad men jag ska kika extra noga nästa gång.

/David

Eveningstar skrev:
Jag vet inte ritkigt säkert, men jag har märkt att om man använder sig av pluginet på en bild som har en färgprofil som inte är srgb, så kommer färgerna bli felaktiga i neatimage-fönstet som öppnas.
Precis som om du öppnat dem i internet explorer

Jag får precis den effekt du säger. Dock har jag inte märkt att det skulle påverka funktionen. Men jag har å andra sidan inte gjort några vetenskapliga tester. Är det någon som har kollat närmare på detta?

Hittade detta på Neat Image forum:

NI assumes the input image is in an RGB color space. It then converts it to the working color space (YCrCb by default) to reduce noise. When the filtration is completed NI converts it back to the original color space.

If your input image is in Adobe RGB 1998, then NI output will also be in Adobe RGB 1998 color space.

From the standpoint of color management, you don't have to worry about color spaces as long as you work with variants of RGB color space (sRGB, Adobe RGB, etc.).

Color space conversion in NI is necessary for efficient noise reduction. The conversion is very accurate, there is no loss due to that.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar