Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Funderar på att gå tillbaka till analogt...
- Trådstartare pwrdesign
- Start datum
pwrdesign
Aktiv medlem
Maron skrev:
Skaffade mig en pentax 6x7 i höstas och måste säga att det känns mer "på riktigt" än med digitalt.
Det smäller som f-n när man trycker av och så får man bara 9-10 bilder/rulle vilket gör att man verkligen tänker efter före...
Precis därför jag vill ha en mellanformatare.
Dock så tilltalar mig arbetssättet med schaktsökare mycket mer.
MvH P
pwrdesign
Aktiv medlem
Nu fattar jag ur Obilkunniga känner sig när dom ska titta på bil...:/
Har fått in fler bud nu, 501 Elx ttl hus med 80mm optik och magasin.
SKA man i över huvud taget köpa en Bladare utan att ha tittat på den?
Även om jag tittar på den så kan jag nog bara konstatera att " ja den känns ju bra" :/
500C verkar ha lite sämre mattskivor, stämmer detta? Och är ju en äldre kamera...ska man håla sig till 501 och 503?
Mvh P
Har fått in fler bud nu, 501 Elx ttl hus med 80mm optik och magasin.
SKA man i över huvud taget köpa en Bladare utan att ha tittat på den?
Även om jag tittar på den så kan jag nog bara konstatera att " ja den känns ju bra" :/
500C verkar ha lite sämre mattskivor, stämmer detta? Och är ju en äldre kamera...ska man håla sig till 501 och 503?
Mvh P
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Om schaktet tilltalar så kanske det vore dumt att välja annat. Då hade jag nog kikat efter en Hasselbladare med normal och vidvinkel,, För mig är ägandeglädjen viktig
Mest för pengarna tror jag dock att Pentax 6x7 ger. Härlig optik, bastant kännsla i ALLt och ett enligt mig HELT underbart fomat!!
Mattskivan i 500C skall visst vara mindre bra än andra nyare, dyrare modeller,,, jag är inte hemma på Bladare men skulle inte tveka på att köpa även en äldre men servad på Hasselblad.
Men visst, det är MYcket som kan trasslal i en Hasselblad,, mekanismen i magasinen är bara en punkt. 503CX verkar vara trevlig,,,
/Niclas,
Mest för pengarna tror jag dock att Pentax 6x7 ger. Härlig optik, bastant kännsla i ALLt och ett enligt mig HELT underbart fomat!!
Mattskivan i 500C skall visst vara mindre bra än andra nyare, dyrare modeller,,, jag är inte hemma på Bladare men skulle inte tveka på att köpa även en äldre men servad på Hasselblad.
Men visst, det är MYcket som kan trasslal i en Hasselblad,, mekanismen i magasinen är bara en punkt. 503CX verkar vara trevlig,,,
/Niclas,
Erik Schalin
Aktiv medlem
Ja sökare finns det olika. Schaktsökarna har väl ingen ljusmätning. Däremot har jag sett Bronica-annonser där de har schaktsökare och ljusmätare samtidigt. Vet inte hur det fungerar.pwrdesign skrev:
Det som hag känner mig mest förvirrad med är "VAD BEHÖVER JAG I DE KIT JAG SKA SKAFfA MIG??"
Kamerahus
Objektiv
Magsin - för filmen?
Vad jag förstår så monterar man själva sökaren ovanpå kamerahuset? Kan man ha olika sökare?
Matt skiva pratar folk om, följer sånt alltid med?
mvH P
Med så många val så hade jag åkt till en handlare som har mycket beg. för att känna, vrida och vända på olika kameror.
Jag skulle inte köpa utan att det finns en ljusmätare i kameran.
Sedan finns det beg. mellanformatare med AF. Hade jag haft pengarna så hade jag inte tvekat att köpa AF.
pwrdesign
Aktiv medlem
Niclasfoto skrev:
Om schaktet tilltalar så kanske det vore dumt att välja annat. Då hade jag nog kikat efter en Hasselbladare med normal och vidvinkel,, För mig är ägandeglädjen viktig
/Niclas,
Jo 503:an känns intressant, dock så tillkommer ljusmätare och jag får ju bara ett objektiv med då, vilket jag kanske iofs klarar mig med...
Killen som har den befinner sig i malmö, vågar man skicka en 10D dit ner och vågar man ta emot en 503CX från malmö, skickad med posten? dom klarar kanke det?
Vågar man köpa en otittad?
Erik Schalin
Aktiv medlem
När det gäller projektorer till 67 så tror jag att de flesta klipper ner bilderna och projicerar dem med en 66 projektor.
klasb
Aktiv medlem
Skillnader Hasselblad
Hasselblad har ett dokument på sin hemsida som går igenom de viktigaste skillnaderna mellan olika modeller i den s k 500-serien. Du hittar det på http://www.hasselblad.se/Archive/documents/Downloads_files/Information/500_series.PDF
/Klas
Hasselblad har ett dokument på sin hemsida som går igenom de viktigaste skillnaderna mellan olika modeller i den s k 500-serien. Du hittar det på http://www.hasselblad.se/Archive/documents/Downloads_files/Information/500_series.PDF
/Klas
Senast ändrad:
Niclasfoto
Avslutat medlemskap
Erik Schalin skrev:
När det gäller projektorer till 67 så tror jag att de flesta klipper ner bilderna och projicerar dem med en 66 projektor.
WHAT!
Ajajajaj,,, det fina formatet.
Vi är bara så sönderkörda på kodaks ologiska rektangel,, eller i några fall den rena kvadraten!
6x7 formatet är enligt mig så nära det perfekta man kan komma för att jobba med klassisk visuella estetiska uttryck, kanske spec för landskap/natur och porträtt. Naturliga proportioner helt klart, till skillnad ifrån 35rutan!
Men visst kan vi tycka olika!
Att klippa ett 6x7 skulle jag aldrig kunna göra. Svårt också att fota med 6x6 i tanken,,,
Mvh Niclas,
Walle
Aktiv medlem
pwrdesign skrev:
Hej!
MEN jag saknar den där känslan man kan få med en BRA analog kamera, framkallat i bad osv.
Går inte att åstakomma det digitalt tycker jag.
Så jag har funderat på att köpa en Hasselblad 500C med ett 80/2.8 objektiv till.
Vad har ni för några erfarenheter av detta?
Blir ju lite mer trix, ingem automatiskt ljusmätning osv, men det är nog det jag vill åt. Är lite för lätt att plåta med 10D'n känns det som.
Mvh Patrik
Varför inte både och? 10D när du vill ha snabbheten och smidigheten, och Bladarn när du vill ha känslan?
Så gör jag Har en 10D som jag använder oftast, men har även en 500C med ett 80mm, ett 150mm och ett 250mm till, och den är underbar att fota med!
Ljusmätningen sköter jag med en separat spotmätare. Det tycker jag är det bästa sättet att mäta ljuset. Ofta använder jag t.o.m. spotmätaren när jag fotar med 10D'n.
Om du vill klämma lite på bladaren så hör av dig!
Den är dock inte till salu
Erik Schalin skrev:
Det finns tillverkare av 6z7-projektorer som också används för att visa X-Pan-bilder med. Min pappa har köpt en, men tyvärr kommer jag inte ihåg märket.
Begandae Rollei-projektorer för 6x6 går att köpa begnat.
Sonnaren
Aktiv medlem
Formatet är väl en fråga om tycke och smak. Själv var jag aldrig så där över sig förtjust i proportionerna på Linhofs gamla "idealformat" 56 x 72, alltså vad som brukar kallas 6x7 men OK, det fick gå. Man skall också komma ihåg att förutom speciell projektor så fordrar 6x7 absolut en förstoringsapparat för minst 6x9. I dagsläget är detta ett mindre problem eftersom det finns gott om apparater till låga priser.
Men vet att 6x9 förstoringsapparater är ganska stora saker höga, breda och T U N G A, inte gärna något man plockar fram en kväll för att slå några kopior för skojs skull......Inte som småbildsförstoring precis. I och för sig klarar en hel del apparater såväl 135 som 6x6-formatet men det blir inte riktigt bra.
Optimal förstoringsoptik för 6x7 är 105 mm, då är man säker för vinjettering som lätt uppstår om man använder 80 mm förstoringsoptik avsedd för 4,5x6 eller - till nöds - 6x6 formatet.
Us
Men vet att 6x9 förstoringsapparater är ganska stora saker höga, breda och T U N G A, inte gärna något man plockar fram en kväll för att slå några kopior för skojs skull......Inte som småbildsförstoring precis. I och för sig klarar en hel del apparater såväl 135 som 6x6-formatet men det blir inte riktigt bra.
Optimal förstoringsoptik för 6x7 är 105 mm, då är man säker för vinjettering som lätt uppstår om man använder 80 mm förstoringsoptik avsedd för 4,5x6 eller - till nöds - 6x6 formatet.
Us
Sonnaren
Aktiv medlem
Här http://www.a1.nl/phomepag/markerink/proj_667.htm är en lista på projektorer för mellanformat - och uppåt.
Us
Us
janne ö
Aktiv medlem
Är inte så hemma i hasselblad, men 500C har väl inte automatiskt återgående spegel men väl CM modellen. Men det vet ju Sonnaren .
Angående sökare så kan du på de flesta kameror som uppräknats här ha ljuschakt eller prismasökare eller tom sportsökare på, Mattskivan vet jag en del har bytt till den nya ljustarka skivan på 500 c. CM byter man väl lika lätt på som Mamaiyan. Där lyfter man bar bort skivan och sätter fast en ny. Själv har jag tre skivor. Rutnät samt helmatt och en med prisma. Helmatt föredrar jag, den är skarp och inga störande linjer eller cirklar som stör bilden.
Chaktet gör ju med att dte går att lägga kameran på backen och ha full kontroll ändå.
Angående sökare så kan du på de flesta kameror som uppräknats här ha ljuschakt eller prismasökare eller tom sportsökare på, Mattskivan vet jag en del har bytt till den nya ljustarka skivan på 500 c. CM byter man väl lika lätt på som Mamaiyan. Där lyfter man bar bort skivan och sätter fast en ny. Själv har jag tre skivor. Rutnät samt helmatt och en med prisma. Helmatt föredrar jag, den är skarp och inga störande linjer eller cirklar som stör bilden.
Chaktet gör ju med att dte går att lägga kameran på backen och ha full kontroll ändå.
klasb
Aktiv medlem
pwrdesign skrev:
Lutar åt HBL 503CXi med CF 50/2.8 och A12 magasin
503CXi är ju en av de nyaste modellerna, så det ser ju bra ut. angående optiken så blir jag lite fundersam. jag har aldrig hört talas om nåt CF 50/2.8. Antingen är det CF 50/4 eller FE 50/2.8. FE-objektiven saknar centralslutare och fungerar inte på 500-kamerorna.
Inga av 500-kamerorna har automatiskt återgående spegel.janne ö skrev:
Är inte så hemma i hasselblad, men 500C har väl inte automatiskt återgående spegel men väl CM modellen.
/Klas
Jag skulle tullat på kamerahuset och satsat på mer optik.
En tidig 503:a från runt 1990 med 50/4, 80/2,8 och 150/4 är ett klassiskt och bra paket. Möjligen byter du 150/4 mot 120/4 macro.
Man behöver ju köpa allt på en gång...
En tidig 503:a från runt 1990 med 50/4, 80/2,8 och 150/4 är ett klassiskt och bra paket. Möjligen byter du 150/4 mot 120/4 macro.
Man behöver ju köpa allt på en gång...
Erik Schalin
Aktiv medlem
Glöm inte att titta runt på ebay i tyskland
Isaksson
Aktiv medlem
Hej!
Jag har länge använt både Hasselblad 500CM
och Hasselblad 503CW.
Sålde 503an och köpte en 10D. Ångrade mig. Tyckte inte den höll för landskapsbilder utskrivna i större format (men bra till mycket annat dock)
Köpte en Pentax 67II (senast modellen) med 45, 105 och 135makro optik.
Tycker detta är den bästa analoga kamera jag haft. Stor frihet i formatet. Kan beskära till både 66 och panorama om jag vill.
Prisvärd optik, robust kamera och bra ljusmätning. Du får mycket mer för pengarna än Hasselblad. Ser ingen kvalitetsskillnad på diorna ens med lupp.
Nu har jag köpt en Canon 1Ds som komplement.
Ett tips bara.
mvh/Stefan
Jag har länge använt både Hasselblad 500CM
och Hasselblad 503CW.
Sålde 503an och köpte en 10D. Ångrade mig. Tyckte inte den höll för landskapsbilder utskrivna i större format (men bra till mycket annat dock)
Tycker detta är den bästa analoga kamera jag haft. Stor frihet i formatet. Kan beskära till både 66 och panorama om jag vill.
Prisvärd optik, robust kamera och bra ljusmätning. Du får mycket mer för pengarna än Hasselblad. Ser ingen kvalitetsskillnad på diorna ens med lupp.
Nu har jag köpt en Canon 1Ds som komplement.
Ett tips bara.
mvh/Stefan
Isaksson skrev:
Jag är också inne på att köpa Pentax. Mycket för att det blir betydligt mer yta om slutprodukten är en rektangulär bild.
Jag har haft Hasselblad men jag tyckte att det blev för dyrt om jag skulle satsa på det systemet.