Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Funderar på att gå tillbaka till analogt...

Produkter
(logga in för att koppla)
Några av mina tankar är,,
Många som anser sig jobba intuitivt med schaktsökaren betonar att man för det första får en ökad kontakt med modellen och samtidigt erhåller ett ofta mer fördelaktigt (lägre) perspektiv.

Jag har tex flera gånger hört Moroten Krogvold (känd Norsk fotograf) när han säger att schaktsökaren är det rätta verktyget vid modellfoto. Enligt Krogvold så handlar det om att lära känna verektyget så att fokusereingen sker instinktivt och snabbt,, ljusmätaren har man i huvudet,, ISO400 eller högre hjälper för att öka skärpedjupsmarginalerna,,, då kan konsentrationen sättas in på modellen och hdet exakta ögonblicket.

När man jobbar med en hasselbladare utan att kika så mycket ned i schaktet så har man kommit långt på den nödvändiga vägen,,

Mvh Niclas,
 
Re: Re: Re: Schaktsökare

Fredrikpersson skrev:
Ja, det är rätt. Jag tycker att det är lättare att komponera en bild när jag ser den på lite avstånd i en schaktsökare eller i en mätsökarkamera där bilden oftast är inramad i mitten av sökaren. I en vanlig sökare missar jag ofta at "få med" det som finns i hörnen eftersom jag måste söka av sökarbilden för att se hela bilden.

Men framförallt tror jag att det är skillnad för motivet (om det är en människa). För många människor känns det mera hotfullt att stirra in i en Nikon F5 som smattrar på än att få ögonkontakt med fotografen (vilket ju en schaktsökare tillåter).

Hälsningar

Fredrik

OK, köper den teorin helt klart!
 
Niclasfoto skrev:
Några av mina tankar är,,
Många som anser sig jobba intuitivt med schaktsökaren betonar att man för det första får en ökad kontakt med modellen och samtidigt erhåller ett ofta mer fördelaktigt (lägre) perspektiv.

Jag har tex flera gånger hört Moroten Krogvold (känd Norsk fotograf) när han säger att schaktsökaren är det rätta verktyget vid modellfoto. Enligt Krogvold så handlar det om att lära känna verektyget så att fokusereingen sker instinktivt och snabbt,, ljusmätaren har man i huvudet,, ISO400 eller högre hjälper för att öka skärpedjupsmarginalerna,,, då kan konsentrationen sättas in på modellen och hdet exakta ögonblicket.

När man jobbar med en hasselbladare utan att kika så mycket ned i schaktet så har man kommit långt på den nödvändiga vägen,,

Mvh Niclas,

Låter vettigt! Ett tag kvar innan man har ljusmätaren i huvudet dock :)






För min korsika visit i sommar då, vad ska man ha med sig? Dia för bättre färger + skärpa?

Tmax 400 svartvit?

mvH P
 
Vad tror ni om en Mamiya 645 Pro då?

Den ser smidig ut, inte samma kvalitétskänsla som hos en äldre mamiya eller hasselblad kanske. Men klarar den att åstakomma det jag vill?

Hur är värdes segningen/minskningingen ut på en sådan jämfört med en Hasselblad 501cm tex?

MvH P
 
Patrik!

Ett bra tillbehör för att snabba upp kameran och göraden nästan lika bekväm att fota med är ett motorhandag och AE sökare. Det är bra där man vill ha en snabb kamera , tidsautomatik och motorframdragning. Det är som att hålla en stor småbildskamera , höjdformat är det då bara att vrida på kameran för.
 
Kolla på Pentax 645 också, en mycket smidig och lättarbetad kamera, fungerar bra även till frihandsfoto.Köp den manuella modellen, och de manuella objektiven så kan du säker komma undan billigt. Visserligen har den inga lösa magasin, men om man klarar sig utan det så är den kameran ett bra val.

Taiga
 
Spegelljudet i Pentax 6x7 är härligt och tungt, krävs ju muskler att flippa den genom cyklusen;)!

Visst är det viktigt med den generella kännslan när man köper ett sådant hus/system.

Hasselblad skall visst ge en extra touch av ägarglädje;)

Mvh Niclas, som är lite småavis på folk som investerar analog mellanformat;)
 
Niclasfoto skrev:
Spegelljudet i Pentax 6x7 är härligt och tungt, krävs ju muskler att flippa den genom cyklusen;)!

En arbetskamrat till mig (medlem i Naturfotograferna /N) gjorde sig av med sin Pentax 6x7 just på grund av spegelljudet. Det slamrade så mycket att djuren han fotade blev skrämda på långt håll...
//A
 
Graylingman skrev:
En arbetskamrat till mig (medlem i Naturfotograferna /N) gjorde sig av med sin Pentax 6x7 just på grund av spegelljudet. Det slamrade så mycket att djuren han fotade blev skrämda på långt håll...
//A

HEHE,, ja det tror jag,, å inte skrev jag att ljudet var lågt heller;)!
Fotar man inte kännsliga djur så tycker jag ett hööögt slutar/spegelljud kan vara charmigt. Men ngn direkt praktisk fördel ger det väl knappast;)!

Många lever i tron att ett högt spegelljud som t ex i Pentax 6x7 lätt ger mer oskärpa,, men det håller jag inte med om. Handhållet vid 1/30 sec med normal ger flest skarpa bilder,,
Huff, nu väcker jag kanske "Pentax 6x7" lusten till liv igen;)

Mvh Niclas,
 
Tycker denna diskussionen är härlig. Den utstrålar positivism över gamla hederliga kamerakonstruktioner och analogt fotograferande. Känslan av att äga en Hasselbladare, ljudet från spegeln, jag älskar schaktsökare etc. Köpte nyligen en gammal Agfa Ambi Silette i fullt fungerande skick. Den kallades "Fattig mans Leica" på sin tid och är en mätsökarkamera med utbytbar optik. Sökaren är fantastisk med ramar som fälls in för varje brännvidd och med automatisk parallaxjustering av ramen när man ändrar focusinställningen på optiken. Kanonfin skärpeinställning med delande mittfält vid fel focus. För att inte tala om ljudet från centralslutaren som knappt märks vid avtryck och några vibrationer existerar inte här. Jag längtar efter att få fotografera med denna guldklimp (har inte hunnit för jag har haft fullt upp med att lära mig hur min nya plast-Holga fungerar), att hålla den i handen, känna den härliga tyngden och metallkvalitéten. Ja man blir nästan lyrisk. Ni får ursäkta, kunde inte låta bli att skriva......
 
"Agfa Ambi Silette"

Du har ingen bra länk med lite bilder på din guldklimp?;)

Mvh Niclas, som gillar mätsökare--blir lite nyfiken,,,
 
Ahaa, det är den ja;)!!
Ja, det lyser lite nostalgi om den, helt klart!

Det där närmar sig personifieringen av vad ett "fotografiskt instrument" egenteligen är;)!

--->Lite offtopic dock,,,

/Niclas,
 
Nu får ni hjälpa mig, jag satte ut annons och har fått över 60 st svar, varav ca 7 st bytesförslag...

Dessa kameror är intressanta i nuläget:

Hasselblad 503 CXi med en CF 50 f/2,8 FLE
Pentax 6x7 med otik
Mamiya 645 1000s, 35mm, 80mm, 150mm, Mamiya 2X converter och mellanring.
Mamiya 645 Super med 35mm, 50mm, blixt.
Bronica RF 645 med 65 och 45 Objektiv

Jag vill helt enkelt ha den kameran som ger mig bäst kvalitet och känsla.

Hasselbladaren ligger helt klart på plus eftersom att det är just en hasselbladare :)

Tvåa ligger kanske 1000s pga alla objektiv som medföljer. Skall jag köpa fler objektiv till hasselbladaren så kostar det väl multum?

Hur är reperationskostnaderna / servicekostnaderna på en hasselbladare jämfört med en mamiya tex?


Mvh P
 
Samtliga är bra kameror (vill ej uttala mig om bronican dock, har aldrig haft/använt någon sådan).
Skulle föreslå bladaren eller Pentax 67.
Med bladaren har du tillgång till båda formaten 6x6 och 4,5x6, det är bara en fråga om vilket magasin man sätter på.
Pentax 67 är också trevlig med bra priser på optik. Däremot är jag inte själv så förtjust i formatet, tycker det är varken eller på något sätt. Men det är ju en smaksak. Diaprojektor för 6x7? Jo de finns men var numera? Och de är dyra. För att inte tala om priset på diaramar.....huuuu.
Us
 
Det som hag känner mig mest förvirrad med är "VAD BEHÖVER JAG I DE KIT JAG SKA SKAFfA MIG??"

Kamerahus
Objektiv
Magsin - för filmen?
Vad jag förstår så monterar man själva sökaren ovanpå kamerahuset? Kan man ha olika sökare?
Matt skiva pratar folk om, följer sånt alltid med?

mvH P
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.