Annons

Funderar på att byta till Nikon

Produkter
(logga in för att koppla)

hbengtsson

Aktiv medlem
Hej Nikon folk!

Kör i dagsläget ett lite äldre Minoltasystem (Dynax 7D) och står inför ett val att antingen uppgradera till Sony A700 eller byta system. I sådana fall står det mellan Canon och Nikon. Har kikat på en D300 i helgen och föll direkt. Min nuvarande Minolta 7D har mycket bra ergonomi och D300:an känns precis lika gedigen - något som jag tyvärr inte hittar hos Canons 40D på samma sätt.

Så det lutar alltså åt en D300 - dels pga ergonomin men givetvis specifikationen och de fina testresultaten. Kan inte så mycket om Nikon gluggarna dock så jag efterlyser främst en riktigt bra normalzoom med VR. Skärpa är mycket viktigt. Hur är t e x dessa två? Verkar fått lite blandad kritik

24-85/2,8-4D IF
24-120/3,5-5,6G

Tack på förhand

/troligen en ny Nikonuser på forumet!
 
Om skärpa och VR är prioritet på en normalzoom skulle jag titta närmare på:

16-85mm f/3.5-5.6G ED VR AF-S DX NIKKOR

Själv använder jag 24-85 till Nikon D3. Det är ett småtrevligt objektiv, men skärpan är inte dess största förtjänst. Objektivet har dock hyffsad ljusstyrka, bra närgräns och trevlig oskärpa. Det lär knappast prestera bättre på en kamera med sensor i icke småbildsformat.

För bra ljusstyrka på en normalzoom till Nikon D300 gäller:

17-55mm f/2.8G ED-IF AF-S DX Zoom-Nikkor
 
Tack för tips...16-85 låter som ett mycket intressant alternativ. Har nu kollat lite tester och både omfångsmässigt och skärpemässigt verkar det matcha min nuvarande favorit rätt bra - Carl Zeiss 16-80/3.5-4.5
 
18-200, sen sitter du nöjd bra lång tid framöver. Komplettera med en billig och superbra 50 1,8 och du har ett objektiv med bra ljusstyrka också. Planerar du att framöver gå till FX kanske valet skulle vara något annat, men 18-200 är det naturliga valet för oss avancerade amatörer (och även proffs har jag hört) som fotograferar och inte bryr oss så mycket om tester och åsikter i största allmänhet. En kamera är till för att ta bilder, basta.
Mvh
JB
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.