** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **

Annons

Byte från Nikon till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag va inne på en D7100 till Nikon men nu vill jag ha motsvarande till Canon, vad är det som gäller då?
Det är EOS 70D. Lite bättre än D7100 på en del saker, lite sämre på annat, men i stort sett är det Canons närmaste D7100-konkurrent.

Men jag tycker att du ska fundera en extra gång. Har du provat att använda en Canon EOS? Vad har din kompis för kamera? Du kanske kan få låna den lite för att prova?

Handhavandet är en icke försumbar faktor när det gäller hur man trivs med sin kamera, och är du mycket van vid Nikon så kan det vara en ganska hög tröskel att vänja sig vid Canon.

hmmm
Att byta system är alltid kostsamt.
Om man har billigare objektiv så spelar det inte så stor roll i helheten, då kan man givetvis byta utan några större förluster. Speciellt om man är i det läget att man vill skaffa sig bättre objektiv.

Om jag har förstått rätt så har du ett Nikon 70-200/2,8 idag. Och mycket bättre än det har jag svårt att se att man kan skaffa sig. I alla fall om vi pratar om zoomobjektiv.
Det är väl i princip ett nyare 70-200/2,8 med bildstabilisering eller Sigmas 120-300/2,8 som är det bästa. Och det är oavsett vilket kameramärke man har.

Om du nu byter system vad har kompisen för objektiv att byta med?
Hur mycket kan ni låna varandras grejer? semestrar? Helger? veckodagar?
Jag kan låna massor av fina objektiv men inte hur jag vill. O om objektivet går i backen vem betalar det? har ni rett ut detta mellan er?
Har DU en win-win situation? eller är det bara KOMPISEN som vinner?
Den sista frågan är väldigt viktig att fundera över.

Hej,

en fråga som är relevant i sammanhanget är vad du skall använda bilderna till ...

Om du "bara" skall göra lite bildspel och publicera dem på nätet så är det helt andra krav än om du skall sälja dina bilder för annan typ av publisering ...

Du nämde motocross som ditt huvudsakliga motiv och om vi pratar utomhus så fungerar en
EOS 7D + 70-200 mm 4 L USM (utan IS) utmärkt och ett sådant kit kan du få tag på begagnat för ca 7500 SEK. (klart att en 2,8 är bättre men utomhus räcker en 4:a)

Fotar du en hel del annat så skulle jag välja en 2,8 med IS men det blir ju en hel del dyrare.

Jag skulle personligen i din situation välja det kit som ger mig bästa autofokusen (inom budget).

MVH
Lamby

p.s
att byta eller inte byta är en egen diskussion men inget du frågade efter.

Efter att ha läst allas kommentarer nu så är det nog bestämt att jag stannar med nikon, byta objektiv och hålla på känns bara dumt, bättre o ha sina egna grejer!
Jättetacksam för alla svar, som vanligt blir man alltid nöjd här på forumet!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar