Annons

Fullformat eller ej...Nikon vs Canon.

Produkter
(logga in för att koppla)

Freetime

Aktiv medlem
Nikon vs Canon....

Ska man satsa på fullformat, eller någon av de dyrare ej fullformatskamerorna. Kommer fotografera en hel del sport, natur, och mycket bilder i stadsmiljö med stativ.

Jag kommer använda mig av (räknat i fullformat) 20-35mm, 35-upp till ca 85, och telezoom...

Vad kommer som nyheter till sommaren?
Ska jag satsa på fullformat eller ej?
Kommer vara arbetsredskap....kommer dock betala själv;(

Bildstorlek??

Fullformat eller inte beror väl på vilken storlek du tänker dig på slutresultatet. Fullformnat är inget självändamål. Så tänk på hur den slutliga bilden skall presenteras så att du inte laddar bössan med mer krut (pengar) än nödvändigt. Dagens 1,6 cropkameror är mycket kompetenta och ofta likvärdiga jmft med fullformatare. Jag kör med en 40D men har precis köpt en 5DmkII, men undrar lite vad jag skall ha den till !! Köpet beror i första hand på att jag är en gammal analog fotonisse som länge längtat efter en digital kamera med samma format som min gamla Canon F1.

Behöver du 21 M-pixlar?

QUOTE=Freetime;1320912]Nikon vs Canon....

Ska man satsa på fullformat, eller någon av de dyrare ej fullformatskamerorna. Kommer fotografera en hel del sport, natur, och mycket bilder i stadsmiljö med stativ.

Jag kommer använda mig av (räknat i fullformat) 20-35mm, 35-upp till ca 85, och telezoom...

Vad kommer som nyheter till sommaren?
Ska jag satsa på fullformat eller ej?
Kommer vara arbetsredskap....kommer dock betala själv;([/QUOTE]

Digitalkamerorna har alltid haft saker som stört en, och som i vissa fall har förbättrats när nästa modell kommit. Men man har aldrig haft känslan som man hadde med vanliga "filmdragare", att man är nöjd med kameran och det som betyder mest är filmer respektive objektiv.

Så kom Nikons D3'a och nu är det riktigt roligt.

Skulle kanske köpt en D700 om den kom samtidigt. Men nu känns det så förbaskat roligt att fotografera igen. Det är så bekvämt att kunna köra på tokhöga asa-tal om det är brist på ljus eller om man vill frysa snabba motiv.

Skulle lägga slantarna på en Fullformatare. Har absolut inget emot DX som format, men det fantastiska tonomfånget och känsliga sensorn gör de nya fullformatarna så flexibla. Filerna håller också en ganska hög kvalite om man vill interpolera(förstora) bilderna.
Enda positiva med en DX är att man sparar pengar om man vill handla tele-optik. En 300/2.8 är väl en 30kkr billigare än en 400/2.8.

Fotograferat på fri hand under jord, med endast befintliga ljuskällor som pannlampor mm. Som en saga att komma hem med bilderna!

Vad som jag också gillar på Nikons fullformatare är RGB sensorn, som hjälper ljusmätaren att exponera bra. Följer du med ex. en skidåkare kanske denne omges av vitt. Du kanske har kompenserat för detta, men när åkaren passerar dig har han en skog som bakgrund och din tidigare kompensering är då inte önskvärd längre. Med RGB sensorn är det bara att panorera med och hålla inne avtryckaren.
Man kan säga att kameran vet om det är gräs eller snö på fotbollsplanen, vilket inte många andra fixar utan räknar med att det är sommar året runt.

Och ja! DX kamerorna tar jättefina bilder, men under mer ordnade former.

D3 & D700 = Frihet

Och om någon undrar varför jag inte nämner Canons 5D, så var det för att han frågade efter ett "arbetsredskap", och inte leksaker. ;-)
Skojjar nästan bara där!

Senast ändrad:
Något som också var kul med Fullformataren, att de gamla manuella gluggarna man sparat fick ett nytt liv igen.
Har dem förprogrammerade i kameran, så exponeringsautomatiken funkar med dem också.

Vilka är det man ska välja mellan då både fullformat och 1,6.....

Vilka ligger precis under/över prismässigt?

Och arbetsredskap, jag kommer använda den mycket och som arbetsredskap...i england, men de har ju samma saker...kanske ska tåla regn lite mera bara...haha

FX - D700
DX - D300

Båda kamerorna är vädertätade och mycket tåligare systemkameror tror jag ingen annan digital erbjuder idag. Möjligen kan man tänka att några väljer D90 för viktens skull mm. Men jag tror att vikten arbetar för fotografen om man orkar släpa på den, då jag inbillar mig att vikt dödar småskakningar i en hand. Men som arbetsredskap tror jag på dessa två, en D3'a tillför mest lite extrafart i kameran.

Lägger en slant på D700, just för flexibiliteten och enkelheten att fotografera utan blixtljus mm. Ibland förstör man en stämning om kamerablixtar påminner människor.
Tog lite bilder i en ganska mörk kyrka, med människor som gick fram mot altaret. Fryste dem fint, och ljuset efter jag processat bilderna ser ut som man lyst upp kyrkan med redig belysning.
De nya Nikonsensorerna fångar så mycket ljus.

Wohooo blir nästan hög att bara berätta om den! ( Ursäkta mig lite )

Ser att du har Canon nu!

Canons 5D och nya 5D MKII kanske inte heller är så tokigt, om du vill vara kompatibel med befintlig utrustning?

Senast ändrad:
Bytte själv från 50D till d700 härom dagen, förutom att man behöva vänja om sig vid knapparna/menyer lite så är det en helt underbar kamera, orsaken till byte till nikon fullformatare istället för mk2 canon så var det farten då jag gillar att fota sport, även då jag inte testat mk2 ute på fält, så efter mycke läsning så blev det en d700.

Bytte själv från 50D till d700 härom dagen, förutom att man behöva vänja om sig vid knapparna/menyer lite så är det en helt underbar kamera, orsaken till byte till nikon fullformatare istället för mk2 canon så var det farten då jag gillar att fota sport, även då jag inte testat mk2 ute på fält, så efter mycke läsning så blev det en d700.

Visst känns den flexibel och rolig, när man kan köra ganska höga Iso'n innan det blir störande. Härligt också att dagens tonomfång inte bränner ut vitt lika lätt som tidigare modeller.

Skulle kunna prata lyriskt om den hela kvällen, men som sagt är inte märkes fast utan tyckte mer den kameran passade mig då det vart fullformatare som var aktuellt, men en riktigt trevlig känsla med den.

Då jag har en "amatör" canon idag, så kommer den bara hänga med som extra. Och jag har bara två zoomar till den. Så det påverkar ej mitt val, mellan canon och nikon....

Nu börjar vi ringa in kandidaterna! :)

ANNONS
Köp TZ99 hos Götaplatsens Foto