Hej!
Jag har tidigare haft en Canon 750D som jag var relativt nöjd med. Bytte till en Lumix G80.
Nu står jag i valet om jag ska byta tillbaka till Canon igen. Saknar känslan jag fick med den.
Fotar mest familj och lekande barn, utflykter och på semester. Mestadels vardagsfotande som hamnar i album sedan.
Jag tycker inte att bilderna från G80 levererar i samma utsträckning som min Canon gjorde (och jag vet att mycket hänger på den som fotar och OBJEKTIVET såklart). Tycker främst att den missar mycket när jag fotar rörelse. Viktigt för mig är att rörelsens fryses (kort slutartid) och skärpan blir bra. Även vid dåligt ljus vill jag kunna få till bra bilder utan brus. Det skiljer inte märkbart mycket i sensorstorlek men ändå känns det som att det påverkar hur jag upplever bildkvalitén.
Nu funderar jag på om jag ska byta tillbaka till Aps-c eller köra fullformat. Såklart blir det en skillnad i kostnad, vilket jag kan gå med på om jag blir mer nöjd med bilderna.
Tacksam för tips eller för-och nackdelar (förutom vikten och storleken på kamerorna för det är jag medveten om).
Hej,
Du har fått gott om svar och mycket rör behov av snabb AF, gärna snabb serie bildstagning och FF.
Du tänker skriva ut bilder i album (dvs näppeligen över 18/24 cm).
Jag har inte sett en budget, men ger min syn på saken. APS-C räcker gott.
Ser du på husets storlek, det har nämnts FF, så jag tar Canon 6D mot en utmärkt liten kamera som bildmässigt slår klart över sin (sensor)storlek, Fuji X100F. Du ser storleken i länken:
http://camerasize.com/compare/#380,705
Vilken kamera av dessa kommer du att bära med dig?
Bildmässigt räcker Fuji's generation II (16Mp) mycket långt, men nuvarande generation (24 Mp) är bättre i AF främst.
X100F är dyr, i Sverige ca 14 500:-.
Den går ner i en kavajficka. Den är tyst, stör inte ett sovande barn. Den ger fotografen möjlighet att köra manuellt och kontrollera bilden, om man vill. Fuji's jpg (med upp till 3 olika filmsimuleringar) är omvittnat bra, jag är glad att jag slipper skaffa mig efterbehandlingsjobb i raw, lära mig program, brottas med skärmkalibrering, buggar och uppdateringsstrul.
Jag köpte en X100S, på Tradera för en 4 500:-. Används ofta för att plåta familj. Det är litet befriande att slippa tänka på objektivval.
Jag har även Fuji M1, T1 och E2. Vet inte vilken som är favorit; T1 är bäst när det gäller att köra med manuella objektiv (t ex Canon FD 35-105/4,0) och har en snabbare AF än 100S.
Med vidvinkel typ Samyang 12/2,0 eller Canon Fd 24/2,8 är M1 trevlig, kan hittas för under 2 000:-.
Fuji's objektiv, inkl deras kitzoom 18-55 är bland det bästa man kan hitta.
Jag använder sällan sökare, skärmen ger bra info om exponering och om jag håller vågrätt. Avstånd sköts manuellt eller ibland med AF-knappen. X100 har en avståndsskala på skärmen och att höfta antal meter kan man lära sig.
Plåta barn med manuella objektiv i dåligt ljus går utmärkt. Avstånd kan förutses, fokusering kan göras i förväg. Jag ser inte bilder tagna i 11 fps och AF som något givande, lika bra att köra video.
-J!