Hej!
Jag har tidigare haft en Canon 750D som jag var relativt nöjd med. Bytte till en Lumix G80.
Nu står jag i valet om jag ska byta tillbaka till Canon igen. Saknar känslan jag fick med den.
Fotar mest familj och lekande barn, utflykter och på semester. Mestadels vardagsfotande som hamnar i album sedan.
Jag tycker inte att bilderna från G80 levererar i samma utsträckning som min Canon gjorde (och jag vet att mycket hänger på den som fotar och OBJEKTIVET såklart). Tycker främst att den missar mycket när jag fotar rörelse. Viktigt för mig är att rörelsens fryses (kort slutartid) och skärpan blir bra. Även vid dåligt ljus vill jag kunna få till bra bilder utan brus. Det skiljer inte märkbart mycket i sensorstorlek men ändå känns det som att det påverkar hur jag upplever bildkvalitén.
Nu funderar jag på om jag ska byta tillbaka till Aps-c eller köra fullformat. Såklart blir det en skillnad i kostnad, vilket jag kan gå med på om jag blir mer nöjd med bilderna.
Tacksam för tips eller för-och nackdelar (förutom vikten och storleken på kamerorna för det är jag medveten om).
Hej !
Aps-c.
Fördelarna med FF är kortare skärpeljup, större uppsamlande yta, dvs mindre brus.
Nackdelar är pris, storlek och utvecklingshastighet, små sensors utvecklas snabbare,
titta på mobillkamror så ser man det.
En ny apsc eller en något eller någon eller några generationers äldre FF,
så blir FF´n frånåkt.
För samma peng kan man byta sin apsc under den resa som annars skulle vara en FF.
Kort skärpedjup är trevligt, men det fodrar ljusstark optik, en FF med en
max 4, eller en apsc med 2,8,,dött lopp.
Är sen FF lite äldre så blir det ännu mer dött.
Hur stora printar gör du ?
Är de mindre än A3 så blir det heller inga påfallande skillnader, givetvis
gör optiken mycket.
Sen, hur man än vändre på det, bäramedsejfaktorn är viktig, en utrustning som
lämnas hemma gör inga bra bilder.
//MW