Flash Gordon
Aktiv medlem
Ja just där står jag nu. Vad faller mig i smaken...?
Smaken säger fullformat, plånboken säger asp-c. Vill dock inte snåla när det är något jag tänkt ha i många år och jag fotar kanske inte så allsidigt eller tjänar pengar på det men fotar ändå en del för att vara bara en hobby.
Objektiv har man ofta i många år. Kameror och sensorer är något som ständigt är i utveckling.
Jag kan visserligen ta min gamla bettan som är en 1DmKIIN och kom ut 2005.
Displayen är urusel med dagens mått mätt. Fast AF och kameran är utmärkt. Färgerna ur den kameran är suveräna. Det var innan man gjorde färgfilter tunna för att kunna skruva upp ISO.
Användarvänligheten och menyerna är inget att jubla över.
Den har inte heller så många pixlar.
Ibland dammar jag av gamla bettan. Så länge man ligger på eller under 1600 ISO leverera hon fina bilder.
Bilder som duger väl för att blåsa upp i A2. Når kanske inte helt upp till vad jag får ut ur mina nya Fuji men om någon ser mina bilder kan de inte säga vad jag fotat med min 12 årgamla kamera och vad jag fotat med mina nya
Det har faktiskt inte hänt så mycket de senaste åren. Det är mer finslipning av befintlig teknik.
En ny kamera ger inte automatiskt bättre bilder. Något jag lärt mig genom att lagt ner för mycket pengar på att tro det.
Här en bild från gamla bettan.
Ta en titt på originalet och inte den lilla bilden på Fotosidan. Kom också ihåg att dina bilder kommer mest ses enligt social mediers dåliga kvalitet.
https://photos.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-DpDPXnF/0/4a9cac71/O/Calender 2011 Jan-1.jpg
Bilagor
Senast ändrad: