ANNONS
Annons

fullformat eller aps-c Tips tack! :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Ja just där står jag nu. Vad faller mig i smaken...?
Smaken säger fullformat, plånboken säger asp-c. Vill dock inte snåla när det är något jag tänkt ha i många år och jag fotar kanske inte så allsidigt eller tjänar pengar på det men fotar ändå en del för att vara bara en hobby.

Objektiv har man ofta i många år. Kameror och sensorer är något som ständigt är i utveckling.
Jag kan visserligen ta min gamla bettan som är en 1DmKIIN och kom ut 2005.
Displayen är urusel med dagens mått mätt. Fast AF och kameran är utmärkt. Färgerna ur den kameran är suveräna. Det var innan man gjorde färgfilter tunna för att kunna skruva upp ISO.
Användarvänligheten och menyerna är inget att jubla över.
Den har inte heller så många pixlar.
Ibland dammar jag av gamla bettan. Så länge man ligger på eller under 1600 ISO leverera hon fina bilder.
Bilder som duger väl för att blåsa upp i A2. Når kanske inte helt upp till vad jag får ut ur mina nya Fuji men om någon ser mina bilder kan de inte säga vad jag fotat med min 12 årgamla kamera och vad jag fotat med mina nya
Det har faktiskt inte hänt så mycket de senaste åren. Det är mer finslipning av befintlig teknik.
En ny kamera ger inte automatiskt bättre bilder. Något jag lärt mig genom att lagt ner för mycket pengar på att tro det.
Här en bild från gamla bettan.
Ta en titt på originalet och inte den lilla bilden på Fotosidan. Kom också ihåg att dina bilder kommer mest ses enligt social mediers dåliga kvalitet.
https://photos.smugmug.com/Other/Diverse-test/i-DpDPXnF/0/4a9cac71/O/Calender 2011 Jan-1.jpg

Bilagor

• Calender 2011 Jan-1.jpg
    Calender 2011 Jan-1.jpg
    61.8 KB · Visningar: 52
Senast ändrad:
Tycker du skjuter långt över målet.
D3 D4 är förvisso hållbara kameror men det blir lätt löjligt med kulspruteantal i bilder för att fota barnen.
Personligen är de helt värdelösa pga att jag har kameran hängande över nacken och då slår batteripacket i bröstbenet HELA tiden. Efter en dag i pisten är det inte skönt. Jag vet sen F5ans tidevarv.
Dessutom är de än tyngre.
D700 i all ära men den är för gammal anser jag.

Personligen så gissar jag att TS blir helnöjd med APS-C, D7200. Om man vill ta serietagning... njae då är D7500 som gäller. OM det nu är viktigt.

Men det finns bara ett sätt att bestämma sig för FF eller inte, PROVA.
TS, bor du i närheten av Mullsjö så är du välkommen o prova min D800 / D3100(Fast denna är slöööö o den vill man inte ha för ditt ändamål)

TS har väl inte nämnt att hon skall använda kameran i pisten...eller?
Det jag tipsade om var prisvärda beg FF-kameror som bevisligen kan producera grymma bilder om man behärskar tekniken/inställningar. Personligen tycker jag att jag prickade målet bra.

Med vänlig hälsning kent

Tycker du skjuter långt över målet.
D3 D4 är förvisso hållbara kameror men det blir lätt löjligt med kulspruteantal i bilder för att fota barnen.
Personligen är de helt värdelösa pga att jag har kameran hängande över nacken och då slår batteripacket i bröstbenet HELA tiden. Efter en dag i pisten är det inte skönt. Jag vet sen F5ans tidevarv.
Dessutom är de än tyngre.
D700 i all ära men den är för gammal anser jag.

Personligen så gissar jag att TS blir helnöjd med APS-C, D7200. Om man vill ta serietagning... njae då är D7500 som gäller. OM det nu är viktigt.

Men det finns bara ett sätt att bestämma sig för FF eller inte, PROVA.
TS, bor du i närheten av Mullsjö så är du välkommen o prova min D800 / D3100(Fast denna är slöööö o den vill man inte ha för ditt ändamål)

Tack, bor i stockholm, men tack för erbjudande om att få prova dina kameror :)

Jag tror också att jag skulle bli nöjd med en asp-c så länge jag inte provar ff . Men det är bara vad jag tror. De flesta FF känns, av det lilla jag provat i butik, som gedigna kameror. I butik har jag inte möjlighet att ha de hängande över nacken hela dagen så vet inte känslan. De rymmer säkert fint, trots storlek i en snygg kameraväska istället för skötväska på barnvagnen. Annars har barnet en pappa som får bära och även han bygga upp ett intresse för foto.

För mitt ändamål är asp-c fullt tillräckligt tror jag men en ff lockar sååå mycket, svider bara att öppna plånboken just nu (jan/föräldraledig/studerande) men det är inte så att jag spenderar de pengarna på teknik varje månad eller ens år.. kommer också att sälja min G80 som jag egentligen inte går back nästan alls på..

Detta citat tog jag fasta på.

”Vill kunna se varenda droppe som flyger när min son plaskar i badbaljan och se varenda ögonfrans när jag fotar när han sover i ett dåligt belyst rum.”

Jag tycker förutsättningarna ökar för att uppnå detta med FF. Hade din budget sett annorlunda ut eller om vikt och storlek varit bland det viktigaste hade råden sett annorlunda ut.

Med en Fuji av senaste modell bör du dock kunna skruva upp ISO till runt 6400 och få liknande kvalitet som hos en FF vilket gör just Fuji intressant. Du har nog snart ringat in vilka hus du ska läsa på mer kring. Framförallt se till att få testa åtminstone i affär. Siffror är en sak och på riktigt en annan. Jag var tex 99% säker på att det skulle bli en Fuji xt20 som extrahus. När jag väl stod i affären kändes den inte alls rätt i mina händer. Fick ingen go känsla alls. Kanske tycker du tvärt om att det känns toppen jämfört med de stora husen från Nikon och Canon.

Lycka till

”Vill kunna se varenda droppe som flyger när min son plaskar i badbaljan och se varenda ögonfrans när jag fotar när han sover i ett dåligt belyst rum.”

Jag tycker förutsättningarna ökar för att uppnå detta med FF. Hade din budget sett annorlunda ut eller om vikt och storlek varit bland det viktigaste hade råden sett annorlunda ut.

Med en Fuji av senaste modell bör du dock kunna skruva upp ISO till runt 6400 och få liknande kvalitet som hos en FF vilket gör just Fuji intressant. Du har nog snart ringat in vilka hus du ska läsa på mer kring. Framförallt se till att få testa åtminstone i affär. Siffror är en sak och på riktigt en annan. Jag var tex 99% säker på att det skulle bli en Fuji xt20 som extrahus. När jag väl stod i affären kändes den inte alls rätt i mina händer. Fick ingen go känsla alls. Kanske tycker du tvärt om att det känns toppen jämfört med de stora husen från Nikon och Canon.

Lycka till
Bilder i badbaljan där varje droppe syns och bra bilder i ett mörkt rum fotograferas med blixt. Fast på ett professionellt sätt. Det är en blixt off camera och med rätt exponering.
Det har inget med FF eller APS-C att göra. Dessa inlägg visar mest på hur okunnig man är.

Lycka till

Tack för tips, ska känna efter i butik. :) det får avgöras där. Har nu flera exempel att titta på.
Fuji var inte med på min lista men ska absolut kika på de också.

Bilder i badbaljan där varje droppe syns och bra bilder i ett mörkt rum fotograferas med blixt. Fast på ett professionellt sätt. Det är en blixt off camera och med rätt exponering.
Det har inget med FF eller APS-C att göra. Dessa inlägg visar mest på hur okunnig man är.

ojdå, då hamnar nog jag överst på listan för okunniga . Hade önskat slippa extern blixt men det kanske är där kruxet sitter, o så blir jag inte helt nöjt trots asp-c eller ff..

ojdå, då hamnar nog jag överst på listan för okunniga . Hade önskat slippa extern blixt men det kanske är där kruxet sitter, o så blir jag inte helt nöjt trots asp-c eller ff..

Ingen fara. Vill du köra utan blixt så är du verkligen inte ensam. Däremot är det ett redskap som rätt använt kan ge känsla även i dessa lägen. Jag övar för fullt på detta. Mats kan redan såklart.

För mitt ändamål är asp-c fullt tillräckligt tror jag men en ff lockar sååå mycket, svider bara att öppna plånboken just nu (jan/föräldraledig/studerande) men det är inte så att jag spenderar de pengarna på teknik varje månad eller ens år.

Jag tycker du ska gå på din känsla, det är inspirerande med utrustning man gillar och det är värt mycket. Med två tomma händer och begränsad budget, men vill ha så mycket bild och flexibilitet det går att få för pengarna. Skulle jag välja en begagnad Canon-Nikon FF, det finns mycket att välja på och objektiven är bra. Tycker också generellt att FF ger mer flexibilitet än APS. Blir du inte nöjd kan du alltid sälja kameran vidare med försumbar förlust.

Den här typen av diskussioner blir ofta barnsligt teknisk. Där hävdas en massa tekniska fördelar för FF mot APS-C.
Den här typen av diskussioner blir ofta barnsligt subjektiva. Där hävdas en massa fördelar för just den kameratyp som inläggsförfattaren själv har.

Nu är FF inte det största formatet. Drar vi ut skalan så har MF samma fördelar mot FF.
Ja, det är helt sant. Men också trivialt sant och dessutom rätt så ointressant såvida inte den som letar efter en ny kamera är beredd att hosta upp rejält mycket med pengar.

Så varför har nu inte alla FF-förespråkarna gått över till D1X eller Fuji GFX. Där får man ju dubbelt upp av kort skärpedjup och mer ljus till sensorn totalt. Man får också mer DR.
Kanske pga lagen om lagen om avtagande avkastning? Denna lag gäller förstås även de som tycker att det duger med APS-storlek på bildsensorn, men den säger absolut inte att APS-storlek är den bästa sensorstorleken för precis alla människor i hela världen.

Mats, att folk förespråkar småbild (FF) framför APS betyder inte att de klankar ner på ditt val av kamera. Försök se en sån här tråd med lite öppnare sinne så kanske TS blir nöjdare med diskussionen och till slut kanske hamnar i ett bra beslut om kameraval.

TS har väl inte nämnt att hon skall använda kameran i pisten...eller?
Det jag tipsade om var prisvärda beg FF-kameror som bevisligen kan producera grymma bilder om man behärskar tekniken/inställningar. Personligen tycker jag att jag prickade målet bra.

Med vänlig hälsning kent
Nej men även en solig sommardag så hänger kameran över nacken....så gjorde även F5an.
Pisten, pressar bara gränserna liiiite till, tills det gör ont.

De är prisvärda för DIG.
Helt ointressanta för MIG. (Det är ju bra för DIN prisbild ;) )
O det är ofta i detta att man är blind för andras behov som blir lite konstigt på FS.
Och JAG påstår att de är ganska ointressanta även för TS.

Nu tolkar inte jag citatet så bokstavligt som du. Det kommer finnas massor av situationer då ts inte kommer hinna fibbla med blixt. Visst i taket eller mot en vägg kanske hon hinner med, men vet inte om det ger stämning i en barnbild. Bara att hinna få fram kameran är en bedrift ibland. Då tycker JAG det är bra om sensorn ger renare bilder på höga ISO. Nu ger ju vissa Fujikameror det i stort också men det har framkommit redan innan du kom in i bilden.

Intressant. jämförde din Fuji med 5DMKIII på denna hemsida: https://www.digicamdb.com/compare/fujifilm_x-t2-vs-canon_eos-5d-mark-iii/

Det jag kan uppfatta utifrån vad jag läser i tidigare diskussioner så kan din fuji leverera klart bättre än canons ff trots mindre sensor. Delvis kan det ha att göra med att fujin har en nyare sensor och sen verkar den ha bättre siffror på många andra punkter också. Jag vet att man inte ska haka upp sig på siffror men då jag inte är så inläst på allt annat, blir det ett tydligt riktvärde för mig att titta på.
Min slutsats kring det blir att en nyare modell trots mindre sensor kan leverera bättre. Så upplevde jag det inte med Lumix G80 dock. Den är dock inte alls i samma klass som din fuji ser jag (om jag bara tittar på siffror ;P)

Just i fallet Canon blir det lite speciellt. Det är bara 1DX mark II och 5D mark IV som har den senaste tekniken med bättre DR och 5D III har enl vissa även en del banding om man lyfter skuggor. Däremot i mellantoner vid stigande ISO följer 5D III samma mönster i stort som andra FF. Skall man lyfta skuggor så är FF hos Nikon bättre om man inte just råkar vilja ha 5D IV/1DX II.

Det finns inga dåliga kameror i den här prisklassen; Alla de märken och modeller som det tipsats om är bra.

Utöver att tänka igenom vilka aspekter du prioriterar så tycker jag också det kan vara vettigt att tänka efter vilka objektiv och andra tillbehör du vill ha. Visserligen kan du hitta alla objektiv du behöver till de flesta märken, men det kan t.ex skilja ganska mycket i pris.

Då jag själv gick över till fullformat valde jag mellan tre märken och modeller, Canon 6D, Nikon D750 och Sony A7. I slutänden gick jag på Canon 6D, trots att det i vissa avseenden var det svagaste kamerahuset. Anledningen var bland annat att kostnaden för motsvarande Nikon-uppsättning skulle ha varit 30% dyrare och för Sony i princip dubbelt så dyrt, vilket jag kände att jag inte riktigt kunde motivera inför mig själv.

Återkom gärna och berätta vad du väljer och varför, det hjälper andra som går i liknade tankar.

Man kan klara sig ganska bra utan extern blixt.

Om vi tar fasta på ditt citat att ta en bild på ett sovande barn i ett mörkt rum så kan det gå med inbyggda blixten och fortfarande få ett okej resultat.

Jag hade tagit två ark toapapper (fyra blad) och hållt det för blixten när jag tagit bilden.
Det mjukare upp blixten och sprider det lite mer, eventuellt så blir det för mörkt men då har förhoppningsvis inte barnet vaknat och man får en chans med ett ark toapapper.
Man vill (jag i alla fall) hade fortfarande velat behålla lite mörker i bilden så även en extern blixt upp i taket kan få det att bli för ljust.
Visst kan man ställa ner blixten men jag tror ändå det är stor risk att det blir för ljust.

Men det kan också vara jag som inte fullt ut hanterar min blixt.
Sedan den trillade i golvet för någon månad sedan kan jag verkligen inte styra den, den kör på för fullt alltid.
Jag måste skjuta blixten i ett annat rum för att inte överexponera.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar