Annons

fullformat eller aps-c Tips tack! :)

Produkter
(logga in för att koppla)
Men...kom ihåg att det är glasen du skall lägga krut på om du väljer en FF.

Håller med! Optiken är nästan alltid det mest avgörande (tycker även jag).

Dock gäller det (enligt mig) i princip alltid.

Oavsett sensorformat, dvs. oavsett om man väljer tex. m43, APS-C eller FF/småbild (eller annat).

Oavsett varumärke, dvs. oavsett om Nikon, Canon, Panansonic, Fujifilm, Sony, etc.

D750 är en otroligt bra stillbildskamera och väldigt allsidig. De enda aspekter jag tycker den kommer till korta i är i LiveView-hantering, filmning och Wi-fi-funktioner, där den inte är omöjlig, men väl bland de sämsta i sin klass.

Så om TS också vill filma ibland så kan det vara skäl att även överväga en Canon 6D mk II, som gör de sakerna väl och enkelt. Dock har 6D mk II sämre dynamiskt omfång, i alla fall så länge man fotar i RAW, å andra sidan är den om möjligt ännu mer lätthanterlig och har en del funktioner som underlättar goda resultat, som t.ex. anti-flicker-hantering (för flimrande lysrör etc) och Canons Dual Pixel-autofokus och pekskärm är otroligt bra, om man fotar på det viset. WiFi-funktionerna är bland de bästa som finns. Canon har om möjligt också ett ännu större objektiv-utbud än Nikon, och också till lägre pris.

Det säger jag inte för att avråda från D750, tvärtom, det är en superb kamera, men bara som en påminnelse att ingen kamera är perfekt, utan att varje kamera har sina styrkor och svagheter, och så får man välja utifrån vad man själv prioriterar högst.

Det är ett angenämt val TS har framför sig – ett val mellan flera goda alternativ!

Håller med! Optiken är nästan alltid det mest avgörande (tycker även jag).

Dock gäller det (enligt mig) i princip alltid.

Oavsett sensorformat, dvs. oavsett om man väljer tex. m43, APS-C eller FF/småbild (eller annat).

Oavsett varumärke, dvs. oavsett om Nikon, Canon, Panansonic, Fujifilm, Sony, etc.

Instämmer. Hur mycket man bör lägga på optik har inget med sensorstorlek att göra och FF optik behöver inte vara dyrare än till APS-C.

Glöm inte bort ekvivalens. En FF kamera med f/4 zoomar har vare sig fördelar eller nackdelar jf med en APS-C kamera med f/2,8 zoomar: bruset vid samma ljusnivå och möjlighet till tunt skärpedjup blir ungefär samma och även priset blir liknande. Sedan får man titta inom varje system vilket kamerahus och specifika objektiv som funkar bäst. Vissa specifika FF resp cropkameror kanske passar en bäst.

Så om TS också vill filma ibland så kan det vara skäl att även överväga en Canon 6D mk II, som gör de sakerna väl och enkelt. Dock har 6D mk II sämre dynamiskt omfång
Och på låga ISO-inställningar. Vrider man upp ISO en del så blir det mer jämnt.

Senast ändrad:
Instämmer. Hur mycket man bör lägga på optik har inget med sensorstorlek att göra och FF optik behöver inte vara dyrare än till APS-C.

Glöm inte bort ekvivalens. En FF kamera med f/4 zoomar har vare sig fördelar eller nackdelar jf med en APS-C kamera med f/2,8 zoomar: bruset vid samma ljusnivå och möjlighet till tunt skärpedjup blir ungefär samma och även priset blir liknande. Sedan får man titta inom varje system vilket kamerahus och specifika objektiv som funkar bäst. Vissa specifika FF resp cropkameror kanske passar en bäst.

C/N kameror Småbild har en fördel med stora tunga objektiv och ofta mycket bra OVF-sökare, lättar att hantera med handskar på, Jätte lång erfarenhet av utplacering av knappar och vred, finputsning av menyer någon liten knappflyttning, tröghet i knappar utvärderat under lång tid. skärpa på en 5 meter lång bil i något sämre ljus går inte så bra med f/1,4-f/1,8 om det inte är bara grillen som skall bli skarp. Går tyvärr inte att bara köra f/1,8 på Halvformat ( APS-C ) hela tiden. det blir en begränsad fotografering, även om Ekvivalens teorierna stämmer i sak.

C/N kameror Småbild har en fördel med stora tunga objektiv och ofta mycket bra OVF-sökare, lättar att hantera med handskar på, Jätte lång erfarenhet av utplacering av knappar och vred, finputsning av menyer någon liten knappflyttning, tröghet i knappar utvärderat under lång tid. skärpa på en 5 meter lång bil i något sämre ljus går inte så bra med f/1,4-f/1,8 om det inte är bara grillen som skall bli skarp. Går tyvärr inte att bara köra f/1,8 på Halvformat ( APS-C ) hela tiden. det blir en begränsad fotografering, även om Ekvivalens teorierna stämmer i sak.

Skärpedjupet och kompositionen blir samma vid f/1,8 100mm på APS-C som vid f/2,8 150mm på FF. Sant att sökaren är större på FF. På Canon dock blir det mycket dyrare att matcha AF på 7D II t ex eller täckningen av av AF på 80D.

Hej!

Varför pratar ingen om Sony eller Pentax FF eller APS-C kameror?!
Sony 7R II eller III, eller pentax K-1 är lika bra som canon eller nikon FF. Har man Canon objektiv då är det bara att köra Sony 7 RII som har blivit mycket billigare och som fyller alla krav, IQ, låg vikt, DR osv.

Hej!

Varför pratar ingen om Sony eller Pentax FF eller APS-C kameror?!
Sony 7R II eller III, eller pentax K-1 är lika bra som canon eller nikon FF. Har man Canon objektiv då är det bara att köra Sony 7 RII som har blivit mycket billigare och som fyller alla krav, IQ, låg vikt, DR osv.

Så enkelt är det inte.

Pentax K1: bra prisvärd kamera men AF inte på topp. Nyare objektiv är dyra (jf Pentax proffszoomar med Tamron för C/N - de är samma objektiv som sedan har Pentaxspecifika modifieringar ffa för autofokus. Skiljer mycket i pris för Pentaxmodellen gentemot Tamron för C/N). Litet begagnatutbud.

Sony A7RII: Kompatibiliteten med Canonobjektiv är haltande. Deras egna f/2,8 zoomar är dyra. Skall man skaffa f/4 zoomar kan man lika gärna gå ner till APS-C och f/2,8. Deras egna fasta brännvidder är dyra sett till ljusstyrkan (jf deras f/2,8, f/1,8 och f/1,4 objektiv med de till C/N i pris). Däremot är man efter de senaste kamerafinesserna, kan köra äldre MF objektiv och fokusera manuellt eller är relativt prisokänslig är Sonys FF FE kameror förstås utmärkta.

För mig som värderar objektiv högre än kameror och ser till objektivens prisvärdhet ffa beg är dessa system inte aktuella. Eftersom de inte dykt upp har antagligen andra samma åsikt. Sedan var S/P inte med i TS fråga.

Nu har jag nästan köpt..
Stod mellan 80d med 24-70mm f2,8 eller 77d med samma objektiv

eller

6d mark ii med 6d Mark ii med 24-105mm f/3,5-5,6

Någonstans känner jag för fullformat. Och statsa på ljusstarka objektiv i framtiden.

(5dmarkiv kändes för dyr, Nikon d750 för ”gammal” såsom 5dmarkiii och d850 även den för dyr med tanke på att objektiv ska till.)

Vad hade ni valt mellan dessa? Vet såklart att det beror på till vad men rent spontant...

Nu har jag nästan köpt..
Stod mellan 80d med 24-70mm f2,8 eller 77d med samma objektiv

eller

Någonstans känner jag för fullformat. Och statsa på ljusstarka objektiv i framtiden.

(5dmarkiv kändes för dyr, Nikon d750 för ”gammal” såsom 5dmarkiii och d850 även den för dyr med tanke på att objektiv ska till.)

Vad hade ni valt mellan dessa? Vet såklart att det beror på till vad men rent spontant...

Hej! Har du varit förbi nån butik å provat/provklämt på någon av dom intressanta kamerorna? "Känslan" man får brukar nämligen avgöra köpet...............................Tycker du om Canon så ska du köra vidare med det, Canon 6D MK II känns mer välbygd med sitt inre hus av metall än Nikon D750 (som jag personligen tycker känns lite väl "plastig") men det är en smaksak. Välj FF före aps-c så slipper du ångra dig!

Hej! Har du varit förbi nån butik å provat/provklämt på någon av dom intressanta kamerorna? "Känslan" man får brukar nämligen avgöra köpet...............................Tycker du om Canon så ska du köra vidare med det, Canon 6D MK II känns mer välbygd med sitt inre hus av metall än Nikon D750 (som jag personligen tycker känns lite väl "plastig") men det är en smaksak. Välj FF före aps-c så slipper du ångra dig!

Japp var förbi butik idag och blev tillslut en bokning för 6dmark ii. Den fanns inte inne. Den kändes gedigen och bra i handen. Jag har snöat in på att jag ska ha ff och tror därmed att jag inte är nöjd förns jag får äga en själv 😊 även om det säkerligen är långt mer än vad jag behöver för det hobbyfotande jag har.

Grattis! Tycker det var ett klokt val sett till de hus och objektiv det kokat ner till. Räcker inte ljusstyrkan så köp ett 50 1.8 beg för 500-600kr så klarar du fota i ganska dunkla situationer.

Inga problem, även om vissa uppfattar det som du skriver med dålig ton så är det rätt uppfattat: Rätt så okunnig kan jag skriva upp mig på att jag är (därav är det bra för mig att fråga andra entusiaster och proffs i ett forum) Konkreta tips är alltid bra, så får jag prova mig fram och öva.. Visst blir man bra genom att göra det?

Förhoppningsvis blir jag nöjd så pass att jag lägger upp en och annan bild i min "profil" här. så kan jag få tips om förbättringar så jag kan utvecklas vidare.

Bra att du inte tog mitt inlägg som elakt. Det var inte heller menat att vara det.
Som jag förstår det vill du fota dina barn. Det är ett stort och svårt ämne.
De går från att bara kunna ligga ner till att något år senare stappla runt och senare kunna springa.
Att fota liggande barn klarar i princip alla kameror. Att fota ökande barn kräver bra följande fokus.
Sedan skall du nog fundera på vilken kamera du kommer vilja ha med dig hela tiden. Är den stor och klumpig blir den ofta lämnad hemma. Jag känner många som köpt en bra kamera för att dokumentera första barnet. Fast det slutar med att de tar bilderna med sin iPhone. Vilken i sig tar hyfsade bilder.
Vilken kamera som är bäst för dig så är det som alltid en kompromiss. Glöm alla diskussioner om tekniska glöm med FF eller APS-C. Det är små skillnader som de tekniskt inriktade kan diskutera i evighet.
Ofta när man skall fota barn inomhus måste man använda blixt. De rör ständigt på huvudet och man måste ha ganska korta slutartider.
För bilder utomhus behöver du en kamera som har bra följande fokus.
Den kamera 6D som många rekommenderar har inte det.

Bra bider på barn får man oftast när de är i farten och leker.
Jag har fotat med Hasselblads bästa kameror och ägt många FF kameror,. Numera fotar jag med Fuj vilket är APS-C.
Så länge jag inte tänker att förstora bilden enormt så räcker APS-C gott och väl.
Barn är kul motiv men inte helt enkla att få fota.

Bilagor

• _ALM2454.jpg
    _ALM2454.jpg
    94.6 KB · Visningar: 19
  • _ALM4398ON1.jpg
    _ALM4398ON1.jpg
    40.5 KB · Visningar: 14
Magsur som jag kanske är, hur gick det att fota sport med en Speed Graphic förr i tiden?
Jag tycker att ett förlitande på AF, diskussionen om det viktiga med ursnabb följande AF förringar fotografens jobb och närmar sig valet att dokumentera med en videokamera.

-J!

D750 (om du skall gå på fullformatspåret). Utan tvekan.

Har inget generellt mot Canon, men du gör ett fatalt nybörjarmisstag genom att anta att allt nyaste automatiskt alltid är bättre. Så är det långt ifrån alltid och speciellt inte i detta fallet.

Vill du absolut köra Canon så skulle jag gått på en 5D mkIII (även om DR är sämre än D750, så är AF lika bra, och i övrigt ett riktigt, riktigt bra kamerahus, med sina egna styrkor).

Men alla gånger D750 framför 6DmkII (speciellt i ditt fall så som du beskriver dina krav).

Som sagt; skit i lanseringsålder. Gå på vad som är bäst för dig istället.

Det är det som räknas när du fotar (det är kvaliteten på bilderna du blir glad av när du ser de, inte av att det står "2017" som tryckår i kameramanualen).

Jag har ju tidigare rekommenderat D750, men då skulle man ha passat på när man kunde köpa en ny för 15000 eller att man köpt en begagnat för 10-13000 (det gjorde jag själv). Nu är nypriset igen uppe på 17500 och vill man ha en ny så är det lite dyrt och då är inte 6Dmkii ett bra alternativ

Jag har ju tidigare rekommenderat D750, men då skulle man ha passat på när man kunde köpa en ny för 15000 eller att man köpt en begagnat för 10-13000 (det gjorde jag själv). Nu är nypriset igen uppe på 17500 och vill man ha en ny så är det lite dyrt och då är inte 6Dmkii ett bra alternativ

Ja, kan inte förstå att TS är så abnormt fixerad vid enbart lanseringsåret på ett kamerahus. Helt absurt om du frågar mig.

Jo, D750 gick att få för 15 papp under hela mellandagsrean, och även fram tills i måndags (har också länkat och tipsat TS).

Däremot så är det även nu fortfarande ett klart bättre köp då det är en bra mycket bättre kamera för TS (enligt hennes egna krav hon angett), och även om den kostar nu 17 papp så är det fortfarande lägre än 19 papp för en sämre kamera.

Jag får rätta mig själv, jag skulle ha skrivit att då är inte 6Dmkii något dåligt val eller då är 6Dmkii ett bra val och så blev det istället en mix av båda, ledsen för det

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar