Inga problem, även om vissa uppfattar det som du skriver med dålig ton så är det rätt uppfattat: Rätt så okunnig kan jag skriva upp mig på att jag är (därav är det bra för mig att fråga andra entusiaster och proffs i ett forum) Konkreta tips är alltid bra, så får jag prova mig fram och öva.. Visst blir man bra genom att göra det?
Förhoppningsvis blir jag nöjd så pass att jag lägger upp en och annan bild i min "profil" här. så kan jag få tips om förbättringar så jag kan utvecklas vidare.
Bra att du inte tog mitt inlägg som elakt. Det var inte heller menat att vara det.
Som jag förstår det vill du fota dina barn. Det är ett stort och svårt ämne.
De går från att bara kunna ligga ner till att något år senare stappla runt och senare kunna springa.
Att fota liggande barn klarar i princip alla kameror. Att fota ökande barn kräver bra följande fokus.
Sedan skall du nog fundera på vilken kamera du kommer vilja ha med dig hela tiden. Är den stor och klumpig blir den ofta lämnad hemma. Jag känner många som köpt en bra kamera för att dokumentera första barnet. Fast det slutar med att de tar bilderna med sin iPhone. Vilken i sig tar hyfsade bilder.
Vilken kamera som är bäst för dig så är det som alltid en kompromiss. Glöm alla diskussioner om tekniska glöm med FF eller APS-C. Det är små skillnader som de tekniskt inriktade kan diskutera i evighet.
Ofta när man skall fota barn inomhus måste man använda blixt. De rör ständigt på huvudet och man måste ha ganska korta slutartider.
För bilder utomhus behöver du en kamera som har bra följande fokus.
Den kamera 6D som många rekommenderar har inte det.
Bra bider på barn får man oftast när de är i farten och leker.
Jag har fotat med Hasselblads bästa kameror och ägt många FF kameror,. Numera fotar jag med Fuj vilket är APS-C.
Så länge jag inte tänker att förstora bilden enormt så räcker APS-C gott och väl.
Barn är kul motiv men inte helt enkla att få fota.