Nu kanske jag tänker lite annorlunda än de flesta Fuji-ägare. För mig är min X-PRO1 min kompaktkamera. Ägt en mängd sk. kompaktkameror genom åren men aldrig varit riktigt nöjd.
Till sist ledde X-10 som jag inte heller var nöjd med till X-PRO1.
Så för mig skall kameran vara liten och lätt. Det påverkar också mina objektivval
Jag köpte kameran i paket med 18/2 och 35/1,4. Små nätta objektiv med väldigt bra prestanda.
Fujinon 35/1,4 är en riktig pärla. Suverän skärpa och fin bokeh.
Fujinon 18/2 också bra och har bra skärpa och bokeh. Tyvärr blir det lätt CA.
Senare skaffade jag också normalzoomen 18-55/2,8-4. En väldigt bra zoom på de flesta sätt.
Min enda invändning är att bokehn inte är lika snygg som på de fasta objektiven. Lite störande bakgrundsoskärpa.
Till sist skaffade jag 60/2,4 makro. Också ett mycket bra objektiv. Fint för porträtt.
Tyvärr fungerar den lite dåligt med den optiska sökaren som jag helst använder. Sökramen blir ett frimärke med den brännvidden. Får istället använda EVF-sökaren som i denna generation inte är så kul att jobba med.
Sedan dess har ju Fuji kommit med en mängd ljusstarka och mycket bra objektiv. Fast då har de växt ordentlig både i vikt och storlek. Skall man då få balans bör man nog köra en X-T1 med batterigrepp. Då är det ingen kompaktkamera längre och jag kan lika köra med mina Canon.
Så en X-PRO1 med 35/1,4 monterad och 18/2 samt 60/2,4 i jackfickan plus minst ett extrabatteri är en suverän och lätt utrustning.
Att det är APS-C eller bara 16 Mpix spelar mig ingen roll. Jag kan få till samma bild som jag fått med en 5Ds R.
Kameran och objektiven levererar väldigt fina resultat. Den kan åtminstone i utskrifter i storleken A4 & A3 hänga med min Canon 5Ds R.
Vid A2 räcker upplösningen från sensorn inte riktigt till. Detta kommer nu ändra sig när Fuji släpper nya kameror med 24 Mpix sensorer från Sony.
Jag brukar strunta blankt i alla som sitter och gluttar på sina bilder i olika förstoringar. Visst ser man skillnader. Fast har det någon praktisk betydelse?
Ser jag inte skillnad i en utskrift så bryr jag mig inte om skillnaden.
Sedan är det bara en fråga om vid vilken utskriftsstorlek vi drar gränsen.
För mig drar jag den vid A3. Fungerar det för en utskrift i 360 PPI så fungerar det också för en fotobok, en presentation och med lätthet för en web-bild på fotosidan.
Alla de nuvarande Fujinon objektiven kommer enkelt att klara en 24 Mpix sensor och mycket mer.
Det finns ett skäl till att Fuji leverar objektiv till Hasselblad. De är grymt duktiga.