Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Hittade bilderna via ditt namn - inga problem.
Ser ju imponerande ut för att vara en liten kamera - särskilt vid höga ISO där min gamla G10 är rätt värdelös. Finns väl en tendens att ljusa partier bränns ut - vilket verkar vara ett generellt problem med x10. Har du uppdaterat med nu firmware? Kan ju möjligen adressera fenomenet?

Ja jag har uppdaterat firmware nu men inte tagit en enda bild efter det.

De 4 första bilderna är tagna i läge P/A/S och max storlek. Övriga bilder är tagna i EXR-läge och där har jag som fotograf inte så mycket att säga till om förutom att komponera bilden.

Jag är själv imponerad av bilderna från kvällsvandringen i Sigtuna, -16 grader efter klockan 22. Trodde inte att det skulle bli något som kunde presenteras, men ... Vad jag inte tycker om är att X10 själv bestämmer över bildstorleken. Tyvärr bara att acceptera eftersom det är ett av knepen i EXR-läget för att fixa till hög-ISO bilder och där är jag imponerad.

Finns de som inte tycker om kameraremen, rekommenderar Leicas rem i stället. Kan inte riktigt förstå, erkänner gladeligen att jag tyckte att den var för kort från början men när jag sedan kom underfund med att den var lagom lång för att ligga runt nacken och sedan sträcka upp den för att hålla den lilla X10 stadigt, då fick den vara som den är, något kort.
 
Är ganska förvånad att ingen (nästan) här störs sig av "orbs".
Jag sålde min X10 för just pga orbs och Fujis bemötande. Att inte erkänna att det är ett fel och dribbla bort kunder köper jag inte.
 
Är ganska förvånad att ingen (nästan) här störs sig av "orbs".
Jag sålde min X10 för just pga orbs och Fujis bemötande. Att inte erkänna att det är ett fel och dribbla bort kunder köper jag inte.

Jodå jag stör mig både på "orbs" och Fujis förmåga till förnekelse. Men det förtar inte att resten av kameran är riktigt bra - har blivit en liten kompis som hänger med nästan överallt. Förekomsten av orbs kan förstöra en bild men för mig dyker de upp väldigt sällan.


Finns de som inte tycker om kameraremen, rekommenderar Leicas rem i stället. Kan inte riktigt förstå, erkänner gladeligen att jag tyckte att den var för kort från början men när jag sedan kom underfund med att den var lagom lång för att ligga runt nacken och sedan sträcka upp den för att hålla den lilla X10 stadigt, då fick den vara som den är, något kort.

Själv funderar jag på att plocka bort axelrem helt - kameran trivs bättre i handen tycker jag och en handledsrem vore enklare när den inte är i en väska.
 
Själv funderar jag på att plocka bort axelrem helt - kameran trivs bättre i handen tycker jag och en handledsrem vore enklare när den inte är i en väska.

Har originalväskan och då blir underdelen ett bra stötskydd, blir inte samma sak med handlovsrem.

Dessutom, handlovsremar har gjort att jag tappade en kamera i Nilen. Handlovsremen gick av eftersom den hade skavts av i kameaöglan. Kameran var en Leica D-LUX 3 och handlovsremen var original Leica.

Ersättningskameran, Leica D-LUX 4 halkade jag med när jag vandrade på marmorklippor i Italien. Handlovsrem och kameran i höger hand, vad är det då som tar första smällen?

Hade jag vid båda dessa tillfällen haft kameran i en nackrem och dessutom med en skyddande kameraväska hade jag inte behövt använda LF två gånger på kort tid, jan-00 och okt-11.
 
Fujifilm X10 Firmware Update 1.03

http://www.photographyblog.com/news/fujifilm_x10_firmware_update_1.03/

Fuji has released a firmware update for the Fujifilm X10 digital compact camera. Version 1.03 addresses the blooming (“white disc”) issue that can sometimes be observed in EXR AUTO mode, adds compatibility with MacOS X 10.7, and provides a number of functionality upgrades and bug fixes, as outlined below.

The firmware update incorporates the following improvements:

* 1.New function for the “RAW” button: By holding down the button for approx. 2 seconds or more, the RAW button can be re-programmed to perform a new function (similarly to the “Fn” button).
* 2.ISO and Dynamic Range settings are now maintained even if you change the shooting mode (P / A / S / M).
* 3.Face detection is upgraded to keep track of faces by means of the face-tracking AF function. As this function is activated even in movie mode, face-tracking AF in the movie mode more effective.
* 4.The blooming (white disk) phenomenon, which can be observed in EXR AUTO mode, is reduced.
* 5.Compatibility with Mac OS 10.7: when the camera is connected to a Mac running Mac OS 10.7, the camera is effectively recognized. Additionally, compatibility with RAW FILE CONVERTER EX with Mac OS 10.7 has been confirmed.
* 6.The AF confirmation sound used to be set using the “SHUTTER VOLUME” entry in the SET-UP menu. Once this update is installed, this sound is set using the “OPERATION VOL.” menu item, just like other functions.
* 7.In certain shooting conditions, image areas with high brightness might be recorded as “black-out” areas, This unpleasant phenomenon is improved.
* 8.When the flash was used in macro mode, specular highlights used to exhibit a greenish cast. This unpleasant phenomenon is improved.

Website: Fujifilm Global

Compare Prices
Support PhotographyBLOG: Buy this product from one of our affiliate retailers:
 
Tack för reprisen
. Vi vet. Det märktes inte mycket skillnad.
Kameran är kanske lite snabbare. ORBS lär ha förbättrats i EXR som jag inte bryr mig om eftersom det är auto mode och JPEG. Gröna rutan struntar jag i.
Det var inte några stora problem med ORBS heller innan om man exponerade rätt.
Dessutom är inte Fuji X10 kameran jag skulle ha med mig om jag skulle ut och ta nattbilder. Skall jag ändå ha stativ och annat med mig kan jag lika gärna ta en stor kamera också.
Det som fortfarande kvarstår är det dåliga resultatet i Raw. Man kan förstås hävda att det inte är Fujis fel utan att alla Raw-konverterare bara kan hantera Bayer matris kameror. Men frångår man industristandarden så får man också se till att infrastrukturen förändras så att det fungerar.
Låt mig visa en av orsakerna som jag vill fotografera i Raw och inte låta någon liten Japan dra i spakarna i JPEG-motorn och lagra bilderna i JPG.
Den vänstra bilden är tagen i JPG med kamerans standard inställningar och importerad till LR 3.6 där jag skärpt den ytterligare med wide edge sharpening som är en skonsam skärpning för porträtt.
Den högra bilden är raw och importerad till LR 3.6 och enbart skärpt med wide edge sharpening.
Båda bilderna är i övrigt inte manipulerade. Anldeningen jag valde denna uppskärpning är att bilderna inte tål annan typ av uppskärpning utan att det blir en mängd artefakter.
Så se själva resultatet.
Hundar och andra djur med päls är bra för att se detaljskärpan. Som synes smetar JPEG motorn ut skärpan för att dölja artefakter och brus. Påmnner om en vattenfärgsmålning. Raw bilden behåller betydligt mer av detajjerna.
För den som tänker skriva ut bilderna i högst 10X15 cm eller visa bilderna på skärmen spelar detta ingen större roll. För den som jag jag kan skriva ut den här bilden i A3+ i upp till 720 DPI så spelar både den begränsade färgvolymen sRGB som överskirds med råge av skrivaren och den utsmetade detaljskärpan stor roll.
Här ser ni själva: http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2575476&target=
 
Jag har också uppdaterat min firmware nu. Jag tycker det är bra att ISO numera "hänger med" när man går mellan PASM lägena. Jag gillar också att RAW-knappen är programerbar.

Är det någon har läst något mer om problemet att RAW-bilderna förvrängs i sidled när man fotar i vidvinkelläget? Jag tycker det är extremt störande.
 
Jag har också uppdaterat min firmware nu. Jag tycker det är bra att ISO numera "hänger med" när man går mellan PASM lägena. Jag gillar också att RAW-knappen är programerbar.

Är det någon har läst något mer om problemet att RAW-bilderna förvrängs i sidled när man fotar i vidvinkelläget? Jag tycker det är extremt störande.

Hej Anders,
Jo det har jag faktiskt. Kameran har en form av objektivdistorsionskorregering inbygd tunnformig eller kuddformig distorsion. Det i sin tur beskär bilden för att inte visa svarta hörn eller mitt.
Raw konverterarna har samma sak men olika genomförda i olika program som också lderleder till olika resultat. En del beskär mer och andra mindre.
Förmodligen är samtliga raw-konverterare inne på någon första beta för X-10. Så det blir kanske bättre. Ju fler kameror som säls desto större är sannolikheten.
Skulle vara trevligt om någon kunde ta hand om en normal fil från kameran och skilja den från en binnad 6 Mpix fil med mindre brus och större dynamiskt omfång.
Det kan ingen idag
 
Hej Anders,
Jo det har jag faktiskt. Kameran har en form av objektivdistorsionskorregering inbygd tunnformig eller kuddformig distorsion.
Raw konverterarna har samma sak men olika genomförda i olika program som också lderleder till olika resultat. En del beskär mer och andra mindre.

OK, jag tycker dock att det ser väldigt märkligt ut. Skillnaden är så extremt stor och jag kan inte få till jämförbara utsnitt med t ex Lighroom. Något man får leva med tydligen...
 
Hej Anders,
Jo det har jag faktiskt. Kameran har en form av objektivdistorsionskorregering inbygd tunnformig eller kuddformig distorsion. Det i sin tur beskär bilden för att inte visa svarta hörn eller mitt.
Raw konverterarna har samma sak men olika genomförda i olika program som också lderleder till olika resultat. En del beskär mer och andra mindre.
Förmodligen är samtliga raw-konverterare inne på någon första beta för X-10. Så det blir kanske bättre. Ju fler kameror som säls desto större är sannolikheten.
Skulle vara trevligt om någon kunde ta hand om en normal fil från kameran och skilja den från en binnad 6 Mpix fil med mindre brus och större dynamiskt omfång.
Det kan ingen idag

testat dcraw? samma resultat?
 
Nej jag har inte testat DCraw. Jag har Capture One Pro och LR 3.6 och LR Beta 4.0.
Av dessa fungerar LR Beta 4.0 bäst.

Här kommer ett exempel från förmiddagens hundpromenad. En Grönsiska som flög in i ett av köksfönstren just som jag var på väg ut. Så jag gick ut och plockade upp den knockade fågeln och satte den på en skyddad plats.
Som var som de brukar vara totalt chockad och såg förmodligen stjärnor.
Så för en gångs skull blev det makrofotografering av fågel. Inte så vanligt man kommer så nära:)
Här är också en länk till en större bild.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2575788&target=

Bilden fotad i raw och framkallad i LR Beta 4.
 

Bilagor

  • DSCF1351-2.jpg
    DSCF1351-2.jpg
    19.2 KB · Visningar: 389
Jo för makro är det verkligen en fördel. Med min 5DMKII och 100/2,8 makro hade jag väl fått blända ner till 16 eller mer.
Jag får också säga att X-10 har riktigt bra optik som ger fin skärpa.
Vad gäller raw så har jag nu kommit fram till att med LR Beta 4 och skärpning i standard wide edge kan jag få fram bra resultat så länge ISO inte går över 800.
För högre ISO är det lika bra att köra med både JPG och Raw och se vad som ger bäst resultat.
Ofta är det den anpassade jpeg-motorn i kameran som ger bäst resultat för höga ISo-tal.
 
Senast ändrad:
Katten Smirre gillar i alla fall nya X10 - ISO 1000, RAW, Lightroom 3.6 lite lätt brusreducerat och skärpning.
 

Bilagor

  • X10Smirre.jpg
    X10Smirre.jpg
    79 KB · Visningar: 346
Handlat på Amazon ...

Wasabi Power Battery and Charger Kit for Fuji NP-50
http://www.amazon.com/gp/product/B004VTF7IG/ref=ox_sc_act_title_1?ie=UTF8&m=A26DOG57FL5OY2

Lexerd - Fujifilm X10 TrueVue Crystal Clear Digital Camera Screen Protector
http://www.amazon.com/Lexerd-Fujifilm-TrueVue-Crystal-Protector/dp/B0062P7PNW/ref=pd_rhf_sc_p_t_2

Batteriladdaren framförallt för att stiften är infällbara och dessutom 12 volt. De två batterina får bli en bonus. Skyddsfilmen till displayen kanske bara är en bluff, får väl se det som en flaska vin eller en öl i baren ;-))
 
Sist kvar på jobbet ???

Sent en kväll, kunde inte låta bli.

X10 ISO 800 1/15s f2 7.1mm (motsv 24 mm)

Regnr borttaget.
 

Bilagor

  • X10-0380.jpg
    X10-0380.jpg
    26.7 KB · Visningar: 367
Rakt motljus från en helt blå himel mitt på dagen ...

En bild som jag inte är helt nöjd med. Går inte att skärpa den. Motljuset hanteras dock på ett acceptabelt sätt.

ISO100 / f10 / 28,4mm motsv 112mm / 1/950s
 

Bilagor

  • x-10-0274.jpg
    x-10-0274.jpg
    39.7 KB · Visningar: 363
Var inne å kände på en X10 på scandinavian i Malmö idag. Kände mig inte helt bekväm med hanterbarheten, fast det kanske är en vanesak som det brukar vara. Ni som lägger upp bilder här: Det skulle vara bra om dom är större (eller länkar till en större) så man kan bilda sig en redig uppfattning om bildkvallen. Bara en idè
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.