Annons

Fujifilm X10

En sista bild på vad som händer om man drar på skärpan på en Raw-bild.
Detta är närmare 200% förstoring.
Skärpan är högre än LR default men lägre än vad jag skulle dragit den till med min 5DMKII normalt.
Bilden är tagen med 200 ISO så den har inget nämnvärt brus. Bara det mönster som finns i EXR sensorn visar i LR.
Ökar man på skärpan blir det snabbt pannkaka och det som bara anas i raw-filen förstör bilden.
Det är samma effekt i hundbilden plus lite ORBS som gör att det synas tidigare.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm/2558907.htm
 
Eftersom du inte tror mig på mitt ord så får jag väl bevisa det då.
Effekten kommer från en blooming som Fuji kaller det kombinerat med det skärpeartefaktsmönster som uppstår när man försöker skärpa en raw-fil.
Se själv.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2558886&target=

Jag tror inte att du hittar på. Och just nu börjar jag undra om vi tittar på samma sak. Men det du visar nu är ju inget bevis i sig. Bara ett kraftigt bildutsnitt.
Det kvittar dock, jag försöker inte få dig att bevisa nåt. Vi är på samma sida - jag hoppas också att Fuji kan åtgärda bloomingen och att Adobe och andra raw-konverterare ska klara att hantera raw-filerna snyggare. Jag gillar min X10 och sålde till och med min Canon G12 för att köpa den. Det trots att G12 överlag anses vara den mest kompetenta kompaktkameran som finns.
Och jag skulle tycka det vore mycket intressant att få låna din raw-fil, både den från restaurangen (är det väl) och kanske även hunden. Jag försöker få tag på så många bildexempel som möjligt för att själv optimera min bildkvalitet från kameran. Delar gärna med mig av mina erfarenheter också.

/Christian Nilsson
 
Det du lätt ser i den senast bilden är ormliknande skuggor i bilden.
Den typen av artefakter har jag aldrig sett från någon annan kamera.
Varken dSLR eller kompakt. Visst går det att få dem att brusa sönder men den här typen av mönster blir det inte.
Skicka mig ett mail skall jag se om jag kan skicka raw-filer när jag kommer hem.
Just nu bortrest.
 
Det du lätt ser i den senast bilden är ormliknande skuggor i bilden.
Den typen av artefakter har jag aldrig sett från någon annan kamera.
Varken dSLR eller kompakt. Visst går det att få dem att brusa sönder men den här typen av mönster blir det inte.
Skicka mig ett mail skall jag se om jag kan skicka raw-filer när jag kommer hem.
Just nu bortrest.

Jag har faktiskt sett samma fenomen förut, från olika kameror. Såvitt jag minns har det alltid uppstått vid konvertering i Camera Raw. Jag tippar att det beror på demosaikfel, alltså när programmet försöker räkna fram färginformationen från mosaikfiltret. Och i det här fallet inte gör det särskilt bra.
I april kommer DXO (www.dxo.com) att ge stöd för raw-filer från Fuji X10. Har en känsla av att de kommer kunna ge bättre resultat än både Camera Raw, Phase One och Silkypix. Men det är lång väntan!
 
Ny leksak ...

I april kommer DXO (www.dxo.com) att ge stöd för raw-filer från Fuji X10. Har en känsla av att de kommer kunna ge bättre resultat än både Camera Raw, Phase One och Silkypix. Men det är lång väntan![/QUOTE]

Menar du att vi ska behöva skjuta JPG i minst 2 månader till?

Du skriver Phase One, menar du inte Capture One? som är mitt mörkrum och som jag älskar.

Silkypix har jag använt för typ 100 år sedan och det får räcka för min del.

Har just varit och hämtat min X-10 - batteri på laddning.

Ingen TV ikväll ;-)
 
Menar du att vi ska behöva skjuta JPG i minst 2 månader till?

Du skriver Phase One, menar du inte Capture One? som är mitt mörkrum och som jag älskar.

Silkypix har jag använt för typ 100 år sedan och det får räcka för min del.

Har just varit och hämtat min X-10 - batteri på laddning.

Ingen TV ikväll ;-)

Jo, jag menar såklart Capture One. Phase One är tillverkaren av programmet. Själv kör jag parallellt jpeg och raw och har lyckats trimma in kameran rätt väl för min bildsmak. Känner mig egentligen inte supersugen på att sitta och konvertera en massa raw-filer i onödan.
 
Fuji X-10

Öppnat "boxen" och kollat vad jag egentligen köpt, X-10 + LX -10 + LC-10 + EF-20.

Försökt att "ta mig igenom manualen". Blir antagligen att köpa en fristående bok om denna kamera.

Vad jag känner just nu, efter 3-4 timmars klämmande och kännande kombinerat med att läsa manualen, är att menyerna med fördel skulle kunna vara valbara så att jag själv kan välja detaljeringsgraden.

Dessutom är jag inte säker på att jag har valt det optimala formatet, minimal komprimering.´, för att ha en bild som jag kan laborera med maximalt. RAW har jag lämnat tills vidare i väntan på en bra "framkallare". Jag hoppas verkligen att CO6P fixar detta inom en inte allt för avlägsen tid.
 
I april kommer DXO (www.dxo.com) att ge stöd för raw-filer från Fuji X10. Har en känsla av att de kommer kunna ge bättre resultat än både Camera Raw, Phase One och Silkypix. Men det är lång väntan!


Menar du att vi ska behöva skjuta JPG i minst 2 månader till?

Du skriver Phase One, menar du inte Capture One? som är mitt mörkrum och som jag älskar.

Silkypix har jag använt för typ 100 år sedan och det får räcka för min del.

Har just varit och hämtat min X-10 - batteri på laddning.

Ingen TV ikväll ;-)[/QUOTE]

Ja, batteriet på laddning är något du kommer att få vänja dig vid. Hoppas du har köpt minst ett extra, för är det en enda sak jag skulle invända emot denna kamera så är det den eländiga batterikapaciteten. Om man har displayen på medan man fotar så får man räkna med max 100 bilder innan batteriet ger upp. Och man får inte mycket till varning heller - först visar den c:a halv laddning, och tio bilder senare släcker den ned.
 
Life is too short to shoot RAW !!!

Känner mig egentligen inte supersugen på att sitta och konvertera en massa raw-filer i onödan.

Det fina vore ju om X-10 är tillräckligt bra för att mörkrumsbehandla filerna direkt från jpg. Tänk vad mycket tid vi skulle spara!

Life is too short to shoot RAW ???
 
Uh??

Visst, alla får naturligtvis göra som de önskar men:

Skaffar "man" verkligen en liten kompaktkamera, med nagelstor sensor för att sitta och arbeta med RAW-data?

Jag skaffade en X10 åt min sambo.
Hon är inte alls foto-pryls-intresserad, men jag kände att en trevlig och lätthanterad och rejäl kamera med bra bildresultat kunde få hennes fotointresse att växa lite.
Det har det gjort också.

Efter vad jag läst på nätet, så ställde jag in kameran på EXR-Auto åt henne.
Jag visade hur man kunde få lite mer stämning i mörka motiv genom att vrida exp-ratten mot minus.

I övrigt har vi inte ens bläddrat i manualen ännu...

Det roliga nu är ju att ta med sig den sympatiska lilla krabaten ut på promenad och ta bilder!

Om jag skulle få för mig att undersöka alla funktioner och kanske upptäcka diverse buggar och konstigheter, ja då skulle jag ju bli hispig.
Och det vill jag ju inte bli.

Vi brukar titta på bilder i sin helhet för övrigt.
Den enda gång jag zoomar in i bilder är då jag skall pilla bort någon liten detalj med bättre precision. I övrigt bekymrar jag mig aldrig om hur bruset ser ut i mikroskop etc.
 
Skaffar "man" verkligen en liten kompaktkamera, med nagelstor sensor för att sitta och arbeta med RAW-data?

Jag kan inte se att sensorns storlek eller kamerans format har något direkt koppling till val av filformat.

För egen del gillar jag inte att sitta och "pilla" med mina bilder alltför länge men jag är van med att fota i RAW med mina systemkameror. Tycker inte att efterbehandling blir mer omfattande med RAW än med JPG och RAW ger trots allt bättre möjligheter i vissa fall.

Alltså tycker jag det är mycket trevligt när min kompaktkamera också har RAW-möjligheter. Med min Canon S95 har jag inga som helst problem, dess RAW-filer funkar precis som "vanligt".

Med RAW från X10 tycker jag det är knepigare. Inte minst stör jag mig på att utsnittet är annorlunda i JPG och RAW - det förvränger bilderna!

Sedan är det svårare att justera tycker jag så jag inte får det slutresultat jag önskar.

JPG är bra direkt ur kameran med X10 men långt ifrån alltid och viss finns det bilder som man vill justera.

De flesta high-end komapkter har RAW - sannolikt därför att många vill använda sig av formatets fördelar. Inget konstigt med det.

Jag tror många av de som köper en X10 vill kunna fotografera i RAW utan problem.

Att du väljer att inte läsa manualen och inte är speciellt intresserad av kamerans funktioner är ju helt OK, men jag tror att många faktiskt vill lära sig hur verktyget fungerar, speciellt när det är så pass avancerat som en X10 är.
 
Javisst, alla är vi ju olika.
Eller åtminstone är vissa olika.

Jag är nästan uteslutande inriktad på bild-idéer, att se mej om och hitta intressanta motiv.
Till det duger "nästan vilken kamera som helst" rent prestandamässigt. Tycker jag.

Det som förvånar mig är att det verkar vara ett så stort intresse för smådetaljer och hur en kamera presterar i olika isolerade avseenden:
Om den (vid en detaljgranskning) visar sig bakfokusera något, eller om den skulle variera en aning i exponering ifall jag tar fem bilder i följd från ett stativ.

Jag tänker egentligen aldrig på sådant.

Jag tänker bara på bildidéer och tycker därför att en kamera bara blir bättre ju mer jag slipper tänka på den.

OBS!
Ovanstående är bara mitt synsätt, och bör därför inte uppfattas som något annat heller.

PS
Det är kanske just pga ovanstående som jag gillar den här kameran. Även om det nu inte är jag som använder den.
Speciellt tilltalas jag av den enkla genomsiktssökaren.
Jag tilltalas av att den INTE innehåller någon information som distraherar mig,
Dvs att den inte innehåller någon information alls!
Öh, förutom den viktiga då: Motivet.
 
Phase One December 2011 Page 2 of 14

Highlights, version 6.3.3

The following cameras have been added:

• Canon S100 (preliminary)
• Fuji X10 (preliminary)
• Nikon J1, V1, P7100 (all preliminary)
• Panasonic DMC-GX1 (preliminary)
• Ricoh GR DIGITAL IV (preliminary)
• Sony SLT-A35, DSLR-A450 (all preliminary)


Trots att det är preliminära uppdateringar så finns det hopp! Ser ljuset i tunneln.
 
Känner mig egentligen inte supersugen på att sitta och konvertera en massa raw-filer i onödan.

Det fina vore ju om X-10 är tillräckligt bra för att mörkrumsbehandla filerna direkt från jpg. Tänk vad mycket tid vi skulle spara!

Life is too short to shoot RAW ???

Just nu struntar jag faktiskt i att försöka få bättre resultat i något raw-program i datorn. Jag använder istället Fuji X10:ans inbyggda raw-konverterare. Den gör ett bättre jobb än Camera Raw, Lightroom och Phase One, i synnerhet med avseende på brus men i viss mån även färgåtergivning. Det finns gott om parametrar att ställa in, bilder jag blivit missnöjd med vid fotograferingen har jag öppnat i kamerans raw-meny i efterhand och justerat tills jag blivit nöjd. Det går dessutom fortare än att pilla i datorn. Enda nackdelen är att bilderna bara sparas i jpeg, inte tiff 16 bit. Men å andra sidan är de då mer eller mindre färdiga för min smak, och jag har inte behov att göra några fler ingrepp i dem. I alla fall inget som kräver 16-bitars färgdjup.
 
Jag är nästan uteslutande inriktad på bild-idéer, att se mej om och hitta intressanta motiv.
Till det duger "nästan vilken kamera som helst" rent prestandamässigt. Tycker jag.

Likväl köpte du en av marknadens dyraste kompaktkameror. Gott om stålar eller bara lite fåfäng? :)

Skämt åsido, jag förstår hur du resonerar och ibland kan jag önska att jag själv kunde koppla bort allt tänk på tekniken och bara koncentrera mig på motivet.
 
Likväl köpte du en av marknadens dyraste kompaktkameror. Gott om stålar eller bara lite fåfäng? :)

Skämt åsido, jag förstår hur du resonerar och ibland kan jag önska att jag själv kunde koppla bort allt tänk på tekniken och bara koncentrera mig på motivet.

He, he...

Ja, och den var ju dessutom inte ens ämnad åt mig, utan åt sambon.
Tror'nte hon vet hur mycket de kostar för övrigt.

PS
Förbrukar väldigt lite flis till vardags, Shoppar aldrig loss vid lön. Har inga dyra vanor etc.
Men verkar förvånansvärt nöjd med livet ändå.
:)

Kan därför "nästan" strunta i priset om jag verkligen tilltalas av en pryl.
 
... att veta att man bemästrar verktyget

Jag vill veta hur kameran fungerar så att jag inte står där en vacker dag med "den där bilden" och så vet jag inte hur jag ska ställa in kameran. Att då bara lita till någon automode räcker inte, även om den stavas EXR.

Sedan kan jag fortfarande längta tillbaka till min Nikon FM och två objektiv, 35/2.0 och 85/2.0 från 1977.

Ge mig en sådan digitalkamera och jag är nöjd. Den som kommer närmast idag torde vara Leica X1.
 
Jag vill veta hur kameran fungerar så att jag inte står där en vacker dag med "den där bilden" och så vet jag inte hur jag ska ställa in kameran. Att då bara lita till någon automode räcker inte, även om den stavas EXR.

Sedan kan jag fortfarande längta tillbaka till min Nikon FM och två objektiv, 35/2.0 och 85/2.0 från 1977.

Ge mig en sådan digitalkamera och jag är nöjd. Den som kommer närmast idag torde vara Leica X1.

Instämmer. Jag skulle bli nöjd med en F3 hp med D3s sensorn. Då skulle jag kunna använda alla mina gamla gluggar. Är väl för dyrt att tillverka ett hus i F3 kvalitet idag.
 
Pedagogisk bok till X10

Är det någon som vet om det har hunnit komma ut någon bok som är mer pedagogisk än Fujis manual som följer med kameran?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.