Kasch
Aktiv medlem
Uh??
Skaffar "man" verkligen en liten kompaktkamera, med nagelstor sensor för att sitta och arbeta med RAW-data?
Ja varför inte det? X10 är kapabel till en fin bildkvalité, rätt behandlad (blooming/WDS-problemet undantaget än så länge). RAW-format har väl inget med sensorstorleken att göra. Sensorns storlek påverkar i första hand möjligheten att jobba med bilder i större format. För mig är det självklart att ha kvar firheten att efterprocessa bilderna såväl i denna kamera som i systemkameran. Då spelar det faktiskt ingen roll att kamerans inbyggda JPG-konverterare fungerar "bättre" än ex LR eftersom jag vill ha frihet att själv påverka slutresultatet. Och där ger som bekant RAW mycket större frihet än JPG (som tål ganska lite justeringar och som inte går att "rädda" i efterhand).
Men var och en blir salig på sin tro och det är väl utmärkt att båda alternativen finns Jag har kommer hyfsat väl överens med RAW-konverteringen av X10 i LR men hoppas naturligtvis på bättre fungerande konvertering framöver. För mina behov så lider jag ännu inte av moire-konstigheter även om jag har upptäckt dem ibland - men då på en "pixelpeeping-nivå".