Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Uh??


Skaffar "man" verkligen en liten kompaktkamera, med nagelstor sensor för att sitta och arbeta med RAW-data?

Ja varför inte det? X10 är kapabel till en fin bildkvalité, rätt behandlad (blooming/WDS-problemet undantaget än så länge). RAW-format har väl inget med sensorstorleken att göra. Sensorns storlek påverkar i första hand möjligheten att jobba med bilder i större format. För mig är det självklart att ha kvar firheten att efterprocessa bilderna såväl i denna kamera som i systemkameran. Då spelar det faktiskt ingen roll att kamerans inbyggda JPG-konverterare fungerar "bättre" än ex LR eftersom jag vill ha frihet att själv påverka slutresultatet. Och där ger som bekant RAW mycket större frihet än JPG (som tål ganska lite justeringar och som inte går att "rädda" i efterhand).

Men var och en blir salig på sin tro och det är väl utmärkt att båda alternativen finns :) Jag har kommer hyfsat väl överens med RAW-konverteringen av X10 i LR men hoppas naturligtvis på bättre fungerande konvertering framöver. För mina behov så lider jag ännu inte av moire-konstigheter även om jag har upptäckt dem ibland - men då på en "pixelpeeping-nivå".
 
Det lönar sig alltid att skjuta RAW?

Skaffar "man" verkligen en liten kompaktkamera, med nagelstor sensor för att sitta och arbeta med RAW-data?

Det kanske är just den "lilla sensorn" som behöver hjälp av en bra RAW-konverterare för att prestera optimalt.

Sedan gäller ju naturligtvis devisen att: -Livet är för kort för att skjuta RAW!
 
Problem ...

Har varit ute och knäppt et antal bilder när naturen är klädd i vinterskrud. Tänkte visa tre av dem här på fotosidan, men ...

Använder normalt CaptureOne numera uppgraderad till 6.3.3 - tyvärr ser bilderna inte riktigt kloka ut och jag vet inte hur jag ska kunna presentera några bilder här på fotosidan. Ska jag lägga upp bilder så är ju storleken begränsad till 850 kB och längsta sida 1024 pixlar vilket betyder att jag måste storleksförända filerna/bilderna.

Vad göra om jag inte har tillgång till PS eller något annat populärt program?

Använder Capure One 6.3.3 Pro, build 54054. Har fungerat utmärkt med Nikon D300 och Leica D-LUX 4 filer men med Fuji X10 "skiter det sig"!
 
Har du fotat i RAW eller JPG?

Vad menar du med "ser inte riktigt kloka ut"?

Med kameran följde programvara som du säkerligen kan använda för att storleksförändra bilderna.
 
Du kan väl storleksändra också i Capture One? Gå in under batch-fliken så kan du ställa in värdena för Fotosidan där.
Sedan kan du spara inställningarna.
 
Har du fotat i RAW eller JPG?

Vad menar du med "ser inte riktigt kloka ut"?

Med kameran följde programvara som du säkerligen kan använda för att storleksförändra bilderna.

... följde programvara som ... Ja det gör det, Silkypix och den slutade jag att använda för minst 10 år sedan!!!

JPG under EXR maximal storlek 4000x3000

Problemet med CO6 är att när programmet indikerar att filen ska bli 700 kb så är filen 1,2 MB.

Finns ingen funktion för "spara för webb" och nu ger jag upp!

Sov gott / JO
 
... följde programvara som ... Ja det gör det, Silkypix och den slutade jag att använda för minst 10 år sedan!!!

JPG under EXR maximal storlek 4000x3000

Problemet med CO6 är att när programmet indikerar att filen ska bli 700 kb så är filen 1,2 MB.

Finns ingen funktion för "spara för webb" och nu ger jag upp!

Sov gott / JO

Inte för att jag har använt Silkypix själv men nog skulle det klara av uppgiften att skala om bilderna.

Nåväl, om den ny är JPG du vill ändra så kan ju "alla" program klara av det. T o m Windows inbyggda program - Paint - klarar av att ändra antalet pixlar i en bild.

En annan taktik är att högerklicka en bildfil, välja skicka till e-post, i de flesta versioner av Windows så genomför då Windows en automatiskt nedskalning av bilden.

Hur som helst - dina problem här är vad jag förstår inte relaterade till X10 utan av generell karaktär.
 
att filen ska bli 700 kb så är filen 1,2 MB.

JPEG vet man hur stor bilden blir först när man skapar den, man vet inte det i förväg. Man anger hur bilden skall komprimeras, men storleken beror på hur bilden ser ut.

(förklaringen till det har med matriser och RLE att göra, kort å gott det bara är så)

Vissa program, t.ex. GIMP, har ett slött preview läge där de faktiskt sparar bilden temporärt för få veta exakt hur stor den blir. Låter som om ditt problem är att CO rapporterar snabba uppskattningar snarare än att faktiskt testa komprimeringen. Kolla om det finns någon check box för att få riktiga beräkningar.

Jag förstår inte riktigt varför du vill ha pyttesmå 12mp bilder / spara för webben. Komprima bilden t.ex till 1920x1080 om den skall webbas?
 
Jag förstår inte riktigt varför du vill ha pyttesmå 12mp bilder / spara för webben. Komprima bilden t.ex till 1920x1080 om den skall webbas?

Om jag läste rätt så ville han ha ner dem i ett format som passar fotosidan, max 1024, max 800 kb.

Det borde som sagt inte vara något problem alls med i princip vilket redigeringsprogram som helst och det borde inte vara svårare med X10 ärn någon annan kamera.

Uppenbarligen är det något som vi inte förstår eller så är det något som JO inte förstår.
 
Tycker kameran känns rappare i uppstart och autofokus än tidigare. Vet inte om det är inbillning men det var min första reaktion.
ORB problemet har jag upplevt men inte betraktat som något problem. PÅ DPR rapporterar man att problemet är kvar.
Vad som stört mig mer är det dåliga resultat man får i Raw-konverterare. Det finns ingen som kan hantera denna udda sensor på ett bra sätt.
I LR kvarstår problemet att man får ett fult mönster och det var väl inget annat att förvänta sig.
Jag hoppas verkligen att Fuji lyckas övertyga Adobe att bygga in ett bättre stöd i LR4 när den släpps i skarp version.
 
Vet inte om det går att länka till ett "eget" bildalbum? Vi gör ett försök!

http://www.fotosidan.se/member/portfolio/view.htm?ID=325953

Alla bilder är "framkallade" i Capture One 6.3.3 och sparade för webben i Adobe PS.

Observera att alla bilder är tagna "handhållet".

Hittade bilderna via ditt namn - inga problem.
Ser ju imponerande ut för att vara en liten kamera - särskilt vid höga ISO där min gamla G10 är rätt värdelös. Finns väl en tendens att ljusa partier bränns ut - vilket verkar vara ett generellt problem med x10. Har du uppdaterat med nu firmware? Kan ju möjligen adressera fenomenet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.