Annons

Fujifilm X10

Går bländaren ner till f/10 på X10?

En bild som jag inte är helt nöjd med. Går inte att skärpa den. Motljuset hanteras dock på ett acceptabelt sätt.
ISO100 / f10 / 28,4mm motsv 112mm / 1/950s

Förmodligen är inte objektivet som skarpast på en sån liten bländare. Att öppna upp bländaren pga ett ND-filter är inte säkert att det ger några fördelar heller, med en extra glasskiva i strålgången?

Min XZ-1, visserligen med en något mindre sensor (0.37 EV skillnad), har f/8 som minsta bländare. Dessutom har XZ-1 ett inbyggd ND filter på 3EV tror jag att det är. Glömde bort att jag hade det i skidbackarna nyligen. Kom hem med bilder exponerade med f/8, samt att om det ev. är damm på sensorn, så framträder det tydligare vid små bländare.

Hur som helst, f/8 är mycket användbart vad jag kan se, så f/10 på din X10 torde vara detsamma, även om max prestanda får du vid andra bländartal.

Ref:
http://en.wikipedia.org/wiki/Image_sensor_format
http://en.wikipedia.org/wiki/File:Sensor_sizes_overlaid_inside_-_updated.svg
 
Bara några reflektioner efter att ha burit omkring min X10 varje dag i ungefär en månad.

1. Det producerar jäkligt snygga jpg, mycket bättre än min Canon S90, imho. (Ska kanske påpeka att jag inte alls är någon pixelpeepare.)

2. Det är jäkligt skönt att ha en kompakt som känns som en riktig kamera. Vänster tumme och pekfinger på objektivet för att zooma, sökaren vid ögat. Saknar fortfarande info i sökaren, men i andra sidan hade jag ju inte det på min gamla analoga Olympus Mju heller.

3. Lite för stor och klumpig. S90 gick bra att stoppa i en ficka, X10 får hänga på axeln istället.

4. Bökigt linsskydd. Men med ett motljusskydd (som jag ännu inte lyckats få tag på) kanske jag kan bära omkring på kameran utan lock och ändå slippa alltför mycket hudavtryck på linsen.

För att sammanfatta: Trevligaste kompakten jag haft sedan jag pensionerade Pentax finfina Optio S. Fast lite för o-kompakt.
 
Bara några reflektioner efter att ha burit omkring min X10 varje dag i ungefär en månad.

1. Det producerar jäkligt snygga jpg, mycket bättre än min Canon S90, imho. (Ska kanske påpeka att jag inte alls är någon pixelpeepare.)

2. Det är jäkligt skönt att ha en kompakt som känns som en riktig kamera. Vänster tumme och pekfinger på objektivet för att zooma, sökaren vid ögat. Saknar fortfarande info i sökaren, men i andra sidan hade jag ju inte det på min gamla analoga Olympus Mju heller.

3. Lite för stor och klumpig. S90 gick bra att stoppa i en ficka, X10 får hänga på axeln istället.

4. Bökigt linsskydd. Men med ett motljusskydd (som jag ännu inte lyckats få tag på) kanske jag kan bära omkring på kameran utan lock och ändå slippa alltför mycket hudavtryck på linsen.

För att sammanfatta: Trevligaste kompakten jag haft sedan jag pensionerade Pentax finfina Optio S. Fast lite för o-kompakt.

Jag har original motljusskyddet, men det stör väldigt mycket i genomsiktssökaren. Dessutom blir den inbyggda blixten oanvändbar.

Annars en mycket trevlig fickkamera, om man har hyffsat stora fickor. EXR-läget är otroligt bra, panoramafunktionen läcker, och fotografering i dåligt ljus slår det mesta.

På minussidan hamnar sökaren utan info, dålig batterikapacitet, lite vimsig autofokus, krångliga menyer, funktionsratten "exponeringskompensation" som i vissa lägen bara ändrar displayens ljushet och inverkar noll på själva exponeringen. Och det jag mest irriterar mig på> Att det är hur lätt som helst att ofrivilligt ändra en del knappar/reglage när axelremmen sitter på. När man greppar kameran så hamnar den ofta mellan handen och baksidans inställningar.....och hipsomhapp har man t ex fördröjd självutlösare.

Låter kanske negativt....men jag gillar kameran ändå.....
 
Skyddsfilm till X10 i oöppnad förpackning.

Lexerd - Fujifilm X10 TrueVue Crystal Clear Digital Camera Screen Protector
http://www.amazon.com/Lexerd-Fujifilm-TrueVue-Crystal-Protector/dp/B0062P7PNW/ref=pd_rhf_sc_p_t_2

Har lyckats med konststycket att beställa 2st, behöver bara ett eftersom jag bara har en X10 ;-)

Oöppnat i kuvert kan bli ditt för 100 SEK. Kostnad för mig 14,63 USD. Jag står för portot inom Sverige.

Vid intresse kan jag skicka över foto på den jag kommer att montera + dokumentation. Å andra sidan finner du fullständig dokumentation i länken ovan.

Carpe Diem / Jan-Olof
 
Att montera ...

Gick som vanligt hyfsat att montera utan att lästa monteringsanvisningen.

Står ingenstans vad jag ska ha de svarta "minikodisarna" till? Hoppas jag gjorde rätt.

Nu sitter den där i alla fall och inga förändringar av färger eller andra konstigheter.

100:- kan det vara värt att skydda displayen.

Carpe Diem ;-))
 

Bilagor

  • _DSC3301.jpg
    _DSC3301.jpg
    36.3 KB · Visningar: 289
  • _DSC3302.jpg
    _DSC3302.jpg
    44.4 KB · Visningar: 287
  • _DSC3305.jpg
    _DSC3305.jpg
    35.4 KB · Visningar: 287
  • _DSC3308.jpg
    _DSC3308.jpg
    37.6 KB · Visningar: 285
  • _DSC3309.jpg
    _DSC3309.jpg
    58.1 KB · Visningar: 290
Lösning på skärpa/brus-problemet?

Jag tycker fortfarande att X10 är fantastiskt kul att plåta med, men är givetvis frustrerad över att Fuji-Adobe inte kunnat lösa problemet med skärpningen från RAW-filerna. Vad jag kan se de c:a 10 sekunder i taget som betan av LR4 fungerar är att vi inte har så mycket att hoppas på därifrån heller. Men det slog mig att jag inte hade detta problem de första veckorna, när jag inte kunde använda RAW-filerna utan var tvungen att konvertera dessa till TIFF i SilkyPix, och sedan importerade dem till LR. Det är möjligt att man missar en del, men jag tycker att dessa TIFF-filer blir precis lika bra efter redigering som råfilerna, och man slipper helt uppskärpningsproblemen - man kan dra på bra utan att de konstiga artefakterna uppstår. När man kör i PS så är det ju TIFF-filer man labbar med, så vilka kvalitetsförluster gör man egentligen om man kör direkt från TIFF även i LR?
 
Provade Silky Pix en sväng. Det åkte ut efter 1 dag. Det är ju värre att jobba i än Canon DPP.
LR 3,6 ger värre artefakter än LR 4,0 men ingen är bra.
OM man använder wide edge så går det hyfsat. Fast detta använder ju en mask vilket fungerar ungefär lika som att brusreducera.
skall man upp till 800 ISO och högre behöver man dra hår ti brusreduceringen.
Fast tittar man på de färdiga JPEG ur kameran är de också kraftigt brusreducerade.
Det ser man även i den här bilden som är till vänster JPEG ur kameran och den högra raw framkallad i LR 4 Beta. DEn högra har klart mer detaljer och mindre utsmetning.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2575476&target=

Om går från LR till tiff och sedanPhotoshop spelar ingen roll Har också provat att omvandla till DNG.
Det är framkallningen av EXR matrisen som LR inte klarar av. Det är tveksamt om Adobe kan fixa till det bättre utan en rejäl investering.
 
Jo, SilkyPix är långsamt men att batch-konvertera råfilerna till TIFF går rätt OK. Om jag sedan importerar dessa TIFF till LR och helt struntar i råfilerna så tycker jag att kvaliteten blir mycket bra, och jag kan inte på rak arm se att jag har förlorat något. Då kör jag TIFF rätt igenom alla leden i redigeringen, vare sig jag stannar i LR eller gör ett besök i PS på vägen.
 
User review of Fujifilm Finepix X10

http://www.foto24.dk/fujifilm_x10_uk/

Ovanstående hittar ni en användartest från en dansk fotograf skriven på engelska.

Late 2011 I decided to buy myself a new compact camera, and after many considerations I ended up buying the new X10 from Japanese manufacturer Fujifilm. Since I know there are probably a lot of you out there wanting to know the pros and cons of this camera I have written this, my very first review ever, of this sexy little thing.
 
X10 som familjekamera

I fredags fick jag syn på G1 X i skyltfönstret på Fischer Foto i Göteborg. Jag bara var tvungen att gå in för att få känna på kameran som jag väntat på. Jag har sökt efter en kompakt i flera månader och S100 stod högst på listan men när det tog sådan tid innan den kom ut i butikerna började jag snegla på annat.

Som familjekompakt skall den inte ersätta någon systemkamera. Den skall vara enkel att använda så att min fru tycker det är lustfullt att plåta och innehålla lite mer avancerade möjligheter för mig som har ett större intresse. Vi kommer att plåta 70 % bilder på barnen och resterande på omgivning och natur. Av de 70% så kommer nog 20% vara filmsnuttar. Något som verkligen är ett krav är lågt brus på höga ISO tal så jag slipper använda blixt.

G1 X var länge kameran som jag kände var den ultimata. Jag förträngde det höga priset och storleken och såg fram emot en kamera med lågt brus och hög bildkvalitet. När jag nu höll i kameran i fredags så kände jag att ha-begäret falnade. En jättehärlig kamera men för mig blev drömmen för klumpig och plötsligt blev den för dyr. Verkligheten kom ikapp mig. Jag frågade den trevliga expediten om alternativ och X10 kom fram. Jag blev definitivt intresserad. Jag hade läst om den tidigare men inte fått min uppmärksamhet. Troligtvis för en användarrecension på Prisjakt där AF ansågs vara ett problem. Kvalitén på bilderna som jag sett i tester och här i tråden räcker mer än väl för mig.

Nu vänder jag mig till er alla X10 ägare här i tråden vars inlägg jag läst. Hur tror ni den fungerar som familjekamera? Hänger den med i snabba vändningar med barn som rör sig hela tiden? Tycker ni att AF är ett problem eller löstes en del efter firmware uppdateringen? Tyckte att den diskussionen avtog halvvägs i tråden. Så mycket mörkerfotografering utomhus kommer det inte bli men däremot inomhus glölampsljus. Tror ni att jag kommer att uppleva orb'ing problemet? Blev den diskussionen lite väl stor?

Tacksam för era synpunkter :)

/Mats
 
Bör kunna funka kanon som familjekamera.

AF - jag har inte upplevt några problem.

"Orb"-problemet, det finns där men för familjefoto så är det absolut inget jag oroar mig för.

Som jag ser det har kameran bara en rejäl nackdel och det är att RAW-filerna är svårhanterliga men eftersom JPG-bilderna är bra kan jag leva med detta.
 
Om du tittar tidigare i tråden så hittar du exempel.
Problemet beror på att ingen raw-konverterare kan avkoda den egensinniga EXR- sensorn på ett bra sättt.
Detta beror på att det inte är en Bayer layout utan en egen Fuji design.
 
Tacksam för era synpunkter :)

/Mats

User review of Fujifilm Finepix X10
http://www.foto24.dk/fujifilm_x10_uk/

Ovanstående hittar Du en användartest från en dansk fotograf skriven på engelska med många bilder.

Själv har jag börjat komma överens med X10. Gäller bara att låta "trollet" göra vad som den anser bäst och ägna sig åt komposition i stället för teknik. Kan vara svårt men försök. Håller också med om att den ger fantastiska jpg-bilder direkt ur kameran.

"Orb"-problemet, du får försöka låta bli att utmana X10, har själv ett antal "orbs" som jag aldrig hade haft med någon annan digitalkamera eftersom jag hade aldrig försökt med en annan kompaktkamera. Varför ska jag då utmana X10 när jag vet att den inte klarar av utmaningen och ingen annan jämförbar kompaktkamera heller!

Carpe Diem / Jan-Olof
 
Photographer's Guide to ...

Själv söker jag motsvarande bok "Photographer's Guide to the Fujifilm FinePix X100".

Behöver inte vara "Photographer's Guide to ,,," bara det är en pedagogiskt upplagd bok till skillnad mot den medskickade manualen.

Kanske för tidigt men hoppas går ju alltid.

Carpe Diem with X10
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.