JOLidman
Aktiv medlem
Hittade bilderna via ditt namn - inga problem.
Ser ju imponerande ut för att vara en liten kamera - särskilt vid höga ISO där min gamla G10 är rätt värdelös. Finns väl en tendens att ljusa partier bränns ut - vilket verkar vara ett generellt problem med x10. Har du uppdaterat med nu firmware? Kan ju möjligen adressera fenomenet?
Ja jag har uppdaterat firmware nu men inte tagit en enda bild efter det.
De 4 första bilderna är tagna i läge P/A/S och max storlek. Övriga bilder är tagna i EXR-läge och där har jag som fotograf inte så mycket att säga till om förutom att komponera bilden.
Jag är själv imponerad av bilderna från kvällsvandringen i Sigtuna, -16 grader efter klockan 22. Trodde inte att det skulle bli något som kunde presenteras, men ... Vad jag inte tycker om är att X10 själv bestämmer över bildstorleken. Tyvärr bara att acceptera eftersom det är ett av knepen i EXR-läget för att fixa till hög-ISO bilder och där är jag imponerad.
Finns de som inte tycker om kameraremen, rekommenderar Leicas rem i stället. Kan inte riktigt förstå, erkänner gladeligen att jag tyckte att den var för kort från början men när jag sedan kom underfund med att den var lagom lång för att ligga runt nacken och sedan sträcka upp den för att hålla den lilla X10 stadigt, då fick den vara som den är, något kort.