** Idag gör vi arbeten på vårt system, kortare störningar och nedtid kan förekomma. **
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X10

Nyss blev jag en (än så länge) lycklig ägare av en X10.

Är det någon som kan förklara varför man inte kan använda blixten när ljudet på kameran är avstängt? :) Den verkar som sagt ha sina små egenheter för sig, har inte hunnit fota direkt mycket än då jag precis kom från affären, men det lilla jag hunnit klämma och känna känns riktigt skönt.

Hur förvarar ni kameran när ni inte fotar?

Du har helt rätt, sätter man den i "tyst läge" så deaktiveras blixten - måste vara feltänkt.

Förvarar? Tja, jag lägger den på köksbordet, i sängen, i bilen, i portföljen, i fickan eller på något annat ställe där jag inte kommer ihåg att jag lagt den! Precis som med alla mina andra kameror (med undantaget för fickan, där 7D inte får plats...) :)

Du har helt rätt, sätter man den i "tyst läge" så deaktiveras blixten - måste vara feltänkt.

Fast iofs ganska logiskt är det väl om man vill "stealth-plåta". Däremot är det ju fullt möjligt att ställa in kameran manuellt så att den är helt tyst men att blixten fortfarande fungerar (vilket jag normalt sett har).

Fast iofs ganska logiskt är det väl om man vill "stealth-plåta". Däremot är det ju fullt möjligt att ställa in kameran manuellt så att den är helt tyst men att blixten fortfarande fungerar (vilket jag normalt sett har).

Ja, det kanske är logiskt, för mig känns det dock som att "Tyst läge" borde ha med kamerans ljud att göra. Väljer men att använda blixt borde man ju vara ganska på det klara med att den kommer att synas...

Tack för tipset om att stänga av ljuden "manuellt", det hade jag missat. Har jag fattat rätt att "fokus-pipet" stänger man av genom att sätta "SLUTARLJUDVOLYM" till "Av"? Logiskt?

Anders

LR4 Betas verkar hantera Raw-filerna från X-10 bättre än LR3.6. Bilderna klarar nu uppskärpning bättre utan att drabbas av kraftiga artefakter.

Denna kamera får jag inte riktigt kläm på. Ena stunden levererar den fantastisk och sedan blir det bilder som har artefakter och defekter som inga andra kameror producerar.
Här är ett exempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551279&target=
Bilden ser lite överskärpt ut eller hur?
Fast det är inte det som är problemet.
Raw-filen har artefakter som verkar vara det sk. ORBS syndrome som får blänk i hundens päls att bränna ut.
Det finns också ställen där pälsen saknar detaljer och verkar utbränt trots att histogrammet inte visar någon överexponering.
Om Fuji skall få framgång får de nog jobba hårdare tillsammans med Adobe och andra raw-framkallare. Resultaten så här långt är inte tillfredställande. De är slumpmässiga.
Ibland blir det bra och ibland katastrof.
Deras udda sensorer verkar vara grunden till bekymren.
Nu är det ett grymt intresse för Fuji X-1 Pro.
Om Fuji inte sköter detta betydligt skickligare så riskerar de ett ordentligt magplask som kommer göra ont.
Vi är många som inte vill ha JPG processade i kameran utan få ut en snygg raw-fil vi kan framkalla enligt eget tycke och smak.
Så här ser filen ut i 200% förstoring i Raw utan jag gjort några förändringar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551318&target=
Dessa artefakter blir bara mer framträdande ju mer man förändrar bilden.
Lägg på skärpa och det sticker iväg käpprätt i diket.
Jag tycker att X-10 är en riktigt trevlig liten kamera och det är synd den skall vara så oförutsägbar när den kommer leverera bra bilder och när det blir helt fel.

Jag vet att problemet med artefakter bland annat har diskuterats på dprieviews Fujifilm-forum. Tydligen verkar det fungera mycket bättre med LR-betan till v. 4. Jag har dock bara 3.6 själv men upplever ändå att det var ett klart lyft i jämförelse med det medskickade Silkypix (vilket iofs inte ger bättre betyg till Fujifilm).

Jag misstänker att Fujifilm har lite bråttom ibland och dessutom springer lite *för* långt före/vid sidan om med sina innovationer? Synd för det är - i mitt tycke - en av de mest innovativa och roliga kamerautvecklarna nu. EXR är ju dock en teknik som de nyttjat i många kameror nu så där borde kommunikationen med Adobe fungera.

(Med det sagt - jag har nog aldrig haft så roligt med en kamera som X10...)

EDIT: Hoppsan jag ser att du redan kommentaret LR4 - ursäkta :) Så du har testat LR4? Är problemen med artefakter kvar alltså?

Jag har provat både LR 4 Beta och Capture One Pro.
LR 4 Beta är bättre än 3.6 men fortfarande inte bra. Capture ONe Pro som en del anser bättre tycker jag personligen ser riktigt illa ut och sätter filstorleken till 6 MPIX.
De dagsljus bilder jag tidigare använt som exempel har blivit bättre med högre upplösning och artefakterna har blivit mindre synliga. Drar man i något skärpereglage blommar de ut som maskrosor på en sommaräng.
Det som stör mig är att jag inte får kläm på när X-10 ger bra bilder och nr den fallerar.

Ni har nog alla hört om Österrikaren som lyckades få en körkortsbild godkänd med en sil på huvudet.
Här är han utan sil och råkar vara min son. Damen i bakgrunden är Nikos mamma och min fru.
Niko driver en av Wiens största reklambyråer och kan vara lite radikal ibland.
Här på en av Wiens bättre restauranger var ljuset inte vad X-10 gillade.
Som helhet får bilden knappt godkänt.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551474&target=
Om man zoomar in till 200% så ser det ganska förskräckligt ut.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551478&target=

Om man zoomar in till 200% så ser det ganska förskräckligt ut.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551478&target=

Men vad kan man förvänta sig med ISO 3200, 200% och en liten fjuttig sensor?

Värre då att RAW-filerna tycks så svårhanterliga. MIn X10 har mest legat och vilat den senaste tiden, är rätt så irriterad på att RAW-filerna inte ens håller samma utsnitt som JPG-filerna och att det känns allmänt "knepigt" att få till dem.

Jag tog kanske fel fil. Här är en på 800 ISO från samma tillfälle.
Lika illa det vill jag påstå. Vi har nog alla sett brus från andra kameror. Här samlar det ihop sig i klumpar. Det går inte att få ordning på detta vad man än gör.
Jag tolkar det som Fujis egna sensor-layout inte kan hanteras ännu i något vettigt raw-program.
Det ser minst lika illa ut i capture One Pro 6.3.3.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551526&target=

Blir inte riktigt klok på om x10 är en så BRA kamera som en del bilder och testare tycker - eller en kamera behäftat med så mycket BRISTER som andra signalerar. Inte heller bildexempel gör mig klok - stundtals ser man bilder som briljerar och ibland rätt dassiga historier. Är det ojämn kvalitet på kamerorna eller är det djungeln av inställningar som påverkar?
Funderar på att invänta Canons nya G1X, om den bara inte vore så stor och tung...
X10 är ju så snygg!

Ja det är ett svårt val. Jag tycker G1X och X10 skiljer sig ganska mycket åt som koncept. X10 är ju trots allt en kamera man kan ha i fickan. Canonen däremot känns ju väldigt stor. Alltså har de nog ganska olika målgrupper.

Jag uppfattar att G1X vänder sig till den som vill ha en systemkamera men ändå inte orkar byta objektiv och därför väljer G1X. Storlek och pris är i alla fall väldigt lik en systemkamera. För mig är en sådan kamera dock ganska ointressant, för det priset kan jag ju lika gärna få en juste systemkamera med en vettig zoom som är trevligare att jobba med.

X10 vänder sig till den som vill ha en smidig kamera och är beredd att kompromissa lite och accepterar en mindre sensor med vad det innebär. Ändå vill man ha lite mer att hålla i och snäppet bättre bilder än vad t ex en Ixus ger.

För egen del var jag väldigt förtjust i X10 när jag fick den i handen. Efter att ha fotat lite - med betoning på lite - så har förtjusningen lagt sig något. Den är verkligen trevlig att jobba med men samtidigt känns det lite väl mycket "hokus pokus" med alla inställningar i kameran. Att RAW-filerna är så svårhanterade var för mig en stor besvikelse. Å andra sidan, accepterar man kameran som den är så ger JPG-bilderna mestadels bra resultat.

Jag har nu avverkat ett antal kompakter under de senaste åren, två Ixus, en S95 och X10 och min slutsats är att det nog inte är något för mig. Jag tycker det är sååååå mycket roligare att fota med systemkameran.

Kompakterna har jag för specifika tillfällen, t ex i golfbagen för att knäppa några snap-shots och filma ett par svingar. I fickan när jag går på stan och inte vet om jag skall fota eller ej. I bilens handskfack om det skulle uppstå något skoj. I portföljen för att dokumentera saker i jobbet.

Den tar oftast snygga bilder också. Fast den kan vara lite trotsig ibland.
Kamerans EXR-sensor är ett udda barn i vår herres trädgård.
Den både hjälper och stjälper. Den är säkert en orsak till att denna kamera kan leverera så bra bilder som den gör även på höga ISO. Om jag jämför med min Canon G9 är det stor skillnad med fördel X-10.
Det som spökar mest tycker jag är uppskärpning i LR. Det har blivit bättre i LR 4 Beta men man får vara väldigt mycket försiktigare än med andra kameror.
Jag tycker inte man skall vara orolig för denna kamera. Den spökar ibland men vilken kamera gör inte det.
Jag har printat ut utskrifter på min Epson R3000 i A3 och det blir mycket bra resultat.
Det är nog få som skulle kunna avgöra vilken bild som var tagen med 5DMKII och viken med X-10 i en blindtest. Den lilla batting klarar sig helt enkelt bra i jämförelse med sina storebröder i min kamerasamling.
Det är den första kompaktkamera som fått följa med utan att jag t.ex. haft min 5DMKII i närheten.
På tal om batting. Här en nytagen bild på grannens nyförvärv efter en vinterpromenad med sin mamma.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2557403&target=

Skickade ett mail till Fujifilm angående orbfenomenet och fick ett ganska utförligt svar.

Hej!

Har köpt en X10 och är mycket nöjd. Tyvärr har jag upptäckt att den ger besynnerliga bilder i vissa situationer (solljus i vatten, starkbelysning i mörker och blänk). Sökte om detta på nätet och fann orbs diskussioner på massa forum världen runt.
Nu är jag tveksam om jag vågar behålla kameran. Kommer det fixas med ett nytt firmware eller kommer ni att uppgradera sensorn.

Mvh
Stefan Altvall

Och svar

Hej Stefan
Du oroar dig för en effekt som kallas för blooming när det handlar om digitalkameror.

Blooming kan enklast jämföras med överexponering av starka ljuspunkter/ljuskällor eller reflexer. Det här är ett känt fenomen som drabbar alla kameror, och har även funnits på den tiden kamerorna laddades med film. Så inget är nytt under solen. Jag har jobbat både med film, kameror och digitalkameror under snart 30 år av mitt liv. Och jag kan garantera dig att detta fenomen finns hos samtliga kameror på marknaden i olika utsträckning. Ingen kamera kan gå helt fri från blooming. Vad är då detta? De ljuskänsliga pixlarna har helt enkelt drabbats av en överexponering som innebär att ingen information finns att hämta från dessa pixlar. Fenomenet blir naturligtvis tydligare vid låga belysningsförhållanden som kräver höga ISO tal. Fenomenet är också tydligare på CMOS sensorer än CCD sensorer. Den nya typen av CMOS sensorer av backlit typ ökar kamerans prestanda inom en hel del områden snabbhet, känslighet osv.
Men tekniken ökar även blooming fenomenet i viss utsträckning.
X10 är en av få kameror där man tack vare Fujifilms unika EXR teknologi lättare kan hantera blooming genom att välja EXR läget SN som innebär att man kan fotografera med högre ISO-tal och ändå få relativt lågt brus.
Om blooming i sällsynta fall skulle uppstå vid normalt dagsljus och ISO-tal runt ca 400ISO så kan man bäst kontrollera den här effekten genom att i fotograferingsmenyn ställa in kamerans dynamiskaomfång, man kan påverka det dynamiskaomfånget upp till 1600% som motsvarar 4 bländarsteg. Som du ser så finns det många sätt att ställa in kameran på, och jag är inte helt säker på att de som ”känt” på kamera och kanske bloggat om detta har varit helt medvetna om kamerans alla funktioner och inställningar. Men japanerna har tagit intryck från den diskussion som förts på olika bloggar och forum och ser på olika lösningar. En ny firmware uppdatering är under utveckling och väntas komma inom kort. Uppdateringen kommer att minimera Blooming fenomenet, och en klar förbättring kan vi nog förvänta oss. Jag hoppas att du har fått en klarare bild av detta fenomen nu och att du lugnt kan behålla din kamera som du ju annars verkar helnöjd med.
Med vänlig hälsning

Lennart Jansson
Fujifilm AB Sverige

Skickade ett mail till Fujifilm angående orbfenomenet och fick ett ganska utförligt svar.

Hej!

Har köpt en X10 och är mycket nöjd. Tyvärr har jag upptäckt att den ger besynnerliga bilder i vissa situationer (solljus i vatten, starkbelysning i mörker och blänk). Sökte om detta på nätet och fann orbs diskussioner på massa forum världen runt.
Nu är jag tveksam om jag vågar behålla kameran. Kommer det fixas med ett nytt firmware eller kommer ni att uppgradera sensorn.

Mvh
Stefan Altvall

Och svar

Hej Stefan
Du oroar dig för en effekt som kallas för blooming när det handlar om digitalkameror.

Blooming kan enklast jämföras med överexponering av starka ljuspunkter/ljuskällor eller reflexer. Det här är ett känt fenomen som drabbar alla kameror, och har även funnits på den tiden kamerorna laddades med film. Så inget är nytt under solen. Jag har jobbat både med film, kameror och digitalkameror under snart 30 år av mitt liv. Och jag kan garantera dig att detta fenomen finns hos samtliga kameror på marknaden i olika utsträckning. Ingen kamera kan gå helt fri från blooming. Vad är då detta? De ljuskänsliga pixlarna har helt enkelt drabbats av en överexponering som innebär att ingen information finns att hämta från dessa pixlar. Fenomenet blir naturligtvis tydligare vid låga belysningsförhållanden som kräver höga ISO tal. Fenomenet är också tydligare på CMOS sensorer än CCD sensorer. Den nya typen av CMOS sensorer av backlit typ ökar kamerans prestanda inom en hel del områden snabbhet, känslighet osv.
Men tekniken ökar även blooming fenomenet i viss utsträckning.
X10 är en av få kameror där man tack vare Fujifilms unika EXR teknologi lättare kan hantera blooming genom att välja EXR läget SN som innebär att man kan fotografera med högre ISO-tal och ändå få relativt lågt brus.
Om blooming i sällsynta fall skulle uppstå vid normalt dagsljus och ISO-tal runt ca 400ISO så kan man bäst kontrollera den här effekten genom att i fotograferingsmenyn ställa in kamerans dynamiskaomfång, man kan påverka det dynamiskaomfånget upp till 1600% som motsvarar 4 bländarsteg. Som du ser så finns det många sätt att ställa in kameran på, och jag är inte helt säker på att de som ”känt” på kamera och kanske bloggat om detta har varit helt medvetna om kamerans alla funktioner och inställningar. Men japanerna har tagit intryck från den diskussion som förts på olika bloggar och forum och ser på olika lösningar. En ny firmware uppdatering är under utveckling och väntas komma inom kort. Uppdateringen kommer att minimera Blooming fenomenet, och en klar förbättring kan vi nog förvänta oss. Jag hoppas att du har fått en klarare bild av detta fenomen nu och att du lugnt kan behålla din kamera som du ju annars verkar helnöjd med.
Med vänlig hälsning

Lennart Jansson
Fujifilm AB Sverige

Det här är tråkigt nog rent blaj. Blooming är när fotodioderna på pixlarna blir övermättade med elektroner och läcker över till omkringliggande pixlar. Det är förvisso sant att fenomenet inte är nytt och att det även drabbar andra kameror i viss omfattning. Men vanligt är det inte nu längre. Och efter att ha testat digitalkameror i 13 kan jag inte påminna mig blooming hos någon modell som är så symmetrisk och ful som hos Fuji X10.
Trots det har jag själv köpt kameran. Först och främst ser man det bara med motiv med skarpa blänk eller skarpa ljuskällor. Och det minskar rejält när man ökar känsligheten till ISO 400. Dessutom har X10 så många andra goda egenskaper vad gäller bygg- och bildkvalitet att jag står ut med den här missen.

/Christian Nilsson
Med sagt

Denna kamera får jag inte riktigt kläm på. Ena stunden levererar den fantastisk och sedan blir det bilder som har artefakter och defekter som inga andra kameror producerar.
Här är ett exempel.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551279&target=
Bilden ser lite överskärpt ut eller hur?
Fast det är inte det som är problemet.
Raw-filen har artefakter som verkar vara det sk. ORBS syndrome som får blänk i hundens päls att bränna ut.
Det finns också ställen där pälsen saknar detaljer och verkar utbränt trots att histogrammet inte visar någon överexponering.
Om Fuji skall få framgång får de nog jobba hårdare tillsammans med Adobe och andra raw-framkallare. Resultaten så här långt är inte tillfredställande. De är slumpmässiga.
Ibland blir det bra och ibland katastrof.
Deras udda sensorer verkar vara grunden till bekymren.
Nu är det ett grymt intresse för Fuji X-1 Pro.
Om Fuji inte sköter detta betydligt skickligare så riskerar de ett ordentligt magplask som kommer göra ont.
Vi är många som inte vill ha JPG processade i kameran utan få ut en snygg raw-fil vi kan framkalla enligt eget tycke och smak.
Så här ser filen ut i 200% förstoring i Raw utan jag gjort några förändringar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551318&target=
Dessa artefakter blir bara mer framträdande ju mer man förändrar bilden.
Lägg på skärpa och det sticker iväg käpprätt i diket.
Jag tycker att X-10 är en riktigt trevlig liten kamera och det är synd den skall vara så oförutsägbar när den kommer leverera bra bilder och när det blir helt fel.

Jag får en känsla av att det här är moaré, vilket knappast är orimligt i sådana fina strukturer som hundens hår. Det brukar förstärkas i raw-bilder och i Adobe Camera Raw.

Jag tog kanske fel fil. Här är en på 800 ISO från samma tillfälle.
Lika illa det vill jag påstå. Vi har nog alla sett brus från andra kameror. Här samlar det ihop sig i klumpar. Det går inte att få ordning på detta vad man än gör.
Jag tolkar det som Fujis egna sensor-layout inte kan hanteras ännu i något vettigt raw-program.
Det ser minst lika illa ut i capture One Pro 6.3.3.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewlarge.htm?ID=2551526&target=

Jag tror att du ställer lite väl höga förväntningar på kamerans bildkvalitet. Så här kraftiga förstoringar vid ISO 800 klarar ingen annan kompaktkamera heller. I alla fall inte någon med en sensor i den storleken.
Du skulle inte vilja skicka raw-filen till mig? Jag blir sugen på att se om jag kan få den att se snyggare ut.

/Christian Nilsson

Nej det är inte moaré. Om man zoomar in ordentligt i rawfilen ser man att det är blänk i pälsen på sina håll. Dessa skapar ORB problemet på micronivå.
Det är möjligt jag klarat mig från detta om jag hållit ner exponeringen ytterligare.

Nej det är inte moaré. Om man zoomar in ordentligt i rawfilen ser man att det är blänk i pälsen på sina håll. Dessa skapar ORB problemet på micronivå.
Det är möjligt jag klarat mig från detta om jag hållit ner exponeringen ytterligare.

Varför skulle det inte kunna vara moaré? Blooming ensamt ger inte färginterferens av det slaget jag ser i din hundbild.
Fuji X10 använder en annan typ av färgmosaikfilter än vanligt bayermönster. Det gör troligen att färginterferens, vad man brukar kalla moaré, ser lite annorlunda ut än med andra kameror.

Jag skall också lägga till att jag tycker att Fuji X-10 är en alldeles utmärkt liten kompaktkamera jämfört med andra kompaktkameror.
Fast den är egensinnig och visar upp en del effekter som inte brukar finnas i andra kameror med Bayer filter.
Det som kallar ORBS tycker jag är överdrivet. Det finns där men ställer sällan till problem om man exponerar rätt.
Det som stör mig och en del andra här är att det inte går att skärpa raw-filerna utan att få ett fult artefaktmönster.
Att JPF motorn klarar det bättre beror säkert på att de både har en rawomvandlare som passar bättre för EXR sensorn samt om man tittar närmare så ser man att de drar på brusreduceringen riktigt kraftigt på högre ISO och smetar ut detaljerna ordentligt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar