Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm X-E2

Produkter
(logga in för att koppla)
Sökaren i X-E2

Till min fråga hur är sökaren?
Jag har bara tittat i den under en kort stund på fotomässan, men den är inte den sämsta EVF jag har tittat i åtminstone. Jag är vid det här laget rätt van vid att använda EVF så att jämföra den med en spegelreflexsökare vill jag inte ge mig på. X-E2-sökaren var minst lika bra som den EVF jag brukar använda (Olympus E-M5) så för mig skulle den duga bra.

De bästa med den är dock den elektroniska snittbilden. Helt fantastiskt bra för manuellt fokus, tycker jag med reservation för hur bra precisionen är. Det senare måste man ju göra lite noggrannare tester för att avgöra. Att använda snittbilden tyckte jag dock var mycket trevligare än focus peaking.

Jag hoppas på att Fuji så småningom kommer med en småbildskamera i samma stil så att jag får användning för mina gamla fina manuella småbildsobjektiv.

Tack för allas hjälp och det kommer nog bli en x-e2 som det ser ut, Ska prova sökaren innan bara.
Har också hört att Fuji kommer gå ut i januari med kanske en kamera och ett nytt objektiv, ryktas väl om X-pro2 och ett 10-24mm f4 r.
Samyang släpper väl även ett 10mm f2.8 till x serien.

Hoppas bara att om dom släpper ett 10-24mm f4 att det inte kommer vara jätte stort.

Håller med dig Pär, vill också att det ska bli roligt att fotografera igen och inte släppa på en 5D Mark 3 och ett 24-105mm på min resor osv.

mvh

Tack för allas hjälp och det kommer nog bli en x-e2 som det ser ut, Ska prova sökaren innan bara.
Har också hört att Fuji kommer gå ut i januari med kanske en kamera och ett nytt objektiv, ryktas väl om X-pro2 och ett 10-24mm f4 r.
Samyang släpper väl även ett 10mm f2.8 till x serien.

Hoppas bara att om dom släpper ett 10-24mm f4 att det inte kommer vara jätte stort.

Håller med dig Pär, vill också att det ska bli roligt att fotografera igen och inte släppa på en 5D Mark 3 och ett 24-105mm på min resor osv.

mvh
Enligt vad jag läst så är den kamera det ryktas om efter jul inte X-Pro2. Den kommer troligen hamna mellan X-E2 och en kommande X-Pro2 med vädertätning, dubbla minneskortplatser, utseende likt OM-5 mm. Själv har jag ännu inget behov av en dyrare kamera med fler finesser/bättre spec., det kommer ta tid innan jag växer ur X-E2.

10-24/4 OIS dyker upp efter jul, frågan är bara när. Verkar få relativt stor filtergänga (72 mm?)
http://photorumors.com/wp-content/uploads/2012/09/70663_10_24_1.jpeg

Alternativet för mig var en 6D med 24-105, men den kombon föll bort pga vikten och klumpigheten. X-E2 med 18-55 väger i stil med 24-105 enbart...

Pär

Nu börjar jag bli sugen! Min 5DII orkar jag oftast inte ta med på promenad, upp på fjället etc - bara de gånger det ska "fotograferas". Funderar alltså på att behålla 5DII och specialobjektiven, t ex 24TS, 400, 80-200 etc men släppa t ex 35/1.4 och 85/1.8,

Ni som kan den spegellösa världen, vad är alternativen? På Fujifilm känns rattarna bekanta, ytligt hanteras den som mina gamla analoga Canon-kameror. Sony a7 klämde jag lite på men knapparna satt fel.

Vad ska man tänka på innan investering, finns det alternativ med samma kvalitetskänsla från t ex Pentax eller Olympus?

Nu börjar jag bli sugen! Min 5DII orkar jag oftast inte ta med på promenad, upp på fjället etc - bara de gånger det ska "fotograferas". Funderar alltså på att behålla 5DII och specialobjektiven, t ex 24TS, 400, 80-200 etc men släppa t ex 35/1.4 och 85/1.8,

Ni som kan den spegellösa världen, vad är alternativen? På Fujifilm känns rattarna bekanta, ytligt hanteras den som mina gamla analoga Canon-kameror. Sony a7 klämde jag lite på men knapparna satt fel.

Vad ska man tänka på innan investering, finns det alternativ med samma kvalitetskänsla från t ex Pentax eller Olympus?
Jag har ingen erfarenhet av Pentax och Olympus. Däremot då jag kollade runt på de spegellösa alternativen som var prisvärda med hög bildkvalité så hittade jag Olympus nyaste E-M1 och Fujifilm X-E2. Olympusen är dyrare och har mindre sensor. X-E2 kändes rätt i handen, är mer prisvärd och har den större sensorn. Därför blev det X-E2 för mig.

Kläm och känn på en lite mer. Ta med eget minneskort och ta lite bilder. Om du redan nu gillar den kommer du troligen gilla den är mer då du lär känna den.

Pär

(Jag trodde att jag svarade på det här förut, men glömde tydligen att skicka in det).

Pentax och Nikons spegellösa har rätt mycket mindre sensor än APS-C och m4/3, så de är inte riktigt jämförbara. Eftersom tråden handlar om X-E2 så passar nog frågan bättre i en egen tråd. Om du frågar i en ny tråd får du antagligen fler svar om alternativen.

...efter några veckor med E2 och 18-55 är jag enormt nöjd! Det var också otroligt kul att återupptäcka disciplinerna gatufor och fotoreportage. Det är så mycket smidigare med en mindre kamera. Funderar ev. på att komplettera med 18/2 så att gatufotot blir ännu mer diskret.

Bra kvalitetskänsla i både huset och gluggen! Kanske inte Leica men lite åt det hållet.

EDIT: Alltså inte diskret genom att smyga sig på folk utan mer "jag är en amatör med enkel kamera som är nyfiken på vem du är och vill komma nära för ta en bild och prata lite".

Där ser man. Tack och bock!

En annan fråga när man ändå är igång... någon som har bra tips på en SVENSK sajt/butik (i såna fall i Stockholm) som säljer softrelease-knappar som passar i gängan till nyligen nämnda kamera? (X-pro1). Hopplöst att hitta känns det som, men jag kanske bara missat att leta på rätt ställen? Tumgrepp vore inte heller fel...

gert på Hornsgatan har FINA privatsvarvade knappar för 175spänn!/ronny.förövrigt ägare till en e-x1 med senaste uppdatering.är MER än nöjd vad en kamera klarar av!(dåck ej snabba motiv,men vem har brottom)

Står i valet och kvalet om jag eventuellt ska satsa på någon Fujifilm X...

Läser kanonbra saker om flera av modellerna, men det är främst X-E1 och X-E2 som känns helt rätt.

Men då blir frågan, satsa på X-E1 med kitlens för 7 990 kr eller X-E2 med kitlens för 11 900 kr. Om jag köper X-E1 kan man sen köpa t.ex. 35 1.4 för 5 500 kr och hamna på en total kostnad på 13 500 kr. Har inte råd till X-E2 med kitlens och 35 1.4 just nu... Kitlensen behöver jag för flexibiliteten vid semesterfotografering och sånt.

Är det värt de extra pengarna för X-E2?

Alltså: X-E1, kitlens samt 35 1.4 för 13 500 kr vs X-E2 med kitlens för 11 990 kr?

Jag gillar att fotografera porträtt då och då, mest på semestern dock - annars är det mycket random gatufotografering. Har idag inga barn som ska hamna i fokus snabbt, men det kan ju ändras över åren. Dock lär det ta 3-4 år.

Gillar att fotografera med korta skärpedjup, varför 35 1.4 skulle komma väl till hands.

Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!

Står i valet och kvalet om jag eventuellt ska satsa på någon Fujifilm X...

Läser kanonbra saker om flera av modellerna, men det är främst X-E1 och X-E2 som känns helt rätt.

Men då blir frågan, satsa på X-E1 med kitlens för 7 990 kr eller X-E2 med kitlens för 11 900 kr. Om jag köper X-E1 kan man sen köpa t.ex. 35 1.4 för 5 500 kr och hamna på en total kostnad på 13 500 kr. Har inte råd till X-E2 med kitlens och 35 1.4 just nu... Kitlensen behöver jag för flexibiliteten vid semesterfotografering och sånt.

Är det värt de extra pengarna för X-E2?

Alltså: X-E1, kitlens samt 35 1.4 för 13 500 kr vs X-E2 med kitlens för 11 990 kr?

Jag gillar att fotografera porträtt då och då, mest på semestern dock - annars är det mycket random gatufotografering. Har idag inga barn som ska hamna i fokus snabbt, men det kan ju ändras över åren. Dock lär det ta 3-4 år.

Gillar att fotografera med korta skärpedjup, varför 35 1.4 skulle komma väl till hands.

Hur hade ni gjort?

Tack på förhand!
Jag valde också som du gör, men tvekade aldrig på att ta den nyare kameran. Den är så mycket bättre på så många sätt. Värt enligt mig och för mig.

Köp X-E2 med kitobjektiv och spara sedan tills du har råd med 35an? Då hinner du lära känna kameran och få en känsla för vilken brännvidd du behöver, Om du inte redan vet att det är 35an som gäller. Det är ju ett tag kvar till semestern (för mig i alla fall) :)

Mvh
Pär

Jag står också i valet och kvalet att byta över till detta mer kompakta format.
För mig finns 3 alternativ, Fujifilm X, Panasonic GX7 eller Olympus OMD M5

Tycker alla tre är likvärdiga.
Fiins några pros och cons?

mvh

Ola

Jag valde också som du gör, men tvekade aldrig på att ta den nyare kameran. Den är så mycket bättre på så många sätt. Värt enligt mig och för mig.

Köp X-E2 med kitobjektiv och spara sedan tills du har råd med 35an? Då hinner du lära känna kameran och få en känsla för vilken brännvidd du behöver, Om du inte redan vet att det är 35an som gäller. Det är ju ett tag kvar till semestern (för mig i alla fall) :)

Mvh
Pär

Tack för svaret!

Ser nu att Japanphoto fått in paketen med X-E1 med kitlens och 35an för 12 990 kr nu igen. Ännu billigare. :)

Du har säker rätt dock, risken är ju att man kommer känna att X-E1 blir "gammal" fortare också.

Men hur är EVFen i X-E2an? Och AF-speeden, är den bättre?

Jag har just nu en Nex-5n som börjat fokusera konstigt, vilket gör att nytt kamerainköp är på gång. Försöker hitta bra jämförelser av AF-speed mellan Nex 5n och de olika X-E1/X-E2... Har inte haft så mycket att klaga på vad gäller hastigheten på Nexen, men tycker folk vill få det till att just AF är en liten akilleshäl på X-E1/2,,,

Jag står också i valet och kvalet att byta över till detta mer kompakta format.
För mig finns 3 alternativ, Fujifilm X, Panasonic GX7 eller Olympus OMD M5

Tycker alla tre är likvärdiga.
Fiins några pros och cons?

mvh

Ola

Jag har precis samma dilemma, dock med 2 alternativ: Fujifilm X eller Panasonic GX7

Dags att starta en ny tråd kanske? Ser dock några pro och cons:

Pros Panasonic: mindre, billigare system, snabbare af
Cons Panasonic: inte lika bra bildkvalitet som Fuji, sämre bokeh?, inte lika gedigen manuell fokusering?

Pros Fuji: Bildkvalitet, objektiv kvalitet?, jpg?
Cons: Klumpigare, långsam af, dyrt

Senast ändrad:
Tycker du att af i nex5 är tillräcklig så kommer du bli nöjd med xe2.
Xe2 är som xe1 borde varit.
Ergonomin på Fujis kameror är klart bättre än olympus em5, jag har inte testat panasonic gx7 så där vet jag inte men vinklingsbar evf ser ut att vara lite ömtålig, smart men ömtålig.

Jag har precis samma dilemma, dock med 2 alternativ: Fujifilm X eller Panasonic GX7

Dags att starta en ny tråd kanske? Ser dock några pro och cons:

Pros Panasonic: mindre, billigare system, snabbare af
Cons Panasonic: inte lika bra bildkvalitet som Fuji, sämre boken?, inte lika gedigen manuell fokusering?

Pros Fuji: Bildkvalitet, objektiv kvalitet?, jpg?
Cons: Klumpigare, långsam af, dyrt

Intressant. Jag har läst en hel del tester men inget som tydligt skiljer den ena från den andra.
Jag tror att i slutänden får man gå på magkänsla. Man får klämma och känna mellan dessa båda kandidater, och magkänslan får avgöra.

/Ola

Är riktigt sugen på denna kamera, dock så har jag en liten fundering....

Hur upplever ni af i svagt ljus?

Hade ev. planerat ett köp för att kunna ersätta den något klumpiga systemkameran vid inomhusfoto vid ex. musikframträdanden.

Har nu bestämt mig för en GX7:a.
Blev lite fundersam när jag skulle boka på cyberphoto.se.

Kamerahuset kostade 9890 :- medan kamerahuset + 14-42 mm kitet kostade 8990 .-!
En 1000-lapp billigare om du tar ett kitobjektiv

Hur kan det vara så?
Någon som har en kvalificerad gissning?

mvh

Ola

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar