ANNONS
Annons

Fujifilm X-E2

Produkter
(logga in för att koppla)
Fel på min X-E2!

https://www.youtube.com/watch?v=QxHhZ5c_Gvw

Alltså: Det går inte att ändra bländare på objektivet i A-läget som ni ser på filmen. Bländaren bara hoppar fram och tillbaka, oavsett vilket håll jag vrider bländarringen åt.

DOA - blir reklamation. Supertrist, jag har inte tid att vara utan kameran! Hoppas att ni haft bättre lycka med era.

Pär

Ajdå, det var illa!
Aldrig hört talas om tidigare. Du har väl såklart redan testat att ta ur och i batteriet, ta bort objektivet och ev byta till ett annat.
Sen är jag kanske ute och cyklar här men visst finns det en inställning som fixar bländaren elektroniskt för de få objektiv som inte har bländarring. Kan det ha med den inställningen att göra?
Kolla även så att både hus och objektiv har senaste firmware.

Bara brainstormar lite här, mest för att du ska slippa skicka in den.

Ajdå, det var illa!
Aldrig hört talas om tidigare. Du har väl såklart redan testat att ta ur och i batteriet, ta bort objektivet och ev byta till ett annat.
Sen är jag kanske ute och cyklar här men visst finns det en inställning som fixar bländaren elektroniskt för de få objektiv som inte har bländarring. Kan det ha med den inställningen att göra?
Kolla även så att både hus och objektiv har senaste firmware.

Bara brainstormar lite här, mest för att du ska slippa skicka in den.
Tack det uppskattas! Jag har tagit ut batteriet, formaterat minneskortet, tagit loss objektivet, kört reset, kollat så att det är senaste firmware. Elektroniskt styrd bländare måste jag försöka kolla om jag hittar.

Pär

Tack det uppskattas! Jag har tagit ut batteriet, formaterat minneskortet, tagit loss objektivet, kört reset, kollat så att det är senaste firmware. Elektroniskt styrd bländare måste jag försöka kolla om jag hittar.

Pär

Hoppas det ordnar sig. Hatar själv strul. Mitt Sigma 35 1,4 som helt ballade ur med af blev helt perfekt med en mjukvaruuppgradering. Nu är den både snabbare o säkrare i af.

Hoppas det ordnar sig. Hatar själv strul. Mitt Sigma 35 1,4 som helt ballade ur med af blev helt perfekt med en mjukvaruuppgradering. Nu är den både snabbare o säkrare i af.
Tack Paul! Ja det är det sista jag förväntat mig av en sprillans ny pryl. Funderar på att prova att uppdatera objektivets firmware. En sån här gång är jag extra nöjd med att ha köpt hos en ruggigt bra återförsäljare. Det löser sig nog tillslut.

Pär

Du har möjligtvis inte glömt ställa om det lilla reglaget på objektivet från A till bländarsymbolen?

Du har möjligtvis inte glömt ställa om det lilla reglaget på objektivet från A till bländarsymbolen?
Tack, jag har testat att justera det. Växlar då mellan P läge och A läge. Gör ingen skillnad tyvärr.

Någon som har några positiva erfarenheter från kameran som vill dela med sig? 😌

Jaha. Det fungerar på min kamera. Jag kommer inte på några fler inställningar som hindrar funktionen.
Tråkigt.

Tack, jag har testat att justera det. Växlar då mellan P läge och A läge. Gör ingen skillnad tyvärr.

Någon som har några positiva erfarenheter från kameran som vill dela med sig? 😌

Betyder det att bländaren ändras i P-läge, men att du inte kan ändra den manuellt?
På filmen du visade så var ljusförhållandet stadigt. Om du med manuell bländare riktar om kameran mot olika ljus, ändras bländaren automatiskt då?

Betyder det att bländaren ändras i P-läge, men att du inte kan ändra den manuellt?
På filmen du visade så var ljusförhållandet stadigt. Om du med manuell bländare riktar om kameran mot olika ljus, ändras bländaren automatiskt då?
Nej på första frågan. Andra frågan missförstår jag troligen. Med manuellt inställd bländare borde den inte ändras annat är då jag vrider på bländarringen?

Pär

Senast ändrad:
Nej på manuellt vald bländare ska den inte ändra bländare själv, men det var ett test för att se om den fortfarande är i läge P och beter sig så alternativt gått ur P och bländaren inte kan påverkas.

Idag lite inomhusfotografering med 35:an och mitt senaste tillskott, 60:an.
Jag tycker att kameran är trevlig att använda. Senaste ändringen i mina inställningar är skräddarsydd presentation i sökaren med bla histogram.
Nu vill jag bara att Adobe ger ut ACR med RAF från X-E2 så att jag kan använda filerna på normalt sätt.

Idag lite inomhusfotografering med 35:an och mitt senaste tillskott, 60:an.
Jag tycker att kameran är trevlig att använda. Senaste ändringen i mina inställningar är skräddarsydd presentation i sökaren med bla histogram.
Nu vill jag bara att Adobe ger ut ACR med RAF från X-E2 så att jag kan använda filerna på normalt sätt.
Har du något tips på bra inställningar som du hittat?

Pär

Funderar på systembyte (igen). Sitter på en Canon EOS 6D idag och saknar framförallt en kamera att film med (följande AF). Hur tycker ni det fungerar med X-E2? Läste nån snabb mening om att det var mycket artefakter och moiré (6D är riktigt nasty på moiré biten också).

Hur tycker ni dynamiskt omfång är? Har Lightroom fått ordning på RAW-konverteringen? Är inte sugen på att sitta i Silkypix / Noise Ninja.

Nån som vill skicka en låg-ISO och hög-ISO (inte ISO6400 mitt på dagen) RAW bild?

Nån som bytt från FF och är nöjd med bytet? Klämde lite på X-systemet på fotomässan, hade förväntat mig en högre kvaltetkänsla måste jag erkänna men jag hade kanske lite för högt ställda krav.

Har inte råd med dubbla system innan nån säger att det är det optimala :)

Hej,

Har sneglat på x100s men vet inte om jag kommer gilla att inte kunna ha möjligheten att byta glugg.
Så x-e2 verkar ju jätte bra så långt. Till min fråga hur är sökaren?
Använder sökaren till 95% av tiden, laggar/seg osv? är ju van vid min 5D mark 3 och kanske inte kan jämnföra en optisk mot en EVF men är det bedrövlig?

Mvh

Xpro-1

Hej,

Har sneglat på x100s men vet inte om jag kommer gilla att inte kunna ha möjligheten att byta glugg.
Använder sökaren till 95% av tiden, laggar/seg osv? är ju van vid min 5D mark 3 och kanske inte kan jämnföra en optisk mot en EVF men är det bedrövlig?

Mvh

Köper du en XPRO-1 får du både och, optisk plus EVF.

Hej,

Mvh

Jag hade en X100x i ca 6 månader, sålde den och köpte X-E2 just för gluggarnas skull. Kände mig begränsad att bara ha en brännvidd.

Jag använder också sökare mestadels av tiden. På X100s så använde jag oftare EVF än OVF bla för goda egenskaper i mörkare situationer. EVF på X-E2 är minst lika bra om inte bättre. Hur som helst, så saknar jag inte OVF från X100s.

Hej,

Mvh
Jag kommer närmast från Canon EOS 40D till nuvarande X-E2. EVFn är verkligen bra. De enda gånger den tappar några FPS är då det är riktigt mörkt enligt min erfarenhet.

Jag är hittills mycket nöjd med min X-E2. Lätt att lära sig och det har blivit roligt att fotografera igen.

Pär

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar