Är det x trans filter på den?
Nix. Det är det inte. Det normalt Bayermönster
Tror nog Fuji gärna skulle ha haft X-Trans men vi måste komma ihåg att de volymer varje tillverkare kan beställa av Sony rör sig om max 1 000- 2 000 sensorer.
Kom ihåg att hela marknaden för det som benämns mellanformat är idag drygt 10 000 nya kamerahus per år. Det är nog på väg att bli många fler men vi är inte där ännu.
Hasselblads prissänkningar har ju gjort några av deras modeller mer tillgängliga. Nu kostar de inte längre som en ny bil utan mer som en ny MC.
Fuji sänker den ribban ytterligare.
Fuji vill inte kalla den här kameran för mellanformat. Det gör de nog rätt i.
Även på filmtiden var mellanformat lite av varje i storlek.
Den här sensorn är ganska liten om vi pratar mellanformat. Fast nu har flera tillverkare skapat objektiv och fattningar som passar just för det här formatet.
Jag vet att de har löften från Sony att detta är en sensorstorlek som kommer finnas kvar och utvecklas med tiden. Nästa naturliga steg är säkert 100 Mp.
Nu är det så många som slåss om den lilla marknad som finns idag.
Visserligen en marknad som säkert kommer växa mycket när priserna blir lägre.
Fast skall alla dela på den idag får de nöja sig med att producera några tusen kameror per man.
Det är nog inte vad de är nöjda med.
Så jag räknar med att det kommer bli en strid om marknadsandelar. Kanske kommer vissa slås ut i den striden.
Så här långt tycker jag nog att Fuji lyckats bäst i att göra kameran väldigt lik en dSLR och i en förpackning som är ungefär lika stor.
Frågan är vad gör Phase One. De har behållit sina höga priser. En kamera kostar som en ny BMW Limousine. Misstänker de också måste komma med ett motdrag.
Vi får se hur följetongen går vidare.