Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm FinePix S9600

Produkter
(logga in för att koppla)
Nu har jag suttit och funderat.
Jag har kommit fram till att en systemkamera kostar för mycket och om ett mycket stort intresse skulle uppstå så kan jag köpa en systemkamera senare och isåfall en bättre.
Den kamera jag tror kommer passa mig bäst är:

Panasonic Lumix DMC-FZ50(K?)
http://www2.panasonic.com/webapp/wc...ram=11002&cachePartner=7000000000000005702#h1

Det ända jag ser negativt är att det inte är 28 vidvinkeln och dem har en lite för liten skärm (men å andra sidan man man rotera den m.m.).

Allt annat verkar vara positivt! Blir nog en sådan plus en väska och minne. Kanske ett extra batteri.

Kommentera gärna det här beslutet, men kom inte med att jag ska köpa en systemkamera; det blir för dyrt!

Priset blir ungefär 7000 kr med 1 GB SanDisk Extreme III-minne, Tamrac 5696 Digital 6-väska och ett extra Panasonic Batteri CGR-S006-batteri.
Frakt och import m.m. är inkluderat det med.

Tack! :)

Senast ändrad:
Det är ett bra val om man inte vill ha systemkamera, kostar dock lika mycket som en billig systemkamera (inkl. optik).

FZ50 ger brusiga bilder, vilket gör att man bör hålla sig till lägsta ISO-tal (lägre ISO-tal = mindre brus).
Sen har den ju stabilisator som du ville ha, vilket kompenserar till viss del för det höga brusvärdena.

Uppladdningsbart batteri med laddare medföljer, vilket givetvis är ett plus.

FZ50 kan även hantera filter och konverter, vilket gör att man kan få mer vidvinkel och mer tele bl.a.

Absolut och det finns ju program som neatimage och liknande som kan ta bort en (hel) del brus i nödfall.

Ja, asså jag ska fotografera på skoj lite, lära mig.
Jag har bara använt en mobilkamera än så länge, så jagh blir nog positivt överraskad över den ;P

Jag förstår fortfarande inte motståndet mot systemkamerorna.. Men det är bara hoppas att du blir nöjd.

För dyrt. Och om ett stort intresse skulle uppstå så är de systemkamerorna som jag fått tips om nu för dåliga ändå.

Det är ju inte dyrare än alternativet du valt och samtliga nya systemkameror på marknaden ger fullgod bildkvalitét även i de flesta proffssammanhang, så det är knappast något problem.

Kan du skaffa fram en systemkamera med bildstabilator, extra batteri, snabbt och bra minne och en väska för 7000 kr? Frakt och sånt ska ingå.

Man ska kunna ta fina närbilder och den ska ha bra zoom..

Frånsett stabilisator så går det.
Möjligheten att kunna fotografera på högre ISO-tal med lågt brus mer än väl kompenserar för bristen på stabilisator.

Objektiv med stabilisator kan man dessutom köpa till senare, iaf. med canon/nikon.

Okej, plocka fram den bästa systemkameran på blocket för max 7000 kr.

* Försök hitta en som har bildstabilisator (kan vara i objektivet med).

* Det kan vara flera objektiv (max två tror jag)
Ska vara på bra på närbilder och landskapsbilder (asså 28 wide zoom) Kan vara tex ett objektiv somär bra på närbilder och ett annan objektiv som är bra på zoom och lanskapsbilder.

*Och så ska det mesta av tillbehören ingå, så som väska, minne och extra batteri.

Ja, sen ska den vara så bra som möjligt med!

Om du gjorde detta så skulle jag nog köpa den.. verkligen prisvärda kameror på blcoket asså.. :D

Senast ändrad:
Vad tror du den begagnade Olympusen eller Minoltan?

Jag känner nog iaf Olympusen eftersom den känns mer känd och så ser den bra ut! Vad tror du?

Minolta 5D var såld.. så det blir väl isåfall Olympusen..

Vad är det som saknas i det paketet enligt dig? Är det bara stabilisator eller?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar