Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fujifilm FinePix S9600

Produkter
(logga in för att koppla)
5D är ett mycket bra kamerahus, jag har testat den flera gånger.

Vad som saknas på Olympusen, tja det är väl bara stabilisatorn då.

Om du får paketet för 5000:- så är det ett mycket bra köp, nikonkamerapaktet för 5000:- läter ju bra det oxå. (här )

Aa håller med. den ser nästan bättre ut om man kollar på Cybershots test bilder

Det blir nog Nikon kanske..

Men en sak om den bara.. det objektet som medföljer.. Är det 28 Wide Zoom på den? Och hur mycket kan man zooma? Och är det manuell zoom och focus?

Senast ändrad:
Om jag köper den Nikon'n kan jag ju köpa till ett objektiv lite senare som klarar mer zoom.
För det paketet på Eliganten + minne och väska går väl på 6000 kr nåt sånt.
Det är ju ganska lagom.

Vet du något objektiv som kan zooma långt och är hyfsat billigt?

Edit: Det objektiv som följer med; är det manuell zoom och fokus på det?

Panasonicen har stabilisator, uppladdningsbara batterier med laddare medföljer och ljusstarkare optik.

Fujin har mindre brus och 28mm.

Senast ändrad:
Så vilken skulle du satsa på?

+ Fuijin är billigare och har fått "Toppklass" hos Cyberphoto!

Men i Panasonic ingår batteri och laddare ändå så det bli nog nästan samma ändå..

Detta stog på Cyberphto för Fuijin

Stabilisering
Kameran har ett Picture Stabilization-läge som utnyttjar höga ISO för att hålla slutartiderna korta nog. Detta är inte att förväxla med optisk bildstabilisering, något som S9600 saknar. Allt fler modeller idag är utrustade med optisk bildstabilisering idag, och många tror att den kommer att rädda alla bilder från oskärpa. Visst kan den hjälpa i vissa lägen men många missar det faktum att optisk bildstabilisering leder till längre slutartider som i sin tur betyder större risk för rörelseoskärpa hos motivet. Höga ISO har den fördelen att man även minskar risken för rörelseoskärpa, men får istället betala med högre brusnivåer. Fujifilm är dock duktiga på att hålla bruset nere även vid höga ISO. I slutända är det ändå så att stativet fortfarande är skärpans bäste vän.

Senast ändrad:
Snabbare slutartid gör att man kan förhindra (minska risken för) rörelsseoskärpa och även skakningsoskärpa.
Stabilisator kan endast minska risken för skakningsoskärpa.
Så det är inte samma sak.

Jag vet inte vilken jag skulle välja, det är en prioriteringsfråga.
Är det viktigt med 28mm så välj panasonicen så klart, men är det viktigare med lång tele så är panasonicen bättre.. o.s.v.
Det är bara du som kan veta vad du vill ha.

Det blir för dyrt med alla objektiven och så tycker jag inte den där Nikon D49s bilder är så myckt bättre än Fuijin eller Panasonicen!

Favoriten av dem tre?

Det spelar väl ingen roll vilken jag skulle valt, det är du som ska ha den, inte jag.

Ne, men du måste väl ha en favorit uatv dem. en som är lite lite bättre enligt dig.'

Och den där Sonyn har väk ingen manuell zoom och fokus! Eller?

ANNONS
Spara upp till 12000 kr på Nikon-prylar