Annons

Fuji X100 (!)

Usch... den där videon bidrog ju inte till att minska ha-begäret precis...

Som någon skrev på DpReview, dom är Fuji återförsäljare och knappast speciellt objektiva i sin granskning. Sedan är det ju som med alla andra som testat den hittils, två timmar är väl max som någon hållit den i handen. Varför kan man undra... ;)
 
Som någon skrev på DpReview, dom är Fuji återförsäljare och knappast speciellt objektiva i sin granskning. Sedan är det ju som med alla andra som testat den hittils, två timmar är väl max som någon hållit den i handen. Varför kan man undra... ;)
De verkar sälja alla de stora kameramärkena. I den här branschen har de flesta någon form av kommersiell intressekonflikt med någon annan, antingen produktmässigt eller via reklamanknytning, så de rent objektivt fristående testerna får du nog leta länge efter. Men barnungarna på DpR älskar väl i vanlig ordning att vältra sig i konspirationsteorier. ;)

Det lustiga med den här kameran är att de riktiga Leica-fantasterna tycker den är billigt skräp som man inte kan byta objektivet på och de andra som gärna skulle vilja ha en kamera av leica-typ gnäller över att X100:an är alldeles för dyr. Förhoppningsvis gör det att det går att få tag i kameran lagom till att vårsolen tittar fram!
 
De verkar sälja alla de stora kameramärkena. I den här branschen har de flesta någon form av kommersiell intressekonflikt med någon annan, antingen produktmässigt eller via reklamanknytning, så de rent objektivt fristående testerna får du nog leta länge efter. Men barnungarna på DpR älskar väl i vanlig ordning att vältra sig i konspirationsteorier. ;)

Det lustiga med den här kameran är att de riktiga Leica-fantasterna tycker den är billigt skräp som man inte kan byta objektivet på och de andra som gärna skulle vilja ha en kamera av leica-typ gnäller över att X100:an är alldeles för dyr. Förhoppningsvis gör det att det går att få tag i kameran lagom till att vårsolen tittar fram!

Absolut, jag säger inte att svaret finns på DPR, men jag skulle vilja se en "riktig" recension. Hur svårt skall det vara att få fram. "Alla" verkar ju ha haft tillgång till kameran nu, men inga riktiga foto-journalister.
 
Absolut, jag säger inte att svaret finns på DPR, men jag skulle vilja se en "riktig" recension. Hur svårt skall det vara att få fram. "Alla" verkar ju ha haft tillgång till kameran nu, men inga riktiga foto-journalister.
Jag misstänker att Fuji måste släppa de första produktionsexemplaren innan alla detaljer får publiceras. Såvitt jag förstår är det bara förseriemodeller som testats hittills. Det finns säkert nästan färdiga tester klara att publiceras så fort de verifierat eventuella ändringar till produktionsreleasen.
 
Jag tycker nästan alla bilderna har en sort skärpa som överhuvudtaget inte existerar i mina Canon vidvinklar. Definitivt Leica stuk även över bilderna. Färgåtergivningen skiljer sig däremot från Canon, men det vänjer man sig väl med. Det är definitivt inte till det sämre. (Nu har jag snart övertygat mig själv om att hosta upp kulorna...)
 
Absolut, jag säger inte att svaret finns på DPR, men jag skulle vilja se en "riktig" recension. Hur svårt skall det vara att få fram. "Alla" verkar ju ha haft tillgång till kameran nu, men inga riktiga foto-journalister.

Borde räcka med yrkesfotograf och inte nödvändigtvis fotojournalist.
 
I mina ögon ser det rätt bra ut dvs tillräckligt bra för att jag skall köpa! Tack Fuju för att jag slipper köpa en Leica för mångdubbelt mer! Jag har en 5D mk II men den är ofta hemma pga sin vikt och storlek. Mitt nuvarande 35mm 1,4, väger förmodligen lika mycket som Fx 100 och då kan jag lika gärna stoppa ner en sådan i fickan (stora fickan) som en 35mm 1,4. Jag har en G11 och ett par andra kompakter men Fujis FX100 känns som en allrounder som kan passa mig som kommer ihåg Kodak Retina.... :)
 
Jag blir en liiiten aning orolig över att vissa testbilder ser ut att indikera ett decentrerat objektiv:-S Men det kanske man får räkna med på förseriekameror där inte allt lirats in ordentligt än.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.