Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

Kameran har ju en mycket bra närgräns, 10 cm. Vid närbildsfoto är genomsiktssökare oanvändbara.
Sen antar jag att man med EVF kan se skärpedjup och framför allt bakgrundsoskärpa, om man vill det. Precis som med en SLR. Det kan man ju inte med genomsiktssökare.

Olle

Det är bra argument.

Ett aber med min Oly är att det i princip är omöjligt att på ett bra sätt arbeta med hyperfocal & låst fokus, åtminstone med mina AFobjektiv. Det bör funka bättre på X100 än om en riktig mätsökare nog är klart bättre där dock.

Håller jag inte med om. Kameran har ju ett MF-läge för manuellt fokus. Jag har programmerat om fn-knappen, så den växlar mellan AF/MF. Då kan jag mäta med AF, och med ett tryck låser jag det avståndet.

Håller jag inte med om. Kameran har ju ett MF-läge för manuellt fokus. Jag har programmerat om fn-knappen, så den växlar mellan AF/MF. Då kan jag mäta med AF, och med ett tryck låser jag det avståndet.

Jo den möjligheten finns men att exempelvis ställa in x antal meter samt en såpass liten bländare att man kan arbeta från ett par meter till oändligt funkar sådär. Händer alltför ofta att jag kommer åt den alltför lätta fokuseringsringen & lyckas ställa om skärpan av misstag.
Ska dock erkänna att jag haft kameran för kort tid för att säga så mycket mer om saken. Fnknappen använder jag till att stänga skärmen eftersom jag oftast använder tillbehörssökaren...

Sent from my HTC Legend using Tapatalk

Nej, verkar inte gå att förstora! Förövrigt verkar hög-ISO-egenskaperna vara i paritet med min NEX5. Helt okey alltså;) Har varit lite nyfiken på X100 som ren gatufotokamera om den är snabb nog. Vi får se vad Dpreview säger om den saken.
/Stephan

Nog vill jag se fullformat för att bedömma bruset. I det där formatet så ser tom min Oly E-p1 hyfsad ut ganska så högt upp i känsligheten :)

Dessutom så ser det ut som att testaren håller upp exponeringen rejält för att hålla brusnivån låg, hade gärna sett lite mer lågdager.

Jag pratar inte om vad som kommer vinna populäritetstävlingar bland konsumenter. Fysikens lagar gör att sensorutvecklingen inte betyder något för tanken på att ersätta större sensorer med mindre. Kolla på Nikon när de länge satt fast i aps-träsket med sina dslr, det fanns inga ljusstarka vidvinklar, man fick alltid lite längre skärpedjup med en Nikon etc. Antagligen kände de av begränsningar i antalet pixlar de var redo att lägga in i sensorerna också. Så gapet mellan aps-c och ff kommer alltid finnas kvar.

OM man använder samma teknologi verkningsgrad / ytenhet så kommer alltid en större sensor vara bättre än en mindre.

Kameran X100 har samma sensor som sitter i d90 alltså en sensor från Sony , projektet är därmed några år gammalt och Sonys utveckling har tagit ytterliggare steg med de senare sensorerna som sitter i K5 och d7000

D90 sensor är utmärkt men jag ställer mig frågande till vad Fuji kan ha förbättrat jämfört med Nikons specifikationer. En DXO uppmätning lär visa vad Fuji menar .

Som kuriosa kan nämnas att Sony har tagit fram en cmos BSI kameramodul med 16 miljoner pixlar till Ericsons telefoner med enskild pixelyta på 1,12 micrometer och AF. (översatt till APS mer än 250 megapixel)

Nu går det fort

Senast ändrad:

sitter i sommarhuset med en macbook och ser inte vad du ser pga de små bilderna, horisontell bandning?
om så är fallet kan detta säker lösas. Kameran bygger på en Sony sensor
Men hur är det med 7d och basiso? och de bandningsfenomen med de 8 utläsningsställena , dvs återkommande bandning pga av skilnader i signalnivå och som kamofleras med intern mjukvara och DPP ?
Kan Canon så kan säker Fuji om de kan vad Nikon kan.

Senast ändrad:
Nej, verkar inte gå att förstora! Förövrigt verkar hög-ISO-egenskaperna vara i paritet med min NEX5. Helt okey alltså;) Har varit lite nyfiken på X100 som ren gatufotokamera om den är snabb nog. Vi får se vad Dpreview säger om den saken.
/Stephan
hur kan du dra några slutsater? vilka bilder har du tagit del av ? Vad dpreview säger - jo att de använder en specifik rawkonverter från Adobe och utdelar resultat efter hur deras rawkonverter interpolerar sensordata från kameran. se hellre DXO uppmätning
Angående snabbhet så är det väl något vi alla kommer att upptäcka om man jämför med andra kameror exv SLR eller kompakt som G12

Senast ändrad:
System eller kompakt?

Är X100 En kompaktkamera eller är det en kompakt systemkamera? (dvs en systemkamera precis som ex canon 450d).

Tänkte hur bra den håller.. 100 000 Exponeringar?

Är X100 En kompaktkamera eller är det en kompakt systemkamera? (dvs en systemkamera precis som ex canon 450d).

Det är en kompaktkamera. En systemkamera defineras av att den är ett system med utbytbara delar (optik, tex).

Tänkte hur bra den håller.. 100 000 Exponeringar?

Det avgörs inte i första hand av hurvida det är en system- eller kompakt-kamera (om det var så du menade). Det finns garanterat ett överlapp grupperna emellan. Här är det snarare typen av slutare, materialval och bygge som avgör.

Jag har ingen siffra men det är sannolikt att hållbarheten är lång med tanke på konstruktionen (se den officiella hemsidan för detaljer).

Den har ett fast objektiv (som i ej utbytbart) utan zoom så tekniskt är det en kompaktkamera. Men den är ju inte sådär hyperkompakt rent storleksmässigt.

M

för mig är det bara en kompakt kamera som min leica D-3lux. Den hade varit ruggigt intressant med utbytbar optik då hade jag garanterat köpt en.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar