Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

På den tiden man gick runt med film i kameran, motsvarade 300 bilder 8 rullar 36-bilders film. Undrar om jag någonsin tagit 8 rullar film på en dag..?

Ja men du kanske har tillgång till sladd varje kväll, mig händer det rätt ofta att jag är utan ström en hel vecka då är det trevligt med lång batteritid.

På den tiden man gick runt med film i kameran, motsvarade 300 bilder 8 rullar 36-bilders film. Undrar om jag någonsin tagit 8 rullar film på en dag..?

Håller med dig men i realiteten så är det ju så att skärm används + en massa annat som drar ström så 300 bilder kan man nog glömma.

Min Olympus P - E1 ska också klara typ 300 bilder & jag är en sparsam fotograf, inte många bilder i timmen. Ser vissa som tar fler bilder i sekunden än vad jag oftast tar på en timme. Trots detta så kan batteriet vara slut på kvällen efter en dags fotograferande.

På den gamla goda tiden så var det enkelt. Nu är filmen slut, punkt. Idag vill vi aldrig att det ska ta slut :)

Off Topic

På den gamla goda tiden så var det enkelt. Nu är filmen slut, punkt. Idag vill vi aldrig att det ska ta slut :)

Såg du K-special i förra veckan med David Bailey, modefotografen #1 i London under 1960-talet? Still going strong i 70-års åldern och när han ska plåta en modell, så håller han på länge och fixar till så allt blir rätt och säger ungefär "I don't go click, click, click, click, click, I take a few photos". Underbart!

http://svtplay.se/t/102869/k_special__david_bailey

Senast ändrad:
Såg du K-special i förra veckan med David Bailey, modefotografen #1 i London under 1960-talet? Still going strong i 70-års åldern och när han ska plåta en modell, så håller han på länge och fixar till så allt blir rätt och säger ungefär "I don't go click, click, click, click, click, I take a few photos". Underbart!

http://svtplay.se/t/102869/k_special__david_bailey

Just ja, det skulle jag ju inte ha missat. Prisa gudarna för svtplay!

Hallå..

Har sett att den börjat dyka upp i Japan ( v1.0) och släpps tydligen 7 mars i USA vilket är tidigare än beräknat.
Vilka butiker kan man förbeställa av i Sverige?

Sedan om någon hittar någon bild tagen med den inbyggda blixten får ni gärna länka.
Plåtar rätt mycket snapshots med blixt och den ser väldigt liten ut på bilderna. G10;ans blixt räcker utmärkt för mig men GF-1:ans är lite för svag någon som vet var X100:ans ligger i ledtal och jämförelse?

Så var går gränsen mellan kort och inte kort för dig? Hur långt är ditt dof-snöre? Om frågan implicit var ställd i jämförelse med andra digitalkompakter hade väl ett svar utifrån den premissen varit lämplig?

Ursäkta, men jag svarade så bra som jag kunde. Räcker inte det så finns det säkert andra med bättre svar.

=)
Chilla. Ni är experter jämfört med mig.

Jag skulle mest vilja veta om man kan ta portätt med suddig bakgrund tex. Helkropp, halvkropp?
Och kanske om man kan isolera objekt som är nära närgränsen.. så att det mesta är suddigt bakom!

Då blir mitt svar detsamma. 35mm (motsv. FF) är lite för kort för det du vill åstadkomma. Du behöver helst 85 - 100 mm för att komma dit. Dvs om du inte placerar bakgrunden långt bak så att de kommer bortanför det skarpa området för kamera och objektiv.

=)
Chilla. Ni är experter jämfört med mig.

Jag skulle mest vilja veta om man kan ta portätt med suddig bakgrund tex. Helkropp, halvkropp?
Och kanske om man kan isolera objekt som är nära närgränsen.. så att det mesta är suddigt bakom!

Hej! Jag ser i din profil att du har en D80 med en 17-50/2.8-zoom. Om du ställer den på 23mm och f2.8 så kommer du få något större skärpedjup än vad X100 skulle ge. Dessutom får du prova på och känna in bildvinkeln :)

Smart! Tack! haha

Jag tänkte det var något med sensorn som var mindre, men den är inte det kanske.^^

Hej! Jag ser i din profil att du har en D80 med en 17-50/2.8-zoom. Om du ställer den på 23mm och f2.8 så kommer du få något större skärpedjup än vad X100 skulle ge. Dessutom får du prova på och känna in bildvinkeln :)

Hallå..

Har sett att den börjat dyka upp i Japan ( v1.0) och släpps tydligen 7 mars i USA vilket är tidigare än beräknat.

Sedan om någon hittar någon bild tagen med den inbyggda blixten får ni gärna länka.
Plåtar rätt mycket snapshots med blixt och den ser väldigt liten ut på bilderna. G10;ans blixt räcker utmärkt för mig men GF-1:ans är lite för svag någon som vet var X100:ans ligger i ledtal och jämförelse?

Hej! Jag har inte sett någon sådan bild vad jag minns, och inte heller något om ledtal. Men dpreview skriver såhär: "Effective range: approx. 50 cm – 9 m".

Som jämförelse skriver de såhär om G10:
"Range (Auto ISO):30cm - 4.6m (wide) / 2.8m (tele)"

Angående förbeställning så har jag inte kollat men vet att jag sett den hos cyberphoto.se

Smart! Tack! haha

Jag tänkte det var något med sensorn som var mindre, men den är inte det kanske.^^

Sensorn ska vara av precis samma storlek som den i din D80, eller åtminstone väldigt nära. Så jämförelsen hade blivit i det närmaste perfekt om du kunnat blända ned till 2.0. Men med 2.8 kan du åtminstone få en aning om hur det blir.

En jämförelse som kanske är bättre får du om du jagar reda på bilder tagna med FF-kameror med 35mm vid f3.0.

Senast ändrad:
Hallå..

Om den är tagen med den inbyggda blixten kan jag inte svära på, men här är en:
http://www.flickr.com/photos/ramdiboy/5470681893/in/set-72157625992434661/

Hej! Jag har inte sett någon sådan bild vad jag minns, och inte heller något om ledtal. Men dpreview skriver såhär: "Effective range: approx. 50 cm – 9 m".

Som jämförelse skriver de såhär om G10:
"Range (Auto ISO):30cm - 4.6m (wide) / 2.8m (tele)"

Angående förbeställning så har jag inte kollat men vet att jag sett den hos cyberphoto.se

I spec sheet så står det : "Effective range: approx. 50 cm – 9 m" Iso 1600.. Jag vill veta vad det blir på 100 och 400 iso ( För tidigt på morgonen att räkna för mig) Just att dom skriver ut i 1600 iso känns konstigt också. Antar att det är på 2.0 också.

Tack för den som postade bilden med upplättingsblixt. Om någon hittar en som är plåtad på natten eller innomhus med endast blixten som ljuskälla så posta den gärna här är ni snälla.

Ringde scandinavian photo och ställde mig i kö... Kom på plats 70!!!

I spec sheet så står det : "Effective range: approx. 50 cm – 9 m" Iso 1600.. Jag vill veta vad det blir på 100 och 400 iso ( För tidigt på morgonen att räkna för mig) Just att dom skriver ut i 1600 iso känns konstigt också. Antar att det är på 2.0 också.
Om man dividerar ISO med 4, så blir ledtalet hälften. Alltså:
ISO 1600, 9 m
ISO 400, 4,5 m
ISO 100, 2,25 m

En blixts ledtal brukar anges vid ISO 100. Ledtalet = bländaren x det avstånd som ger rätt exponering. Vi kan säkert utgå från att det är bländare f/2 som avses. Då har blixten ledtalet 4,5 (2x2,25).
Det kan låta lite, men det är nog ganska normalt för inbyggda blixtar i kompaktkameror.

Olle

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar