Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fuji X100 (!)

Jag blir en liiiten aning orolig över att vissa testbilder ser ut att indikera ett decentrerat objektiv:-S Men det kanske man får räkna med på förseriekameror där inte allt lirats in ordentligt än.

Du får satsa på att köpa kameran efter ett år då de borde fått ordning på alla fel i produktionen :)

vilken bild uppvisar decentrering? det som slår mig är friheten från CA , att med lite uppskärpning så blir resultatet mycket bra (kameran står på 0 vad det gäller intern uppskärpning, vad det nu betyder)
Att filerna ser rena ut i lägsta nivåerna även om jag lyfter bilden ordentligt(d90 sensor från Sony som har bra DR)
Vill gärna se en rawfil från kameran

iso

Fuji anger:

ISO 200 - 6400 (Standard Output Sensitivity)
• 100 (L) and 12800 (H)extended

Vad innebär 100 (L)?

Högre teknisk kvalitet jämfört med iso 200?

Fuji anger:

ISO 200 - 6400 (Standard Output Sensitivity)
• 100 (L) and 12800 (H)extended

Vad innebär 100 (L)?

Högre teknisk kvalitet jämfört med iso 200?

Sämre tekniskt kvalitet då bilden egentligen tas på iso 200 fast med dubbla slutartiden, för att sen mörkas ner till rätt nivå. Alltså dubbelt så stor risk för utbrända högdagrar.

Så behöver det inte vara, men däremot så är bas-ISO 200 för den kameran och det ISO-tal där tillverkaren anser att den presterar bäst. Att ISO 100 är markerat som det är är ett sätt att visa att man gjort något för att sänka känsligheten som resulterat i att sensorn inte presterar sitt absolut bästa - använda denna inställning bara om du måste av någon orsak.

Sen exakt vad som gjorts för att sänka känsligheten ett steg under bas-iso är inte självklart.

Så behöver det inte vara, men däremot så är bas-ISO 200 för den kameran och det ISO-tal där tillverkaren anser att den presterar bäst. Att ISO 100 är markerat som det är är ett sätt att visa att man gjort något för att sänka känsligheten som resulterat i att sensorn inte presterar sitt absolut bästa - använda denna inställning bara om du måste av någon orsak.

Sen exakt vad som gjorts för att sänka känsligheten ett steg under bas-iso är inte självklart.

antingen är sensorn mättad eller inte med max hållna elektroner innan utläsning, om detta kallas 200iso eller 153 iso spelar ingen stor roll
men som Tell påtalade, DR sjunker vid det som kallas 100iso vilket ses från medelgrått och stegen upp till klippning om basiso/full mättnad anges till 200iso

Adapterring OCH motljusskydd, båda i metall. Canon tar ju 600kr för ett enkelt motljusskydd i plast, och de har betydligt större serier. Så det är kanske inte så konstigt som det först kan tyckas. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ES-79_II

... börjar du kolla på de simpla plaströren man sätter på supertelen kommer du sätta kaffet i halsen ;)

Adapterring OCH motljusskydd, båda i metall. Canon tar ju 600kr för ett enkelt motljusskydd i plast, och de har betydligt större serier. Så det är kanske inte så konstigt som det först kan tyckas. http://www.cyberphoto.se/info.php?article=ES-79_II

... börjar du kolla på de simpla plaströren man sätter på supertelen kommer du sätta kaffet i halsen ;)
Ja men en kamera som går på tolv lax så kan de väl skicka med motljusskydd.

Okejdå. Släng ett öga på voigtländers mätsökarobjektiv och motljusskydd. De är av snarlik design, ingår vanligen inte och ligger i runda slängar i samma prisklass. Jag tänkte ge en länk men sidan gick ned medan jag skrev det här inlägget.

Jag skulle dock inte oroa mig alltför mycket för priserna på de här tillbehören redan nu, priserna lär gå ned och cyberphoto är, om än bra, knappast billiga.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar