ANNONS
Annons

Fuji X100 (!)

Ingen kompakt

För mig är definitionen på en kompaktkamera att den är just kompakt dvs enkelt slinker ner i fickan. Det som definierar en systemkamera är väl att det är just ett system, oftast associerat med utbytbar optik. Kompakterna har vanligtvis mycket liten bildsensor och ett zoom-objektiv.
Så whats my point - Fujin är lite av en klass för sig tillsammans med Leica x-1.
//Leif

för mig är det bara en kompakt kamera som min leica D-3lux. Den hade varit ruggigt intressant med utbytbar optik då hade jag garanterat köpt en.

Men då kan du väl lika gärna köpa en systemkamera?

Jag tycker Fujin har hittat en intressant nisch och att kalla den för "kompakt" är missvisande. Den lär ju ha en bildkvalité som vida överstiger andra kompakter. Dessutom har den ju ett format som också är lång ifrån kompakt.

Som jag ser det har den bara en stor nackdel - priset...

Är du inte det minsta intresserad av att den har ungefär tio gånger större sensor?

sensorn är det inget fel på o självfallet ger den bättre bildkvalitet än andra kompakter med mindre sensorer men jag vill ha ett alternativ till medelstora dslr som min 5D mark 2 samt D700 o inte behöva köpa leica m9. Hade den haft utbytbara objektiv så hade den varit intressant för mig tyvärr inte nu. Däremot gillar jag själva kameran o den är säkert utmärkt om man överlever med det objektivet som sitter på kameran.

Prova Lumix

Tycker som många här att dom stora DSLR är tunga att släpa på. Därför har jag sedan en tid en Lumix GF 2 som jag kan använda mina Nikon objektiv på. Tycker det fungerar rätt bra när jag är på resande fot.

Mitt intresse för X100 har svalnat betydlig sedan jag läste att den optiska sökaren bara visade 90 procent av bilden. Detta avser väl vad som visas innanför ramen men att försöka gissa sig till hur mycket av det utanför ramen som kommer med tycker jag är en dålig lösning. Dock visar den elektroniska sökaren 100 procent.

En annan grej jag inte heller kom att tänka på förrän idag är att X100 har bildproportionerna 3:2. Jag gillar inte det. Desstuom tycks det inte gå att välja 4:3 med X100. 4:3 är mycket mångsidigare såsom härliga Mamiya Pro 645 och nästan lika härliga Canon G12. Jag lutar, om jag hade pengar..., mer åt en Panasonic GL-1 med 20 millimetersgluggen och dess elektroniska sökare. Men jag hinner nog ompröva detta åtskilliga gånger innan jag kommer till skott...

Mitt intresse för X100 har svalnat betydlig sedan jag läste att den optiska sökaren bara visade 90 procent av bilden.
Kan det vara så att man valt att göra så på genomsiktssökaren för att minimera risken för att man klipper bort delar i kompositionen i stället? Parallaxfel kan ju annars göra att det blir så i vissa lägen om sökaren visar 100 %.

Min optiska 17 mmsökare till Oly 17 2.8 visar säkerligen mindre än 90 % & de mätsökare jag haft genom åren har trots paralaxkompensation aldrig varit i närheten av att visa 100 %, har dock aldrig ägt Leica M...

Och om man får med mer än man ser i bilden är väl bara det en bonus? ;)

Btw kompenserar kameran för paralalaxelfel genom att flytta ramen?

Jag komponerar och beskär mina bilder i sökaren och vill därför se exakt vad jag får med.
Det går inte med en genomsiktssökare. Dels får man parallaxfel, dels minskar objektivets bildvinkel vid korta avstånd. Att kompensera för det här helt är inte möjligt, speciellt som närgränsen är endast 10 cm. Det finns en anledning till att kameran även har elektronisk sökare.

Olle

Det går inte med en genomsiktssökare.
Jodå, det finns mätsökare som kompenserar ramarnas storlek med fokusavståndet, samt förstås parallaxfelet. Det största problemet är att perspektivet blir annorlunda, vilket märks särskilt vid korta avstånd. Det vill säga att föremål i motivet har annat avståndsförhållande till varandra än det som objektivet ser.

En Leica M9 visar för övrigt bara 87% av bilden vid fokus på oändligt, om jag minns rätt.

Jodå, det finns mätsökare som kompenserar ramarnas storlek med fokusavståndet, samt förstås parallaxfelet. Det största problemet är att perspektivet blir annorlunda, vilket märks särskilt vid korta avstånd.
Man kan endast kompensera för parallaxfelet i fokusplanet, inte på bakgrunden. Sen är det ju en enorm skillnad i närgräns mellan en Leica M-kamera och Fuji X100. Ju närmare man går desto större blir det här felet och det blir säkert också mycket svårare att kompensera för parallaxfelet i fokusplanet och att kompensera för utdraget.

Olle

Tar för givet att man får fram live-histogram som på S9600 m.fl. Hur smidigt som helst: EV kompensera med ratten tills histogrammet OCH bilden ser bra ut.

Är nog en riktigt bra kamera, sjunker nog i pris för den som kan vänta lite med ;)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar