Annons

Fuji X100 (!)

Precis - om man förstår syftet med kameran så funkar den klockrent.

Alla har nog förstått kamerans främsta syfte men bara för att den främst är en stillbildskamera så innebär det inte att man kan bortse från det som dom flesta testare påpekar/ser som dålig...som tex batteritid, man kan vända batteriet åt fel håll, lite långsam och osäker AF, långsam MF, dålig filmfunktion, kameran "fryser", långsam uppstart, buggig mjukvara mm....mycket/den mesta av kritiken är faktiskt riktad mot funktioner/sådant som påverkar användandet av kameran vid stillbildsfotografering.
 
Alla kameror har väl sina egenheter. Finns ingen som är perfekt. Har de den tekniska delen så saknas optisk sökare och har de det ena så har det inte det andra. Alla kameror är kompromisser på ett eller annat sätt. Inte ens svindyra Leica M8/M9 är ju utan sina problem. Som någon sa: Låt oss glädjas åt det som faktiskt är riktigt bra och fokusera på en ny unik kamera som bryter mönstret med stor charm istället för att hela tiden slå ner på det som kanske inte är perfekt?

Jag tror jag förstår vad du far efter, men samtidigt tycker jag det är lite fel - hur skall vi någonsin få tillverkare att bygga rätt kameror om vi inte berättar både vad som fungerar bra och vad som fungerar sämre?

Grejen med X100 är att det är en så himla bra kamera på så många sätt att man vill att Fujifilm (och andra) skall fortsätta med fler liknande modeller och framför allt också då fixa så många som möjligt av de små detaljer som stör helhetsintrycket.

Det finns så mycket att tycka om. Ta hybridsökaren, det är en bra idé och den är bra genomförd. Jag gillar snabbheten och direktheten hos optiska sökare, men jag gillar även de fördelar en elektronisk sökare erbjuder. Fujifilm lyckas på ett mycket smart sätt kombinera många av fördelarna hos bägge teknikerna. Objektivet är bra och jag gillar att Fujifilm valt att göra det såpass vidvinkligt som de gjort - jag tycker de valt en bra brännvidd sett till de sammanhang där en sådan här kamera känns naturlig att använda. Bildkvaliteten är riktigt, riktigt bra. Kameran exponerar bra, vitbalanserar bra och klarar sig mycket bra i svagt ljus (där det ljusstarka objektivet hjälper till).

Kort sagt, X100 är smidig kamera som går ned i en inte allt för trång jackficka, den är rolig att använda och den ger riktigt bra bilder. Men, och det går tyvärr inte att bortse från, den har en hel del märkliga detaljer som känns ungefär som hårstrån i maten. Förstör egentligen inte smaken, men irriterar mer och mer ju fler man stöter på. Åtskilliga av de här detaljerna känns dessutom inte som medvetna val utan snarare som om de bara glömt något eller inte riktigt tänkt efter. Flera av dem går säkert dessutom enkelt att fixa via uppdaterad firmware.
 
jag skall inte bråka med dig Joakim, men vem bestämmer syftet? Fuji? om nu alla skavanker som är rapporterade hade varit åtgärdade från början hade syftet med kameran varit annorlunda då? Dvs att den skulle klara ett antal saker som den inte gör nu

Ja, Fuji bestämmer tveklöst syftet med sin produkt.

Jag har läst information från Fuji själva kring hur de har tänkt när de har jobbat fram X100. Det är tydligt att de helt och hållet har valt att ta fram en mätsökarliknande digitalkamera med ett klassiskt kameratänk.

Målgruppen är enligt Fuji främst seriösa fotoentusiaster och proffs som ägnar sig åt gatufoto, reportagefoto och situationsfoto (snapshot). Fotografer som dessutom har erfarenheter av klassiska analoga kameror och uppskattar hur de fungerar.

Fuji säger också att de under utvecklingen har rådfrågat erfarna fotografer och jag tycker det lyser igenom på många sätt. Man har prioriterat upp de viktigaste stillbildsfunktionerna och prioriterat ner annat.

Om man betänker detta så anser i alla fall jag personligen att X100 är högst logisk och dessutom förvånansvärt bra jämfört med andra och betydligt dyrare kameror som har samma syfte och målgrupp.

Jag tvingar ingen att hålla med. Man får såklart använda kameran hur man vill. Men om man köper den för att makrofotografera eller för att filma blir man förstås lite besviken.

Slutligen. Kameran är inte perfekt och det finns lösningar som är tveksamma. Helt klart. Men i stort är det bagateller om man tittar på helheten.
 
Ja, Fuji bestämmer tveklöst syftet med sin produkt.

Jag har läst information från Fuji själva kring hur de har tänkt när de har jobbat fram X100. Det är tydligt att de helt och hållet har valt att ta fram en mätsökarliknande digitalkamera med ett klassiskt kameratänk.

Målgruppen är enligt Fuji främst seriösa fotoentusiaster och proffs som ägnar sig åt gatufoto, reportagefoto och situationsfoto (snapshot). Fotografer som dessutom har erfarenheter av klassiska analoga kameror och uppskattar hur de fungerar.

Fuji säger också att de under utvecklingen har rådfrågat erfarna fotografer och jag tycker det lyser igenom på många sätt. Man har prioriterat upp de viktigaste stillbildsfunktionerna och prioriterat ner annat.

Om man betänker detta så anser i alla fall jag personligen att X100 är högst logisk och dessutom förvånansvärt bra jämfört med andra och betydligt dyrare kameror som har samma syfte och målgrupp.

Men vad är det som är logiskt med att lägga inställningar av Iso-värden i den ena menyn, och aktivering av auto-iso i de andra menyn? Vad är det som är logiskt med en för liten bakre inställningsratt som man lätt slinter på? Vad är det som är logiskt med bara en enda programmerbar knapp?

Det inbyggda ND-filtret är en smart detalj, men varför måste man in i menysystemet för att aktivera det? Det är typiskt en funktion man snabbt vill slå av och på. Hur är det smart att kameran tar lång tid på sig att skriva på minneskortet och att flera saker i kameran är helt låsta medan den skriver?

Erfarna fotografer vill ofta snabbt och mitt i ett fotoögonblick finjustera fokus eller helt kringgå autofokusen (som jag för övrigt tycker fungerar riktigt bra) - hur bra är det då att kameran har enerverande långsam manuell fokus?

I en nybörjarkamera hade de här sakerna inte spelat någon större roll. Men det är sådana här detaljer som ofta retar upp just den typ av fotografer de säger sig ha byggt kameran för.

Jag tvingar ingen att hålla med. Man får såklart använda kameran hur man vill. Men om man köper den för att makrofotografera eller för att filma blir man förstås lite besviken.

Vilket kan vara bra att känna till i förväg, eller hur? :)

Slutligen. Kameran är inte perfekt och det finns lösningar som är tveksamma. Helt klart. Men i stort är det bagateller om man tittar på helheten.

Håller nästan med :) Jag skulle inte kalla dem bagateller, snarare just märkliga detaljer som i de flesta fall är ganska lätt fixade och i flera fall lätt borde ha upptäcks under utvecklingens gång.

Jag vill poängtera att jag varmt rekommenderar X100, det är en härlig och rolig kamera. Men var beredd på att då och då bli både förvånad och lite frustrerad. Men det är den trots allt värd :)
 
Men vad är det som är logiskt med att lägga inställningar av Iso-värden i den ena menyn, och aktivering av auto-iso i de andra menyn? Vad är det som är logiskt med en för liten bakre inställningsratt som man lätt slinter på? Vad är det som är logiskt med bara en enda programmerbar knapp?

Det inbyggda ND-filtret är en smart detalj, men varför måste man in i menysystemet för att aktivera det? Det är typiskt en funktion man snabbt vill slå av och på. Hur är det smart att kameran tar lång tid på sig att skriva på minneskortet och att flera saker i kameran är helt låsta medan den skriver?

Erfarna fotografer vill ofta snabbt och mitt i ett fotoögonblick finjustera fokus eller helt kringgå autofokusen (som jag för övrigt tycker fungerar riktigt bra) - hur bra är det då att kameran har enerverande långsam manuell fokus?

I en nybörjarkamera hade de här sakerna inte spelat någon större roll. Men det är sådana här detaljer som ofta retar upp just den typ av fotografer de säger sig ha byggt kameran för.



Vilket kan vara bra att känna till i förväg, eller hur? :)



Håller nästan med :) Jag skulle inte kalla dem bagateller, snarare just märkliga detaljer som i de flesta fall är ganska lätt fixade och i flera fall lätt borde ha upptäcks under utvecklingens gång.

Jag vill poängtera att jag varmt rekommenderar X100, det är en härlig och rolig kamera. Men var beredd på att då och då bli både förvånad och lite frustrerad. Men det är den trots allt värd :)



Jag skulle aldrig ha skrivit det där jädrans inlägget om dpreview! ;-)

Som sagt så håller jag med dig om att kameran har lite märkliga egenskaper, och precis som du hoppas jag att Fujifilm rättar till dessa i en uppdatering. Men om de inte skulle göra det så bryr jag mig faktiskt inte så mycket. Kameran är redan tillräckligt bra för mig.

Direkt när jag tar den i min hand kan jag jobba med de absolut viktigaste variablerna. Bländaring, slutartidsratt, exponeringskompensation och direktknapp för ISO (om man väljer det) är allt jag behöver komma åt. Och kamerans sökare och AF är som sagt mycket bra.

När det gäller den manuella fokuseringen så är den mest att betrakta som ett komplement vid makrofotografering (därav den långsamma frammatningen) eller när man vill ställa in hyperfokalavståndet. Och då funkar den utmärkt i mitt tycke.

Personligen använder jag för övrigt manuell fokusering ett par gånger om året. Max. Men det är jag det! ;-)

Slutligen. Jag menade inte att dpreviews recension var dålig. Bara att vissa funktioner faktiskt är av ganska liten betydelse om man betraktar kamerans syfte och den tilltänkta målgruppens behov. Att klaga på filmfunktionen hos X100 är som att köpa en sportbil och klaga på litet bagageutrymme. Då har man helt enkelt gjort ett felköp! ;-)
 
Martin kolla en sak om du har kameran kvar

När jag skulle se hur DR var så ställde jag kameran på 200iso inne i menyn, jag jämförde den sen mot ett antal kameror och ställde tid och bländare manuellt, då frångick kameran de inställa 200iso och valde 400iso? Jag hade inte tid att ta reda på varför
M

Ställer du dynamic range funktionen på 200% så kommer ISO-talet att ändras från 200 till 400 ISO. Det låter ju som det är den inställningen du har haft aktiverad i kameran.
 
Nix

kameran inställd på 200iso ,när jag gick över till mauell tid och bländare så ändrade sig iso tiil 400 fotograferade jag i autoläge så var isotalet 200.
 
Nix

kameran inställd på 200iso ,när jag gick över till mauell tid och bländare så ändrade sig iso tiil 400 fotograferade jag i autoläge så var isotalet 200.

I listan av buggar/konstigheter skriver DPReview bland annat att kameran sparar inställt iso för de olika programlägena. Så, har du kört iso 400 i auto och byter till manuellt, ändrar till 200 och byter tillbaka så hoppar det upp till 400 igen. Om jag förstått både dig och DPReview rätt.

http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmx100/page27.asp
 
se där, ett störigt moment då jag skulle testa kameran med samma parametrar tid / bländare och iso och jämföra DR
jag fick använda auto med 200iso och mäta in samma exponeringstid/bländare och låsa dessa värden.
det hade varit betydligt enklare att bara ställa dessa manuellt
 
se där, ett störigt moment då jag skulle testa kameran med samma parametrar tid / bländare och iso och jämföra DR
jag fick använda auto med 200iso och mäta in samma exponeringstid/bländare och låsa dessa värden.
det hade varit betydligt enklare att bara ställa dessa manuellt

Hej Mikael,

Jag lyckades missa den ursprungliga frågan du ställde i eftermiddags, sorry för det. Men ser att du redan fått svar. Och nej, jag har inte kameran kvar, som de flesta andra fick jag bara ha den i en vecka. Men jag hoppas låna ett textexemplar ett varv till för lite vidare testning framåt sommaren när det lugnat ned sig.

Firmwaren i X100 känns inte så där helt genomtestad, men de kommer antagligen ut med en nyare version vad det lider - de har ju onekligen fått rätt mycket feedback ;-)
 
Fujifilm FinePix X100 - The Final Word

The X100 is without doubt one of the most idiosyncratic cameras we've ever come across. It veers wildly between being delightful to use and deeply frustrating, depending on which functions you're trying to access. It has flaws that we never expected to see on a camera in 2011, including the inability to manually focus or change the ISO of AF point while it's writing to card - a process that can take an inordinate amount of time. And the sheer quirkiness and bugginess of its firmware means that you have to keep a close eye on it all the time, lest the camera forget or change key settings on you without warning.

Yet despite all of its manifest flaws, the X100 is a camera that's become a firm favorite in the dpreview offices. Its drop-dead gorgeous looks and excellent build make it a camera that begs you to pick it up and take it out with you, and the image quality it returns at the end of the day is nothing short of superb. And this ultimately is the key to its attraction - it just takes wonderful pictures, time after time.

Overall, then, the X100 is a difficult camera to assess. Indeed it might be tempting, after the litany of bugs and quirks that we've detailed in this review, to dismiss it as a case of Fujifilm hopelessly overreaching itself in a bid to make a 'halo' product. But this would be to miss out completely on the bigger picture. Because when used in a simple fashion, much like a traditional rangefinder, the X100 is (usually) a delightful photographic tool that is capable of image quality that rivals most DSLRs, but in a much more discreet and portable package.

Ultimately, perhaps the biggest problem for the X100 is that it's competing in today's marketplace with the new breed of compact Mirrorless Interchangeable Lens Cameras, and it's not exactly cheap in comparison. These tend to offer a more compact-camera-like user experience, often with approachable, results-orientated interfaces as well as full manual control, and for many users they will surely be a more sensible option. But none can quite match the X100's combination of excellent viewfinder, silent operation, and out-and-out image quality - especially at high ISOs.

As a high-end retro-styled camera with a fixed focal length lens, the X100 was always going to have niche appeal. Sadly the way its firmware and behavior have been implemented limit that appeal still further - quite likely ruling out many film enthusiasts attracted by its styling and manual controls. It's too flawed to earn our outright recommendation, but if you're prepared to tolerate its manifold foibles as the price to pay for its superb image quality, it's a camera you can easily grow to love.

Läs mer på: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilmx100/page25.asp
 
Jag låg nästan först i landet på bokninglistan för x100 men bokade av i Mars. Mest pga. att jag insåg att det här är nytt territorium för Fuji. Jag tror uppriktigt att ex. Canon eller Nikon skulle lyckats lite bättre med vissa detaljer i handhavandet om de haft ett likadant koncept.
Nu verkar x100 ändå så bra att jag tror x200 kommer att bli nästan klockren. Gissar också att den kommer som svart från början, men det lär ta minst ett år innan vi får se den.
 
Jag låg nästan först i landet på bokninglistan för x100 men bokade av i Mars. Mest pga. att jag insåg att det här är nytt territorium för Fuji. Jag tror uppriktigt att ex. Canon eller Nikon skulle lyckats lite bättre med vissa detaljer i handhavandet om de haft ett likadant koncept.
Nu verkar x100 ändå så bra att jag tror x200 kommer att bli nästan klockren. Gissar också att den kommer som svart från början, men det lär ta minst ett år innan vi får se den.

Det är alltid den som går först som får ta smällarna. Jag var likadan för 30 år sedan! Nu kan jag lika gärna köpa en utgående modell till halva priset. Men det är jäkligt kul att vara först med en het pryl!
 
Idag kom äntligen X100 - och jag är redan lite förälskad i den.

Bilderna har en alldeles speciell ton och själva kameran känns riktigt mysig att använda. Passar mina händer perfekt. Det känns roligt att den är så annorlunda. Modern och retro samtidigt. Lät även min 18-åriga son känna på den och han har ju ingen relation till tidigare kameror i den här stilen utan använder bara systemkameror i sin mediautbildning - men han sa direkt att X100 var riktigt cool och snygg. Funkar även på den generationen alltså...

... Det som slår mig är hur annorlunda X100 är att använda jämfört med min Canon 500D, som jag också gillar. Men, det är helt enkelt två olika personligheter, var och en med sina fördelar. Bara det att x100 bara bara ger ifrån sig ett lågt... tick när man knäpper bilden gör det speciellt. Känslan av nöje är stor med den här kameran. Den medföljande remmen är inte i läder, men helt ok i alla fall. Ska bli riktigt kul att utforska och att använda X100 och den fasta optiken framöver.
 
Senast ändrad:

Det kan nog mycket väl vara så att en och annan testare missförstått kameran, men jag tycker nog också att du närmast aktivt väljer att missförstå kritiken mot den. De flesta klagar ju på slarvfelen Fujifilm har gjort just därför att kameran i övrigt är så oerhört bra och bygger på en kul och bra idé. Hor en ointressant kamera bryr man sig inte om dåliga detaljer. Hos en i det stora hela utmärkt kamera gör man det.

Sedan är det faktiskt lite roligt att du skriver "sju felaktiga missuppfattningar om X100" när en lite snyggare formulering kanske kunde varit "sju uppfattningar om X100 som jag inte delar " ... Alla har rätt till en uppfattning och bara för att du inte håller med om dem behöver de faktiskt inte vara "felaktiga" :)

X100 är en härlig och mycket rolig kamera som de flesta testare (mig inräknad) varmt rekommenderar. Men den är i sanningens namn också behäftad med en del märkligheter, varav flera hade varit oerhört lätta att undvika.
 
En missuppfattning är väl en felaktig uppfattning?
Då lär väl en felaktig missuppfattning betyda korrekt uppfattning?
 
Tycker också att det försvaras så oerhört mkt, behövs inte för en i övrigt så eminent kamera.

Den enda erfarenheten jag har av Fujifilms kameror är min f31, en fantastisk liten kompakt med fantastiska brusegenskaper för sin tid. Hanteringen av den svajar dock mellan riktigt bra till mycket märkliga lösningar som man dock lär sig att leva med.

Vet inte om detta är typiskt för Fujifilm?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.