Men vad är det som är logiskt med att lägga inställningar av Iso-värden i den ena menyn, och aktivering av auto-iso i de andra menyn? Vad är det som är logiskt med en för liten bakre inställningsratt som man lätt slinter på? Vad är det som är logiskt med bara en enda programmerbar knapp?
Det inbyggda ND-filtret är en smart detalj, men varför måste man in i menysystemet för att aktivera det? Det är typiskt en funktion man snabbt vill slå av och på. Hur är det smart att kameran tar lång tid på sig att skriva på minneskortet och att flera saker i kameran är helt låsta medan den skriver?
Erfarna fotografer vill ofta snabbt och mitt i ett fotoögonblick finjustera fokus eller helt kringgå autofokusen (som jag för övrigt tycker fungerar riktigt bra) - hur bra är det då att kameran har enerverande långsam manuell fokus?
I en nybörjarkamera hade de här sakerna inte spelat någon större roll. Men det är sådana här detaljer som ofta retar upp just den typ av fotografer de säger sig ha byggt kameran för.
Vilket kan vara bra att känna till i förväg, eller hur?
Håller nästan med
Jag skulle inte kalla dem bagateller, snarare just märkliga detaljer som i de flesta fall är ganska lätt fixade och i flera fall lätt borde ha upptäcks under utvecklingens gång.
Jag vill poängtera att jag varmt rekommenderar X100, det är en härlig och rolig kamera. Men var beredd på att då och då bli både förvånad och lite frustrerad. Men det är den trots allt värd