Annons

Fuji X100 (!)

En av mina kurspolare på högskolan (medan vi pluggade, för många år sedan) gjorde en riktig idiotgrej: tämligen berusad lämnade han sitt kreditkort i baren på ett litet uteställe i Bankok. Vaknar upp nästa morgon på hotellet och a) inser vad han gjort och b) att han inte kom ihåg var baren hette eller var den låg någonstans. Vid lunchtid ringde de från receptionen på hotellet, en i personalen på den lilla baren hade just dykt upp med kreditkortet (de hade fått hjälp av polisen att leta upp hotellet utifrån namnet på kortet). Efteråt visade sig inget extraordinärt ha dragits från kortet.

Några veckor senare fick en annan kompis på högskolan sitt kort skimmat på en bensinstation strax utanför Växjö.

Den självklara slutsatsen utifrån det mina kompisar och Erland upplevt är ju att man bör undvika att använda plastkort i Småland. Men att Utomlands (ett stort ställe) i allmänhet nog skall gå bra :)

(Annars kan Norge vara ett problem - mest för att överraskande många ställen där vägrar att ta kort)

Tillbaka till X100 - det skall bli intressent att se var priset hamnar efter några månader när produktionen (hoppningsvis) hunnit ikapp efterfrågan lite bättre. Hamnar fler på Goeckers prisnivå (under tio papp) tror jag att de kan sälja en hel del av dem.

På Fotosidan tar alla kort!
 
STEVEHUFFPHOTO.COM och Fuji X100

Steve Huff skriver 3 maj 2011: WooHoo! The Fuji X100 is HERE and my review is EARLY!

The Fuji X100 has been one of the most anticipated camera releases of recent memory, and understandably so. It is so much different than the crop of DSLR’s and tiny DSLR copies that flood the market every month or two and Fuji seemed to have listened to what many photographers, hobbyists, and pros alike wanted in a camera. They also seemed to be going after the Leica X1 from day one, even going as far as naming this camera the X100. Fuji knew what they were doing, and their marketing and hype for this camera has been remarkable. Perfect.

http://www.stevehuffphoto.com/2011/...gital-camera-real-world-review-by-steve-huff/

Vet inte om denna blog har varit till beskådande i denna tråd, om så är fallet och du har läst/tittat på den hoppa över / läs en gång till.

Alla andra, investera 30 minuter. / Jan-Olof
 
Riktigt underhållande och bra genomgång. Jag känner precis som Huff, stor entusiasm när jag använder min X100. "Just Me and My 35" :)
 
Det verkar märkligt att förbjuda ett program för att man kan göra vissa saker med det. Jag skulle säga att det finns en enormt stark yrkesetik när det gäller vad man får göra med dokumentära bilder. Toleransen tycks ha varit betydligt högre förr i tiden. Jag tror själva den tekniska manipulationen är ett ganska litet problem jämfört med sociala positioner som vem berättaren är och hur vi berättar, och mycket lättare att komma åt.
 

Som sagts tidigare, ingen kamera är perfekt. Finns negativa saker att säga även om (svindyra) Leica M9 och Nikon D3 också. Skönt dock att någon tillverkare vågar gå mot strömmen och bryta flödet av variationer på samma tema. Personligen gillar jag min X100 skarpt, men den är tillräckligt annorlunda för att inte passa alla.
 
Är det någon som vill vara snäll och skicka några raw filer till mig tagna med denna kamera? Gärna nån i mörker, nån i solljus och dagsljus utan sol, vill titta igenom och studera lite, bilderna kommer naturligtvis inte användas till något! Vore oerhört tacksam, [email protected] mvh!
 
Fujifilm is to update the firmware of its X100 large-sensor compact camera to address some of the criticisms raised in our review. The statement from Fujifilm Japan says: 'Fujifilm is planning to release a new version of firmware in the near future. The new firmware will include and respond to some of functionality posted by dpreview.'
(dpreview.com)

Proper Respect Fujifim! Nu blev jag ju inte direkt mindre sugen på en exhundra.
 
Har kollat testbilderna på cyber och tycker bilderna saknar skärpa är det för de har gjort fel eller är verkligen skärpan så dålig?
 
Har kollat testbilderna på cyber och tycker bilderna saknar skärpa är det för de har gjort fel eller är verkligen skärpan så dålig?

Nu har jag inte kikat på Cyberphtos testbilder, men nej, det går att få alldeles utmärkt skärpa med X100. Objektivet är verkligen riktigt bra.
 
nu har även jag impuls beställt en x100 fick bra pris 10500:-, borde landa i brevlådan imorgon. värd att testa iaf :)
 
nu har även jag impuls beställt en x100 fick bra pris 10500:-, borde landa i brevlådan imorgon. värd att testa iaf :)

Hej Claes. Har haft min X100 i ett par veckor nu och är jättenöjd. Roligt att bara använda en brännvidd och "zooma" med benen. Det hela känns väldigt retro när det gäller foto-upplevelsen. Klar nytändning för min del.
 
Kanonbra! Tack. Jag beställde ett själv direkt från din länk.

Var in och hämtade mitt beställda batteri till min x100. Väl hemma skulle jag sätta i batteriet efter jag hade laddat det. Skulle man få det på plats fick man använda våld, tordes inte trycka i det, skulle väl aldrig fått ut det igen. Tog bort det påklistrade plasthöljet, då gick det att få i batteriet. Så jag rekommenderar inte ett batteri från Kjell & Company.

Mvh Birgitta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.