Annons

Fuji X100 (!)

Visst - kvittar mig om några avskyr kameran eftersom jag ändå vill ha en. Det är något magiskt över en fickformatskamera som levererar godkända bilder - tyvärr har jag inte sett någon kompakt tidigare som verkligen hållit fullt ut - X100 verkar kunna det. Har den brister? Tja, solen har fläckar, men jag gillar den ändål...

Samma här Bengt. Jag skiter i om vissa kräks på denna kamera. Jag skiter i om det finns kameror som är mindre, bättre osv. Det är inte det som är grejen. Bara det faktum att en tillverkare sticker ut så här och kommer med något "nytt" är värt att uppmuntras.

Hur som helst så tycker jag att Sound Image Plus "tester" är mycket intressantare än t ex DPreview etc. SIP vet vad de håller på med och de har erfarenheter av väldigt många olika system och kameror. De använder kameran som den är tänkt att använda och visar bilder. Jag skiter faktiskt i hundraprocentiga croppar, studiotester etc etc.

Intressant - men jag vill hävda att inte ens dpreview riktigt har förstått kameran fullt ut.

Enligt Fuji själva har de tagit hjälp av flera mycket erfarna fotografer under arbetet med X100 för att få synpunkter på vad som är viktigt när det kommer till kamerans uppbyggnad och funktion. Och det har man såklart gjort utifrån syfte och målgrupp. Det vill säga fotoentusiaster och proffs som vill ha en seriös kamera för gatufoto, reportagefoto och situationsfoto (snapshot).

Att som dpreview då exempelvis klaga på att filmfunktionen är begränsad (vilket även många andra har gjort) och att det inte finns dussintals fler knappar för olika ändamål bevisar att man inte har fattat vad det är man har framför sig.

Min slutsats är att Fuji har velat göra en så dedicerad stillbildskamera som möjligt i första hand. Det är detta som är kamerans absoluta syfte. Därför har den klassiska och enkla reglage. Därför levererar den helt suveräna bildfiler av mycket hög kvalité. Därför har den ett ruggigt skarpt och vältecknande objektiv. Och därför har den otroligt bra träffsäkerhet när det kommer till exponering och vitbalans.

X100 är ett fotografiskt verktyg och inte en allt-i-ett-kamera för kreti och pleti. Och jag är väldigt glad att Fuji vågade löpa linan ut när det gällde detta.

Intressant - men jag vill hävda att inte ens dpreview riktigt har förstått kameran fullt ut.

Enligt Fuji själva har de tagit hjälp av flera mycket erfarna fotografer under arbetet med X100 för att få synpunkter på vad som är viktigt när det kommer till kamerans uppbyggnad och funktion. Och det har man såklart gjort utifrån syfte och målgrupp. Det vill säga fotoentusiaster och proffs som vill ha en seriös kamera för gatufoto, reportagefoto och situationsfoto (snapshot).

Att som dpreview då exempelvis klaga på att filmfunktionen är begränsad (vilket även många andra har gjort) och att det inte finns dussintals fler knappar för olika ändamål bevisar att man inte har fattat vad det är man har framför sig.

Min slutsats är att Fuji har velat göra en så dedicerad stillbildskamera som möjligt i första hand. Det är detta som är kamerans absoluta syfte. Därför har den klassiska och enkla reglage. Därför levererar den helt suveräna bildfiler av mycket hög kvalité. Därför har den ett ruggigt skarpt och vältecknande objektiv. Och därför har den otroligt bra träffsäkerhet när det kommer till exponering och vitbalans.

X100 är ett fotografiskt verktyg och inte en allt-i-ett-kamera för kreti och pleti. Och jag är väldigt glad att Fuji vågade löpa linan ut när det gällde detta.
Håller delvis med, men de har knappast "löpt linan ut" om den som du säger är "så dedicerad stillbildskamera som möjligt ". Då är det bara direkt korkat av Fuji att lägga in en medioker och ganska dålig filmfunktion. Hade de skippat möjligheten att filma helt hade det varit smartare!

till skilnad mot dig (tror jag) så har jag använt kameran i en vecka och jag ser fram imot att du hör av dig när du väl har använt kameran en tid, jag tycker dpreview har visat sakligt flera av kamerans svagheter och även det som är bra

Håller delvis med, men de har knappast "löpt linan ut" om den som du säger är "så dedicerad stillbildskamera som möjligt ". Då är det bara direkt korkat av Fuji att lägga in en medioker och ganska dålig filmfunktion. Hade de skippat möjligheten att filma helt hade det varit smartare!

Jag förstår vad du menar men jag tycker trots allt att filmfunktionen har sin plats. Det man har gjort rätt är att man har gjort den enkel och basic. Den ska inte ta överhanden eller vara huvudskälet till att man köper kameran.

Om Fuji hade gjort filmfunktionen mer avancerad så är jag personligen också rätt säker på att folk hade ställt ännu högre krav på filmmöjligheterna. Då hade man efterlyst ljudingångar, möjligheten att ställa nivåer, fler specialknappar, med mera. Och då börjar vi plötsligt prata om en helt annan produkt.

till skilnad mot dig (tror jag) så har jag använt kameran i en vecka och jag ser fram imot att du hör av dig när du väl har använt kameran en tid, jag tycker dpreview har visat sakligt flera av kamerans svagheter och även det som är bra

Jag har haft kameran sedan i fredags och visst har den sina egenheter – det förnekar jag inte.

Men det enda du egentligen behöver som fotograf sitter där det ska och fungerar klockrent. Det är allt jag begär.

Jag har haft kameran sedan i fredags och visst har den sina egenheter – det förnekar jag inte.

Men det enda du egentligen behöver som fotograf sitter där det ska och fungerar klockrent. Det är allt jag begär.
Kul! Det är en läcker liten kamera. Skulle den ha motsvarande 28:a istället skulle jag nog slå till.

Jag sällar mig nog till dem som tycker att kameran ska bedömas utifrån sin unika profil istället för genom tekniska specifikationer. Det finns säkert kameror som är bättre på det tekniska, men det finns inte en enda som är som Fujifilm X100 i känsla och utseende. Men det kommer nog om succén håller i sig.

Jag har precis fått leveransbesked från Dustin att kameran är skickad. Så snart kan jag ge mer handgriplig feedback.

du menar till det du använder kameran så fungerar den klockrent

Men kameran har en filmfunktion och tro mig, den är allt annat än imponerande. Skall de tiga om det? :)

Jag kan hålla med om att video antagligen är rätt lågt prioriterat för majoriteten av de som köper X100, men när nu Fujifilm väl valt att ge kameran en videofunktion så skall väl den bedömas?

Min slutsats är att Fuji har velat göra en så dedicerad stillbildskamera som möjligt i första hand. Det är detta som är kamerans absoluta syfte. Därför har den klassiska och enkla reglage.

Igen, i grund och botten håller jag med dig. Men samtidigt så har just utifrån de utgångspunkterna Fujifilm i några avseenden tänkt fel eller slarvat. Den har flera klassiska och enkla reglage och några som är märkligt och onödigt tillkrånglade.

Därför levererar den helt suveräna bildfiler av mycket hög kvalité. Därför har den ett ruggigt skarpt och vältecknande objektiv. Och därför har den otroligt bra träffsäkerhet när det kommer till exponering och vitbalans.

Vilket de också berömde :)

Håller med, men det hindrar inte att den skall bedömas för de bra och dåliga sidor den faktiskt har. Jag har kört X100 i en vecka och stormgillar den. Den är trots en hel del märkligheter en fantastiskt rolig kamera att fotografera med och den ger bra bilder. Sedan önskar jag - och där håller jag helt med Dpreview - att Fujifilm borde tänkt efter lite till och inte slarvat med en del detaljer. Allt från större irritationsmoment som att manuell fokus verkligen är rejält långsamt till små skitdetaljer som att X100 är en av mycket få kameror där du faktiskt kan sätta i batteriet åt fel håll (gissa hur jag upptäckte det :)

Jag tycker Dpreview beskriver X100 på ett mycket träffande sätt. En riktigt kul kamera som tar mycket bra bilder men som har en del märkligt ogenomtänkta detaljer.

Fick min skickad idag trots allt via netonnet!

Någon som vet vart man kan få tag på läder väskan? Verkar vara minst lika svår att få tag på som kameran...

Herregud, berätta berätta berätta (när du hämtat ut den imorn.. )!
Hur var det att hålla i den för första gången????

Jag tycker Dpreview beskriver X100 på ett mycket träffande sätt. En riktigt kul kamera som tar mycket bra bilder men som har en del märkligt ogenomtänkta detaljer.

och jag håller med

jag skulle aldrig våga ha kameran som ett arbetsverktyg därtill är den för långsam, märklig AF resultat på närområdet, saknar ett bra enhandsgrepp osv
bildmässigt är den mycket bra, en kamera att strosa omkring och mysa med.
dessutom snygg , en högst personlig åsikt

jag skulle aldrig våga ha kameran som ett arbetsverktyg därtill är den för långsam, märklig AF resultat på närområdet, saknar ett bra enhandsgrepp osv
bildmässigt är den mycket bra, en kamera att strosa omkring mysa med.

Jag tog bland annat med X100 som sidokamera på ett par fotojobb, bilderna blev bra, men mitt i ett av dem slutade den plötsligt ta råfiler (den blev så misstänkt snabb ...). Knappen hjälpte inte, men en omstart senare var allt frid och fröjd igen. Men det är en härlig kamera att gå runt bland människor med och fånga situationer. Den ser så liten och gammaldags "snäll" ut att få tycks reagera på den (jämfört med min D3 :)

Jag hoppas att Fujifilm läser alla de många recensioner som redan dykt upp, till exempel den utmärkta på Luminous Landscape eller för den delen den på Dpreview, och sedan kommer med en uppdaterad firmware som nog kan fixa en hel del detaljer.

Martin kolla en sak om du har kameran kvar

När jag skulle se hur DR var så ställde jag kameran på 200iso inne i menyn, jag jämförde den sen mot ett antal kameror och ställde tid och bländare manuellt, då frångick kameran de inställa 200iso och valde 400iso? Jag hade inte tid att ta reda på varför
M

Jag hoppar in med lite nybörjarfrågor mitt ibland allt tjatande om leveransdatum hit och dit. =)

Såg att någon köpt en adapterring plus uv-filter till kameran. Betyder det även att man kanske kan skruva på andra saker på objektivet? Typ förstoringsringar, förlängningstjofräs eller andra roliga filter?

Då skulle det kunna bli lite som att man kan byta objektiv, nästan. Eller i alla fall modda lite.
Eftersom ingen har brytt sig om att svara på dina frågor gör jag ett försök, trots att jag är en "bakåtsträvande analog-taliban" som aldrig ens har hållit i kameran. Framåtsträvarna har nog inte tid att svara på nybörjarfrågor. :)

Visst kan du montera även andra filter i filteradaptern, t ex polfilter. Men enligt Dpreview kan man inte använda kamerans makroläge med filter vars gängor sticker in mer än 2 mm. Närbildslinser borde också gå att använda med samma reservation. Fast kameran har så bra närgräns (minsta arbetsavstånd 10 cm mätt från frontlinsen) att de nog är ganska överflödiga. Så många andra vettiga tillbehör som går att montera i filtergängan finns det nog inte.

Olle

Senast ändrad:
jag skall inte bråka med dig Joakim, men vem bestämmer syftet? Fuji? om nu alla skavanker som är rapporterade hade varit åtgärdade från början hade syftet med kameran varit annorlunda då? Dvs att den skulle klara ett antal saker som den inte gör nu

Men kameran har en filmfunktion och tro mig, den är allt annat än imponerande. Skall de tiga om det? :)

Jag kan hålla med om att video antagligen är rätt lågt prioriterat för majoriteten av de som köper X100, men när nu Fujifilm väl valt att ge kameran en videofunktion så skall väl den bedömas?

Igen, i grund och botten håller jag med dig. Men samtidigt så har just utifrån de utgångspunkterna Fujifilm i några avseenden tänkt fel eller slarvat. Den har flera klassiska och enkla reglage och några som är märkligt och onödigt tillkrånglade.

Vilket de också berömde :)

Håller med, men det hindrar inte att den skall bedömas för de bra och dåliga sidor den faktiskt har. Jag har kört X100 i en vecka och stormgillar den. Den är trots en hel del märkligheter en fantastiskt rolig kamera att fotografera med och den ger bra bilder. Sedan önskar jag - och där håller jag helt med Dpreview - att Fujifilm borde tänkt efter lite till och inte slarvat med en del detaljer. Allt från större irritationsmoment som att manuell fokus verkligen är rejält långsamt till små skitdetaljer som att X100 är en av mycket få kameror där du faktiskt kan sätta i batteriet åt fel håll (gissa hur jag upptäckte det :)

Jag satte i batteriet rätt på första försöket. Så svårt är det faktiskt inte! ;-)

För övrigt tycker jag inte filmfunktionen är så kass som många verkar anse. Men visst – kameran har sina egenheter – som jag skrev tidigare. Personligen har jag valt att ”jobba runt” dessa och glädja mig åt det som är bra istället. Och det är en hel del.

Alla kameror har väl sina egenheter. Finns ingen som är perfekt. Har de den tekniska delen så saknas optisk sökare och har de det ena så har det inte det andra. Alla kameror är kompromisser på ett eller annat sätt. Inte ens svindyra Leica M8/M9 är ju utan sina problem. Som någon sa: Låt oss glädjas åt det som faktiskt är riktigt bra och fokusera på en ny unik kamera som bryter mönstret med stor charm istället för att hela tiden slå ner på det som kanske inte är perfekt?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar