Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
Undrar om bildkvalitén kommer att överträffa FF kamerorna som finns idag enligt Fuji. Fuji lovar ju fantastiska hudtoner och en förträfflig skärpa, men hur blir det med brusprestandan tro...

Skulle inte tro det. De har t.o.m. ändrat sitt tidigare uttalande om att deras kamera med utbytbara objektiv skulle ha “resolution and low noise that will surpass the 35mm full size sensor”.

http://photorumors.com/2011/11/03/fuji-will-probably-develop-their-own-mount-for-their-upcoming-mirrorless-interchangeable-lens-camera/

Det står nu "...sensor which delivers premium image quality that “outperforms
that of full-size SLRs”"

http://fujifilm-x.com/x-pro1/en/story/chapter1/page_03.html

Det finns också en egenskap som en APS-C aldrig kan mäta sig mot FF under vissa förhållanden och det är skärpedjupet.

Med likvärdig teknik kommer APS-C sensor aldrig att slå en FF sensor. Ytan på FF är ju minst 233% större än på en APS-C! Det ska bli intressant att se vad Canon hittar på med efterföljaren till 5DII.

Senast ändrad:
Martin vad tycker du om denna kamera? Du har ju Leica kamera och massa andra roliga analoga godisbitar, får du nåt sug när du ser denna?

Visst kan man göra stabiliserade objektiv som är ljusstarka och bra men som samtidigt inte är allt för stora,tunga och dyra....ett exempel på det är Sonys 50mm/f1,8 till Nex.

.

Oj, det objektivet kände jag inte till.
Stabiliserat är det ju, men samtidigt är det groteskt stort. Man undrar ju vad sony pysslar med. De tar fram lövtunna kameror och sen är det tänkt att man skall skruva på jätteobjektiv. Det blir ju väldigt otympligt om man säger så...

Ett leica 50/1.4 som både är ljusstarkare och anpassat för en FF-sensor är ju mycket, mycket mindre.
Af-mekanismen lär väl förvisso ta viss plats. Frågan är om det är stabiliseringen som gör objektivet så stort?
Eller är det sony som inte vet hur man gör?

Nja, det var en del pos omdömen också. Priset verkar dock väl lågt och ingen har ju den i lager än. Vågar man beställa från utländsk webshop med närmast för lågt pris en kamera som knappt är släppt? Vad händer om 4-6 veckor och priset då har gått upp till nära rek pris och man har betalt?

Om man får tro på vad det står på websidan så tar man ingen större risk:
"När du lagt en förhandsbeställning skickas inte produkten eller debiteras inte ditt kreditkort utan att du via mail eller telefon bekräftat att du fortfarande är intresserad när den anländer. Inga extra avgifter tillkommer vid eventuell annullering."

I Expansys FAQ hävdas dessutom att:
"Fördelarna med en förhandsbeställning är att priset är säkrat till beställningsdatum, även om en prisökning sker senare och att du är säker på att vara en av de första som får varan."

Fast jag vet inte hur man kan vara säker på att Expansys inte helt sonika river en förhandsbeställning om det visar sig att deras gissade pris är på tok för lågt.

-14mm f/2.8
- 18-72mm f/4.0 with IS (Image stabilization).

och under 2013 kommer dom med:

- 28mm f/2.8 pancake
- 23mm f/2.0
- 72-200mm f/4.0 IS
- 12-24mm f/4.0 IS

Då är det nog rimligt att anta att de också kommer att släppa kameror utan den där hybridsökaren, eftersom den blir mer eller mindre meningslös med samtliga ovanstående objektiv.
Sen ser vi att de valt vägen med stabiliserade långsamma kitzoomar och ickestabiliserade fasta objektiv.
Hur de kunde välja bort IS i huset är obegripligt för mig.

Fujis roadmap för kommande objektiv....under året kommer:

- 28mm f/2.8
- 23mm f/2.0

Å fy fan! Jösses!

De är smarta som presenterar en road map i samband med lanseringen av det nya systemet. Då vet man vad man ger sig in i.

Brännvidderna finns där och passar mig perfekt. Det som återstår att undersöka för mig innan köp är OM det finns stöd för manuell fokusering och HURdet i sådana fall fungerar, om hybridsökaren duger samt om Pentax tänker släppa bomben någon gång...

Å fy fan! Jösses!

De är smarta som presenterar en road map i samband med lanseringen av det nya systemet. Då vet man vad man ger sig in i.

Brännvidderna finns där och passar mig perfekt. Det som återstår att undersöka för mig innan köp är OM det finns stöd för manuell fokusering och HURdet i sådana fall fungerar, om hybridsökaren duger samt om Pentax tänker släppa bomben någon gång...

Fast den där roadmapen verkar vara en läcka. Fujifilm har sagt på CES att den är en "close estimate" och att många beslut inte är fattade ännu. De säger också att det ska komma fler modeller. Låter ju spännande. En billigare systermodell, kan man hoppas på det?

http://www.dpreview.com/news/2012/01/10/Fujifilm_Roadmap

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar