ANNONS
Annons

Fuji X - nytt spegellöst system 2012?

Produkter
(logga in för att koppla)
Nja, nu är det väl som vanligt så att kameratillverkarna (till skillnad från de flesta andra) envisas med att redovisa antal punkter, inte antal pixlar, på skärmarna. En Iphone har 614000 pixlar. Xpro1 har 410000 pixlar. (410000 röda, 410000 gröna och 410000 blå punkter blir tillsammans 1230000 punkter).

Men visst låter det som en bra skärm. Många moderna dslr (t ex Canon 7D, Nikon D7000 och nya D4) och Canons nyhet G1x har "bara" 3x307000.

Jaha. Där ser man.

Det var riktigt längesen jag hade sånt här vill-ha-sug...

Skitsnygg kamera, funktionell design, fokus på fast optik. Kan nog bli en otroligt bra kamera för gatu- och resefoto. X100 fick ju i slutändan mestadels bra omdömen, och de klagomål folk hade på X100 tycks ju i väldigt många fall ha blivit åtgärdade med denna kamera. Woooo!

Den är helt vansinnigt läcker, den har ju blivit mycket mer lättarbetad och mer logisk än X100:an, som du säger så har dom ju åtgärdat det flesta problem som lillebror X100 lider av. Jag är helt såld, jag norpar en på releasedagen med 35:an =) Enda problemet jag ser med den här kameran är batteritiden, man får helt enkelt köpa två batterier eller ta mindre skitbilder.

Det finns ett problem: priset 1700 USD vilket blir ca 16000-17000:- i Sverige (moms). Objektiven verkar hyggligt prissatta däremot. Ser man på Leica M9 är den billig men Leican har en begränsad kundkrets. Man får NEX 7 för 11.000:- idag och då produktionskostnaden sannolikt är rel låg i relation till priset för NEX 7 (billogare mekanik med EVF bara) så finns stor möjlighet att, som Sony ofta gör efter ett tag, sänka priset en hel del då utvecklingskostnaden är inhämtad. Ämnar man använda äldre optik ffa så är frågan om mellanpriset kan motiveras. Den kan även komma att få kunkurrens från efterföljaren till 5DII och Nikon D800 eller vad den skall heta om priset på dessa blir rätt. Det blir dyrt att ha Fuji som extrahus och att byta system från Nikon och Canon kostar ju. Fast X Pro 1 ser läcker ut.

Det finns ett problem: priset 1700 USD vilket blir ca 16000-17000:- i Sverige (moms). Objektiven verkar hyggligt prissatta däremot. Ser man på Leica M9 är den billig men Leican har en begränsad kundkrets. Man får NEX 7 för 11.000:- idag och då produktionskostnaden sannolikt är rel låg i relation till priset för NEX 7 (billogare mekanik med EVF bara) så finns stor möjlighet att, som Sony ofta gör efter ett tag, sänka priset en hel del då utvecklingskostnaden är inhämtad. Ämnar man använda äldre optik ffa så är frågan om mellanpriset kan motiveras. Den kan även komma att få kunkurrens från efterföljaren till 5DII och Nikon D800 eller vad den skall heta om priset på dessa blir rätt. Det blir dyrt att ha Fuji som extrahus och att byta system från Nikon och Canon kostar ju. Fast X Pro 1 ser läcker ut.

Skulle det bli någon för min del blir det definitivt ingen ersättare (av min D700), utan mer ett komplement. Känns verkligen som en perfekt kamera för resereportage och gatufoto, i mina ögon iaf. Avsaknaden av AA-filter känns väldigt intressant.

Ringde Cyberphoto. De laggar efter med förhandsbokningar. Men nu finns det en kö i alla fall. Jag behöver nog inte påpeka vem som står först.

Jag kan också bli den första att bli lika besviken som man är förväntansfull, men sånt är livet

Undrar om bildkvalitén kommer att överträffa FF kamerorna som finns idag enligt Fuji. Fuji lovar ju fantastiska hudtoner och en förträfflig skärpa, men hur blir det med brusprestandan tro...

Det tror jag inte är möjligt att den skulle göra i alla avseenden. Det enda de har gjort är väl att ta bort AA-filtret? Vilket ju främst medför bättre skärpa, och i det avseendet skulle den ev. kunna bli jämbördig med FF-kamerorna. Men det medför ofrånkomligt mer artefakter - även om de skulle ha lyckats reducera dessa genom att "slumpa" pixelplaceringen (eliminerat alla artefakter som några påstått kan de inte ha gjort).

Det finns ju skäl till att vare sig Nikon, Pentax eller Sony själva har tagit bort AA-filtret (även om det har förekommit tidigare iför enstaka modeller). Sedan kan detta mycket väl vara ett smart säljdrag av Fuji - den bättre skärpan och bättre mikrokontrasten kan ju vem som helst se direkt, men artefakter är svårare att identifiera (man har ju ingen referensbild av verkligheten som visar hur små mönster egentligen skulle ha sett ut).

F.ö. roar jag mig för tillfället med lite "Internet-research" över vem som tillverkar sensorplattan till X Pro 1. Är i och för sig klar, men måste göra lite annat först - återkommer.
.

Senast ändrad:
Fuji själva påstår att det är en HELT ny sensor i alla fall, och andra säger att det är sonys sensor, om det nu skulle vara det så förstår jag inte hur fuji kan säga att den skulle vara helt ny.

Fuji själva påstår att det är en HELT ny sensor i alla fall, och andra säger att det är sonys sensor, om det nu skulle vara det så förstår jag inte hur fuji kan säga att den skulle vara helt ny.

Det är Fuji:s egen, och har väl inget med Sony att göra ... tror jag :)

Edit: Här sägs det att Fujifilm lanserar X-Trans sensorn, och tillsammans med detta utvecklade man också EXR processorn.

Att klara sig utan lågpassfiltret bör räcka för en APS-C att matcha en FF i åtminstone resolution power.

http://image-sensors-world.blogspot.com/2012/01/fujifilm-announces-x-trans-cmos-sensor.html

Senast ändrad:
De har verkligen lyckats med designen. Den verkar välbyggd och har det klassiskt välfungerande gränssnittet. Underbart att slippa alla hjul, displayer och knappar, skulle nästan kunna köpa den bara för det.

Sen startar de med tre hyfsat ljusstarka fasta brännvidder istället för långsamma kitzoomar. Rena porren.

Vad jag inte blir klok på är:

-Varför den inte är sensorstabiliserad.
De fasta ljusstarka objektiven kan inte stabiliseras utan att det blir dyrt och skrymmande. Stabilisering i huset kostar småsummor och tar liten plats.
Med en EVF finns inte längre några användarfördelar med objektivstabilisering eftersom sökarbilden är stabiliserad.

-Den optiska sökaren har rätt storlek bara för 18 och 35mm. För alla andra brännvidder blir det på leicamanér varken hackat eller malet. Är det verkligen värt att ha den där hybridsökaren? Hade det inte varit bättre att bränna krutet på en riktigt bra EVF istället?

Vad jag inte blir klok på är:

-Varför den inte är sensorstabiliserad.
De fasta ljusstarka objektiven kan inte stabiliseras utan att det blir dyrt och skrymmande. Stabilisering i huset kostar småsummor och tar liten plats.
Med en EVF finns inte längre några användarfördelar med objektivstabilisering eftersom sökarbilden är stabiliserad.

-Den optiska sökaren har rätt storlek bara för 18 och 35mm. För alla andra brännvidder blir det på leicamanér varken hackat eller malet. Är det verkligen värt att ha den där hybridsökaren? Hade det inte varit bättre att bränna krutet på en riktigt bra EVF istället?

Har Fuji någon egen lösning på sensorbaserad bildstabilisering?? Om inte så hade dom få betala licenspengar för att använda sig av någon av dom andra tillverkarnas lösningar.

Visst kan man göra stabiliserade objektiv som är ljusstarka och bra men som samtidigt inte är allt för stora,tunga och dyra....ett exempel på det är Sonys 50mm/f1,8 till Nex.

Nope det är inte alls säkert...det beror helt och hållet på hur den sensorbaserade bildstabiliseringen fungerar...tex på Sony blir inte sökarbilden stabiliserad i EVF:en eftersom den sensorbaserade bildstabiliseringen endast är aktiv under just själva exponeringen.

Personligen hade jag hellre sett att dom hade lagt krutet på en stor och bra EVF(tex Sonys nya) då det är en billigare lösning och den fungerar med all optik.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar