Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fuji X - nytt spegellöst system 2012?
- Trådstartare zingiber
- Start datum
Pasus
Aktiv medlem
Presskonferens kl 21 idag svensk tid. Streamas här:
http://ces.cnet.com/8301-33371_1-57...s-ces-2012-press-conference-monday-12-p.m-pt/
http://ces.cnet.com/8301-33371_1-57...s-ces-2012-press-conference-monday-12-p.m-pt/
FlyerOne
Aktiv medlem
Och ytterligare en ny fattning - X Mount. :-(
OK, Micro FourThirds-fattningen skulle sannolikt ha blivit för trång för Fujifilm X-Pro 1 eftersom den har en större sensor än M4/3, men det finns ju redan fattningar som räcker för APS-C stora sensorer till NEX och Samsung (Ricoh GXR har ju ingen egen fattning). Samsung är väl kanske inte så spännande, men det skulle ju verkligen ha varit mumma ifall det skulle ha gått att växla objektiv och hus mellan NEX E mount och denna X Mount!
Men det som skulle vara så oerhört bra för oss användare (samma fattning på Nikon, Canon, Minolta / Sony etc.) anser tillverkarna inte vara bra för dem - för då måste de ju hela tiden behöva anstränga sig för att vara bäst, så det lär vi väl aldrig se är jag rädd.
Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med på "den gamla goda tiden", när mer än uppskattningsvis 90% av alla systemkameratillverkare faktiskt använde samma fattning - M42-skruvgängan. Dock huvudsakligen de mindre tillverkarna, de stora valde märkes-egna bajonettfattningar i princip direkt. Pentax körde dock som bekant med M42 ganska länge, så länge att denna standard-skruvgänga ofta kallas för Pentax-gänga (ibland Praktica-gänga), trots att ingen av dessa var först med den (pappa till fattningen var Zeiss med sin Contax S). Men bajonettfattning var naturligtvis bekvämare och M42-tillverkarna kunde ju inte presentera lika stora system som de "De fyra stora" (Nikon, Minolta, Canon och Pentax) och "halvstora" Olympus (pun intended).
Huvudsakligen av dessa båda skäl drabbades M42-gängan av en utdragen svält till döds.
Men nu har jag kanske kommit lite Off-Topic igen, eller?
Bästa att stoppa här...
.
OK, Micro FourThirds-fattningen skulle sannolikt ha blivit för trång för Fujifilm X-Pro 1 eftersom den har en större sensor än M4/3, men det finns ju redan fattningar som räcker för APS-C stora sensorer till NEX och Samsung (Ricoh GXR har ju ingen egen fattning). Samsung är väl kanske inte så spännande, men det skulle ju verkligen ha varit mumma ifall det skulle ha gått att växla objektiv och hus mellan NEX E mount och denna X Mount!
Men det som skulle vara så oerhört bra för oss användare (samma fattning på Nikon, Canon, Minolta / Sony etc.) anser tillverkarna inte vara bra för dem - för då måste de ju hela tiden behöva anstränga sig för att vara bäst, så det lär vi väl aldrig se är jag rädd.
Jag är tillräckligt gammal för att ha varit med på "den gamla goda tiden", när mer än uppskattningsvis 90% av alla systemkameratillverkare faktiskt använde samma fattning - M42-skruvgängan. Dock huvudsakligen de mindre tillverkarna, de stora valde märkes-egna bajonettfattningar i princip direkt. Pentax körde dock som bekant med M42 ganska länge, så länge att denna standard-skruvgänga ofta kallas för Pentax-gänga (ibland Praktica-gänga), trots att ingen av dessa var först med den (pappa till fattningen var Zeiss med sin Contax S). Men bajonettfattning var naturligtvis bekvämare och M42-tillverkarna kunde ju inte presentera lika stora system som de "De fyra stora" (Nikon, Minolta, Canon och Pentax) och "halvstora" Olympus (pun intended).
Huvudsakligen av dessa båda skäl drabbades M42-gängan av en utdragen svält till döds.
Men nu har jag kanske kommit lite Off-Topic igen, eller?
Bästa att stoppa här...
.
Senast ändrad:
Gorthank
Aktiv medlem
Står ju inget om vikt eller storlek om denna skönhet, är den gedignare än X100:an så blir det en no brainer för mig =D
Kommer den upp i min CLE:s känsla och viktklass(vilket jag misstänker att den gör) är det en no-brainer här också. Underbar sidekick till stor-brakka-kameran.
ErlandH
Aktiv medlem
Om man tillåts fortsätta lite OT, så är det möjligt att Contax S var den första kameran som faktiskt använde M42, men själva konstruktionen lär vara gjord på uppdrag av Praktica. Att kalla den Prakticagänga är alltså inte fel....denna standard-skruvgänga ofta kallas för Pentax-gänga (ibland Praktica-gänga), trots att ingen av dessa var först med den (pappa till fattningen var Zeiss med sin Contax S).
FlyerOne
Aktiv medlem
Om det är så (vilket det verkar vara) skulle det t.o.m. vara helt rätt att kalla den för Praktica-gänga...Om man tillåts fortsätta lite OT, så är det möjligt att Contax S var den första kameran som faktiskt använde M42, men själva konstruktionen lär vara gjord på uppdrag av Praktica. Att kalla den Prakticagänga är alltså inte fel.
Men jag tror att det vanligaste har varit att kalla den för Pentax-gänga.
.
Senast ändrad:
PMD
Aktiv medlem
Praktica bestod av de Zeissfabriker som fanns i Östtyskland (i Dresden) (något förenklat).
Contax S som var den första kameran med m42-gänga konstruerades och tillverkades av det statliga (östtyska, alltså) Zeiss Ikon VEB.
Icke desto mindre brukar m42-gängan mycket riktigt väldigt ofta kallas Pentaxgänga.
Contax S som var den första kameran med m42-gänga konstruerades och tillverkades av det statliga (östtyska, alltså) Zeiss Ikon VEB.
Icke desto mindre brukar m42-gängan mycket riktigt väldigt ofta kallas Pentaxgänga.
MrKarisma
Aktiv medlem
Batteritid är ju egentligen inte så viktigt.. åtminstone inte om den påstås klara 300 bilder.. då är det bara att köpa ett batteri till.
Vad som däremot är viktigt då detta är en mätsökar-liknande kamera (vilka i grund och botten är gjorda för att vara snabba och diskreta) och fullständigt omöjligt att få reda på är hur högt det låter när slutaren stänger, öppnar och stänger igen, slutar-volymen helt enkelt.. ?
Samt hur snabb är autofokusen? En kamera som inte går att fokusera manuellt på ett vettigt sätt måste ju liksom ha en extremt snabb autofokus för att överhuvudtaget vara användbar..
Nja.. det verkar som de gör allt för att dölja de enda fakta som är viktiga och kritiska för denna kamera.. jag känner på mig att denna kamera kommer göra många besvikna när sanningen kommer fram och Hypen är över..
Vad som däremot är viktigt då detta är en mätsökar-liknande kamera (vilka i grund och botten är gjorda för att vara snabba och diskreta) och fullständigt omöjligt att få reda på är hur högt det låter när slutaren stänger, öppnar och stänger igen, slutar-volymen helt enkelt.. ?
Samt hur snabb är autofokusen? En kamera som inte går att fokusera manuellt på ett vettigt sätt måste ju liksom ha en extremt snabb autofokus för att överhuvudtaget vara användbar..
Nja.. det verkar som de gör allt för att dölja de enda fakta som är viktiga och kritiska för denna kamera.. jag känner på mig att denna kamera kommer göra många besvikna när sanningen kommer fram och Hypen är över..
FlyerOne
Aktiv medlem
X-Pro 1 har till skillnad från X100 en konventionell ridåslutare, så man kan förvänta sig normalt slutarljud (ev. lite högre t.o.m. eftersom den har lite mindre massa än konventionella DSLR-hus). Den kan aldrig bli lika tyst som X100:ans.---
---
Eftersom den är försedd med kontrastdetekt-autofokus, så lär den bli tydligt långsammare än kameror med fasdetekt-AF.---
---
Jag hoppas att du har fel, men befarar att du har rätt...---
Det skulle vara myckt bättre för oss användare ifall främst Nikon, Canon, Sony, Pentax och kanske Panasonic kunde bli någorlunda jämnstarka. Då skulle vi få mycket bättre konkurrens (och förhoppningsvis bättre produkter).
.
x-country
Aktiv medlem
Den nya skärmen är riktigt skarp, 3" och 1 230 000px, typ HD eller motsvarande upplösningen på en normal 15"-laptop: Jämför med iPhone 4S som har en skärm på 3.5" och en upplösning på 960x640px.
Däremot så har VF:en betydligt lägre upplösning än Sonys NEX-7, 1 440 000 vs 2 359 296.
Däremot så har VF:en betydligt lägre upplösning än Sonys NEX-7, 1 440 000 vs 2 359 296.
decamerone
Aktiv medlem
Den snabbare processorn torde göra AF snabbare men den kommer nog aldrig blir så snabbt som fasdetekterande AF. Synd att de inte implementerade centralslutare såsom i X100. Det är ju roligt att ta bilder med 1/1000 blixtsynk. Det hade väl inte varit så mycket svårare att ha centralslutare i de nya gluggarna och ha fokalplansslutare för övrigt kompatibla.
phool
Aktiv medlem
Lite samples, hur kan man lägga upp en sån här bild? http://www.fujifilm.com/products/di...ro1/sample_images/img/index/ff_x_pro1_004.JPG visserligen f1.4 men jag ser inte vart skärpan sitter ens.
Denna ser mycket bättre ut f8 http://www.fujifilm.com/products/di...ro1/sample_images/img/index/ff_x_pro1_005.JPG.
Denna ser mycket bättre ut f8 http://www.fujifilm.com/products/di...ro1/sample_images/img/index/ff_x_pro1_005.JPG.
Fredrik AVT
Aktiv medlem
En väsentlig fråga är om den erbjuder fokus assist med sk "peaking" funktion. Om kompatibilitet f ö med äldre objektiv tillåts är av stor vikt - men det skall gå att fokusera dem lätt. Det går via en bra EVF men peaking underlättar enormt. Det skall bli intressant om, f u avskaffande av moiré om den nya sensordesignen även minskar vignettering och kantoskärpa med symmetriska vidvinklar som NEX 7 har problem med. Det senare är dock för mig av mindre vikt.
Vilket spännande år för de som tycker om mer traditionell fotografi och som är kräsna - NEX 7, GXR M modulen, Panasonic GX1, Canon G1X (läskigt snarlika namn det kommer bli förväxligar), Fuji X100, X10 och nu X pro 1. D u alternativ med snabb AF i kompakt format - Nikon 1 systemet. Samsung har också gjort framsteg med NX 200. Skall jag byta själv blir det nog NEX 7 eller X Pro 1 då de även (om nu X Pro 1 är kompatibel) ger mest nytta gällande bildvinkel med äldre objektiv och eye viewfinder (EVF/OVF). I o f s har jag Canon blixt så alternativet till dessa är att fortsätta med sina system och komplettera med G1X.
Väldigt spännande!
Vilket spännande år för de som tycker om mer traditionell fotografi och som är kräsna - NEX 7, GXR M modulen, Panasonic GX1, Canon G1X (läskigt snarlika namn det kommer bli förväxligar), Fuji X100, X10 och nu X pro 1. D u alternativ med snabb AF i kompakt format - Nikon 1 systemet. Samsung har också gjort framsteg med NX 200. Skall jag byta själv blir det nog NEX 7 eller X Pro 1 då de även (om nu X Pro 1 är kompatibel) ger mest nytta gällande bildvinkel med äldre objektiv och eye viewfinder (EVF/OVF). I o f s har jag Canon blixt så alternativet till dessa är att fortsätta med sina system och komplettera med G1X.
Väldigt spännande!
Fredrik AVT
Aktiv medlem
Lite samples, hur kan man lägga upp en sån här bild? http://www.fujifilm.com/products/di...ro1/sample_images/img/index/ff_x_pro1_004.JPG visserligen f1.4 men jag ser inte vart skärpan sitter ens.
På f/1,4 sitter inte skärpan på de röda pistillerna? Är det longitudinell grönaktig CA i bakgrunden eller bara oskärpa?
ErlandH
Aktiv medlem
Varför tror du att den "inte går att fokusera manuellt på ett vettigt sätt"?En kamera som inte går att fokusera manuellt på ett vettigt sätt måste ju liksom ha en extremt snabb autofokus för att överhuvudtaget vara användbar..
Nja, nu är det väl som vanligt så att kameratillverkarna (till skillnad från de flesta andra) envisas med att redovisa antal punkter, inte antal pixlar, på skärmarna. En Iphone har 614000 pixlar. Xpro1 har 410000 pixlar. (410000 röda, 410000 gröna och 410000 blå punkter blir tillsammans 1230000 punkter).Den nya skärmen är riktigt skarp, 3" och 1 230 000px, typ HD eller motsvarande upplösningen på en normal 15"-laptop: Jämför med iPhone 4S som har en skärm på 3.5" och en upplösning på 960x640px.
Men visst låter det som en bra skärm. Många moderna dslr (t ex Canon 7D, Nikon D7000 och nya D4) och Canons nyhet G1x har "bara" 3x307000.
phool
Aktiv medlem
Kanske? Men jag tycker att jag får ut bra mycket tydligare skärpa ur min 50 1.4g @1.4 med min D700, man ska nog inte vara så snabb med att bedöma bildkvalitén såhär fort, kommer säkert nya dräparbilder med den snart, blev bara mycket förvånad av att Fuji själva har laddat upp en bild som inte ser särskilt vidare ut.