Advertisement
Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Frysa eller kyla insekter

Produkter
(logga in för att koppla)
Detta är en komisk tråd. Är man vegan så kan man kanske motivera att inte döda en insekt men om den på ett eller annat sätt medverkar till min brödföda (Jag kanske säljer bilden sedan!). Jag har skinnskor, skinnjacka och äter kött. Därför kan jag motivera att frysa en insekt för brödfödans skull.

Så kanske man inte säljer bilden direkt. Bilden har kanske blivit en referensbild endast.. Också då bidrar ju bilden till brödfödan på sikt.

Sen är det ju en annan sak om man presenterar det som en dokumentär bild. Det är helt klart omoraliskt. Men vem har satt oss till moraliska väktare. Alla har ju olika moraliska referensramar och i mitt tycke är hög moral inget att skryta med. De som skryter om sånt tappar snarast ansiktet.
 
Re: Re: Frysa eller kyla insekter

Kakelgasten skrev:
Jag såg den tråden...och kan bara hålla med NF att om man inte själv kan räkna ut varför så är man lite snett på det.
Varför borde jag kunna räkna ut en annan människas motivering till en åsikt? Det är inte alltid uppenbart varför någon tycker som hon gör.

Dock vill jag tillägga att det kan vara skillnad på att tycka att det är omoraliskt och att verkligen göra det.
Det där begrep jag inte alls. Om man tycker att det är omoraliskt så lär man väl inte göra det man tycker är omoraliskt? Något annat vore ju rätt så skenheligt.

Alltså...vill man frysa ner dom så gör för bövelen det...men fatta ändock att det är omoraliskt.
Jag kanske fattar det om du motiverar dig. En åsikt är inte speciellt intressant utan en motivering.

Glömde...förvisso lågt att hänga ut NF i denna tråden...men Bredband från Glocalnet är ännu lägre...:)
Vadå hänga ut? Niclas uppmanade mig ju att fortsätta i en annan tråd.

PD
 
Om man ser till den fotografiska biten så är det omoraliskt om man inte uppger det när man visar bilden.
Ungefär som att plåta djur i en djurpark och låtsas att de är vilda.
 
Re: Re: Re: Frysa eller kyla insekter

PMD skrev:
Vadå hänga ut? Niclas uppmanade mig ju att fortsätta i en annan tråd.

PD

Jo, han uppmanade dig att fortsätta i en annan tråd...men såg aldrig där han skrev att du skulle hänga ut hans namn...missade NOG det...

Jaså...du fattade inte det andra...Tänk...DET blir jag inte alldeles förvånad över...
 
Vad för typ av kylsprej är bäst?

Var kan man köpa det?

Syns det på insekterna?

Mvh

Martin
 
Jag kör med Fixativ, det är grymt, på flera sätt! Dessutom får dom små kräken en fin, glansig yta, och snabbar man sig med monteringen sitter dom kvar långt efter att både du och kameran blåser bort. Funkar på allt upp till gråsparvar.
 
Lars Johnsson skrev:
Men vad är det roliga med att ha såna bilder............

Nej, det är ju inget roligt alls, därför brukar jag inte spara dom...

Jag inbillade mig att "det är grymt, på flera sätt!" och "Funkar på allt upp till gråsparvar." skulle göra min ironi hyfsat uppenbar.

Själv skulle jag aldrig fotografera en insekt.
 
Brejdol skrev:
Nej, det är ju inget roligt alls, därför brukar jag inte spara dom...

Jag inbillade mig att "det är grymt, på flera sätt!" och "Funkar på allt upp till gråsparvar." skulle göra min ironi hyfsat uppenbar.

Själv skulle jag aldrig fotografera en insekt.

Du skulle aldrig fotografera en insekt......
Samtidigt så sparar du inte bilderna på dom........
 
Lars Johnsson skrev:
Du skulle aldrig fotografera en insekt......
Samtidigt så sparar du inte bilderna på dom........

-----------------------------------------------------
1.) Nej, det är ju inget roligt alls, därför brukar jag inte spara dom...

2.) Jag inbillade mig att "det är grymt, på flera sätt!" och "Funkar på allt upp till gråsparvar." skulle göra min ironi hyfsat uppenbar.

3.) Själv skulle jag aldrig fotografera en insekt.
-----------------------------------------------------


Nja, jag hade mer lagt upp det såhär, och nu har jag satt ut siffor åt dig, så att du ska förstå (För att du inte ska bli förvirrad igen så vill jag förtydliga att jag lagt mitt tidigare inlägg ovanför, emellan strecken):

1.) Här är jag ironisk emot ditt tidigare inlägg om att det inte kan vara roligt att ha bilder där insekterna råkat bli kalla.

2.) Här förklarar jag för dig att mitt tidigare inlägg innehöll ironi.

3:) Här talar jag sanning.

Och jag sparar heller inte de bilder jag aldrig tar.
 
Jag tycker det är ganska enkelt. Man lämnar naturen så lik den var när man gick in. Alltså ska man inte förstöra/döda någonting som inte behöver dödas, eller råkar dödas! Självklart kan man dra det till sin spets och börja prata om alla organismer som lever på marken, men är inte det lite dagisdebatt?
 
Min åsikt är att om man inte kan plåta naturen som den är utan behöver frysa insekter, lägga åtel, bygga vindskydd runt växter etc. så är man ingen bra naturfotograf.


Jag drömmer om att plåta en jordbävning. Kanske måste jag trigga igång den själv eftersom det är lite svårt att vara på rätt plats vid rätt tidpunkt. Lite spill med människoliv får jag säkert räkna med med. Men vad tusan, jorden är ju överbefolkad så vad gör det?
*det finns en möjlighet att jag skämtar här*
 
ganska skrev:
Jag tycker det är ganska enkelt. Man lämnar naturen så lik den var när man gick in.
Den här åsikten dyker alltid upp i sådana här diskussioner (och i andra med för den delen). Men varför förväntas just människan vara det enda djuret som inte skall påverka sin omgivning, skall vi sluta andas också?
 
Johanna-> Jag tyckte den var jäkligt kul, precis min typ av humor (se Happiness, den är bäst!).
"samarbete är den bästa vägen framåt" hehe (om flugorna)..
 
tormig skrev:
Den här åsikten dyker alltid upp i sådana här diskussioner (och i andra med för den delen). Men varför förväntas just människan vara det enda djuret som inte skall påverka sin omgivning, skall vi sluta andas också?

Nej, självklart ska vi påverka naturen. Men det gör vi ju hela tiden. Vi behöver inte syssla med onödigt dödande. Det går att plåta levande insekter, det är fakta. Då är det onödigt att döda dom.
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.