Annons

Frysa eller kyla insekter

Produkter
(logga in för att koppla)
Fånga ögonblicket...

Att frysa eller kyla ner djur för att på konstlad väg skapa ett naturfoto verkar ganska meningslöst. då kan man ju lika gärna skapa ett naturfoto i photoshop. Båda alternativen anser jag vara helt förkastligt. Själv lägger jag ner en massa tid i markerna för att då och då lyckas få till en pärla. Jag anser att var och en får göra som den vill men själv vill jag utveckla mig att hantera snabba ögonblickssituationer som dyker upp. Och inte kyla ner något för att anpassa verkligheten till ett slött avtryckarfinger...
 
Du kan frysa ner en husfluga med flytande kväve utan att den dör så när den "tinat" igen så flyger den iväg...
 
Re: Re: Re: Re: Frysa eller kyla insekter

Kakelgasten skrev:
Jo, han uppmanade dig att fortsätta i en annan tråd...men såg aldrig där han skrev att du skulle hänga ut hans namn...missade NOG det...

Vad menar du med "hänga ut"? Jag nämnde ursprunget till den här tråden. Det tyckte jag var lämplig bakgrundsinformation.
Jaså...du fattade inte det andra...Tänk...DET blir jag inte alldeles förvånad över...
Det kan ju tänkas bero på en dålig förklaring. Jag är beredd att diskutera saker och ting, men jag betackar mig för småaktiga pikar. Sådana är helt onödiga. Kom igen och förklara vad du menar istället!

PD
 
Re: Re: Re: Re: Re: Frysa eller kyla insekter

PMD skrev:

Vad menar du med "hänga ut"? Jag nämnde ursprunget till den här tråden. Det tyckte jag var lämplig bakgrundsinformation.

PD [/B]

Det går att nämna ursprunget till tråden utan att skriva hans namn...spelar väl ingen roll att du hade en diskution med NF...det väsentliga är väl VAD ni pratade om i förra tråden.

I och med det så anser jag att det är att hänga ut han när du skriver hans namn...om du anser annorlunda så är det ju inte mycket lönt att fortsätta prata om det...

Eller så kan jag göra som NF och säga att du kan starta en separat tråd där det diskuteras huruvida det är att hänga ut folk eller inte...

Förmodar att du i inledningstalet kommer att vara tvungen att nämna mitt namn då oxå...

Din antydan om pikar/småaktigt/kom-igen-och-förklara-dig låter bara som ett dåligt försök att få Johan-is-the-bad-guy...och det är oxå helt onödigt.

[Edit]
Svrar inte på ytterliggare inlägg...blir bara dålig stämmning i tråden...avstår därför...märkligt att vissa personer kan reta ihjäl en till den grad att man önskar att man fick slå dom på käften...:)...(inte menat mot dig Per...bara allmänt menat)
 
Senast ändrad:
müsli skrev:
Och när vi förflyttar oss ska vi endast kliva på ytor fria från organiska substanser. Allt annat är omoraliskt.
Att färdas med de flesta fortskaffningsmedel är således utslutet.
Varmluftsbalong är i princip ok, men det kan vara svårt att undvika att de minsta insekterna ändå hamnar i brännarens låga, trots myggnät etc.
Det kan även vara knepigt att hitta en landningsplats fri från alla sorters levande organismer.
Så vi kan väl allihop ta och slänga oss i värtan och bli fiskmat så har vi gjort lite naturnytta.


Det är en viss skillnad mellan att trampa på insekter när man rör sig och att frysa ner dem. den första är inte avsiktig men den andra är antagligen det.
Oljan är från självdöda organismer.
 
När jag tog bilden "Guldfluga" dristade jag mig till att flytta en döende (och slö) fluga till en spegel och till på köpet klonade jag bort dammet på spegeln.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?set=lp&ID=244079
Efter att ha läst den här tråden förstår jag nu att jag har begått ett brott mot naturen och med tanke på att flugan var död morgonen därpå så bävar jag inför straffet.

Nog med ironi! Ni som hävdar att man inte får påverka naturen, inte ens hindra vinden vid blomfotografering har en hel del att lära om livet. Trångsynthet har aldrig varit en källa till utveckling.
Sen är det beklämmande hur folk kan förstöra en tråd med aggressiva inlägg istället för att konstruktivt diskutera.

Nu till diskussionen:
Jag tycker det är lite taskigt att frysa ner insekter och skulle inte göra det. Den egna glädjen över bilden blir inte lika stor när jag vet att det är fejkat.
Men hur ska man tänka om arrangerade bilder på människor? Är det också fusk? Som jag ser det så om man framställer bilden som o-arrangerad så är det fusk. Är man däremot ärlig kan även en "fryst" bild vara vacker.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Frysa eller kyla insekter

Kakelgasten skrev:
I och med det så anser jag att det är att hänga ut han när du skriver hans namn...om du anser annorlunda så är det ju inte mycket lönt att fortsätta prata om det...
OK, om "hänga ut" betyder "nämna namn" så har jag väl hängt ut Niclas. Ingen större fara, med andra ord. Jag har ju inte beskyllt honom för att vara ond eller dum eller något sånt.

Din antydan om pikar/småaktigt/kom-igen-och-förklara-dig låter bara som ett dåligt försök att få Johan-is-the-bad-guy...och det är oxå helt onödigt.
Det var ingen antydan. Det var klarspråk. Jag tycker faktiskt att det var onödigt med "Jaså...du fattade inte det andra...Tänk...DET blir jag inte alldeles förvånad över...".

Jag har hela tiden varit helt saklig utan fåniga personangrepp eller antydningar, så jag tycker inte att du har anledning att beskylla mig för att orsaka dålig stämning. Det enda jag har frågat efter har varit motiveringar till åsikter eftersom en åsikt är mycket intressantare med en motivering.

PD
 
Grimmer skrev:
När jag tog bilden "Guldfluga" dristade jag mig till att flytta en döende...
Efter att ha läst den här tråden förstår jag nu att jag har begått ett brott mot naturen och med tanke på att flugan var död morgonen därpå så bävar jag inför straffet.

Men hur ska man tänka om arrangerade bilder på människor? Är det också fusk?


Anser du att det var ditt fel att guldflugan dog då eller?

Fryser du ner de människor du tar bilder på?:)
 
vegemathias skrev:
Anser du att det var ditt fel att guldflugan dog då eller?
Det första var som sagt ironi och behöver inte tas på nåt större allvar.


Fryser du ner de människor du tar bilder på?:)
Nej, men ibland arrangerar jag folk. Gör det mig till en dålig porträttfotograf? Det jag syftade på var inlägget av Monica Heinakroon där hon skrev att om man sätter upp ett vinskydd när man fotar blommor så är man inte en riktig naturfotograf. I det fallet har man ju inte ens påverkat bildens utformning utan bara rörelseoskärpan.
 
Tar ingen skada

Man kan dela in denna tråd i två delar
1: Är det rätt att manipulera naturen i naturfoto?
Den frågan ska jag lämna och skriva om:
2: Är det etiskt rätt att kyla insekter?
Som biologistudent som förra veckan lästa om djurs termoregulering kan jag svara följande:
Insekter är växelvarma som (i stort sett) har samma temperatur som omgivningen. Eftersom de kemiska reaktionerna i kroppen går långsammare när det blir kallare måste kroppen ha en viss temperatur för att de ska kunna röra på sig. Att djur utsätts för varierande temperatur är naturligt och så länga man bara sänker temperaturen till den temperaturen som är, för årstiden, vanlig på natten bör de inte ta skada.
Sedan kan man disskutera om det är rätt att ta insekternas tid i anspråk för att ofrivilligt ställa upp som fotomodel. Detta kan man komma runt genom att ge en belöning i form av mat när man är klar.
 
vegemathias skrev:
Det är en viss skillnad mellan att trampa på insekter när man rör sig och att frysa ner dem. den första är inte avsiktig men den andra är antagligen det.
Oljan är från självdöda organismer.

Tror du flugan märker skillnad på om du dödar den med berått mod eller bara trampar ihjäl den helt vanligt?

Mvh

Martin
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.