Annons

Frysa eller kyla insekter

Produkter
(logga in för att koppla)

PMD

Aktiv medlem
I ett sidospår i en annan diskussion tyckte Niclas Forsberg att det är omoraliskt att frysa ner, eller kylsa ner, insekter för att fotografera dem.

Jag fortsätter nu det spåret här: varför är det omoraliskt?

PD
 
Av samma anledning som det är omoraliskt att frysa ner katten för att få den att sitta still.

Staffan
 
..och att slå ihjäl myggan som surrar ettrigt?

Alla har nog inte riktigt samma moraliska gränser.
 
Insektssamlare använder ättiketer för att ha ihjäl insekterna mha en bomulstuss i en burk. Jag vet dock inte om det funkar utomhus (välventilerat) och om insekterna sitter kvar när de sövts med eter så de kan fotas eller om de trillar av vad de nu sitter på. Sedan är väl frågan hur man skall bära sig åt för att kyla ner dem utan att de inte trillar av. Hursomhelst, lycka till med insektsfotandet.
/R
 
:)

Enda sättet jag ser det omoraliskt på är att naturfoto ofta ses som en dokumentativ genre och då är kan det väl ses som fel att arrangera om det så sker mha åtel, nedkylning eller skådespelare som låtsas vara soldater i spanska inbördeskriget som blir skjutna.
 
Det borde införas motsvarande PUL för insekter och liknande. De har ju också känslor, och vill kanske inte bli publicerade hursomhelst.

/Amir, insektsrättsaktivist
 
För Naturfotografernas medlemmar skulle det vara tabu tror jag, men hur ska man veta att de inte gjort det? Rent allmänt sett bör man väl i så fall uppge att man manipulerat/arrangerat naturen och att det inte är en dokumentär utan manipulerad naturbild, eller? Annars finns ju alternativet att gå ut tidigt på morgonen då temperaturen är lägre och insekterna segare och slöare. Lärde mig det av någon naturfotograf som praktiserade detta. Då är det ju inte manipulation utan dokumentation.
 
fotomatic skrev:
Det borde införas motsvarande PUL för insekter och liknande. De har ju också känslor, och vill kanske inte bli publicerade hursomhelst...
Om man dödar dem efter fotograferingen så är det väl ingen fara med sånt?
 
Man kanske skulle starta MRIS, "Myggornas Revansch I Samhället".

"Miljontals myggor dödas varje år. En del blir brutalt uppätna. Andra blir krossade av människodjur som är tusenfaldt större. Många dödas redan som små larver genom massförgiftning. Stoppa myggmordet nu!

Nä, jag håller på organisationen MTH; "Mosquitoes To Hell".
 
PMD skrev:
I ett sidospår i en annan diskussion tyckte Niclas Forsberg att det är omoraliskt att frysa ner, eller kylsa ner, insekter för att fotografera dem.

Jag fortsätter nu det spåret här: varför är det omoraliskt?

PD

Jag såg den tråden...och kan bara hålla med NF att om man inte själv kan räkna ut varför så är man lite snett på det.

Dock vill jag tillägga att det kan vara skillnad på att tycka att det är omoraliskt och att verkligen göra det.

Alltså...vill man frysa ner dom så gör för bövelen det...men fatta ändock att det är omoraliskt.

[Edit]
Glömde...förvisso lågt att hänga ut NF i denna tråden...men Bredband från Glocalnet är ännu lägre...:)
 
Och när vi förflyttar oss ska vi endast kliva på ytor fria från organiska substanser. Allt annat är omoraliskt.
Att färdas med de flesta fortskaffningsmedel är således utslutet.
Varmluftsbalong är i princip ok, men det kan vara svårt att undvika att de minsta insekterna ändå hamnar i brännarens låga, trots myggnät etc.
Det kan även vara knepigt att hitta en landningsplats fri från alla sorters levande organismer.
Så vi kan väl allihop ta och slänga oss i värtan och bli fiskmat så har vi gjort lite naturnytta.
 
PMD skrev:
I ett sidospår i en annan diskussion tyckte Niclas Forsberg att det är omoraliskt att frysa ner, eller kylsa ner, insekter för att fotografera dem.

Jag fortsätter nu det spåret här: varför är det omoraliskt?

PD

Som jag ser det handlar det om att man ska undvika att ha en negativ påverkan av naturen som naturfotograf och att vara ärlig i sitt fotograferande.

Skillnaden mellan att aktivt kyla ner inseketer och mata in djur av olika slag t.ex genom åtel är att när du matar djuren så kan dom göra ett eget val om dom vill komma till dig eller låta bli. Kyler du ner en insekt har den inget val.

Sedan så är gränsen för vad som är ok eller inte alltid självklar utan varje naturfotograf måste göra sitt eget ställningstagande.

Bakgrunden till att dom etiska reglerna inom naturfotograferingen kommit är att i dess barndom var det vanligt förekommande med en massa fusk och störningar som att placera ut och fota uppstoppade djur och framställa det som att det var dokumentära bilder, bofotografering av fåglar under häckningstiden med misslyckade häckningar som en följd av detta osv.
 
Om jag nånsin fryser en mygga, (vilket jag btw inte har några som helst skrupler att göra med tanke på den plåga dessa odjur har åsamkat mig ;-)) så skall jag kalla fotot för stilleben (= dött liv)
 
Nja, det finns väl två synvinklar på det här: en "fotografisk" som Gunnar säger, och en "moralisk".
Den ena är diskussionen om bildens trovärdighet osv medan den andra handlar mer om man ska låta en människa ta andras liv för sina egna syften (vilka kanske kan upplevas onödiga, ett liv-en bild).

Själv tycker jag det är en rätt svår fråga att förklara och motivera, men jag skulle absolut och utan några som helst moraliska betänkligheter kunna använda en fryst insekt för att kunna ta en bra bild. Men jag kan som sagt inte på rak arm motivera varför. Antar att jag inte tänkt på det innan. Nu tänker jag lite mer på det, kanske ändrar jag åsikt med tiden, vem vet?
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.