rikitikitavi
Aktiv medlem
Ja absolut, Men förväntade mig ingen spekulativ ekvation över ekonomisk utveckling.
Det är lite som när nar man mäter sympatier för partier och mäter med 3 decimaler och osäkerheten är över 3 %. I det här fallet säkert långt över 3%.
Vi skall nog sätta oss på läktaren, köpa pop corn och se var det här tar vägen.
Det kommer förmodligen påverka oss en hel del. Fast hur är alldeles för tidigt att ens gissa på.
Rent personligen har jag funderat på om det verkligen "påverkar" mig alls. Min passion för foto bottnar inte i själva kamerorna eller utrustningen. Precis som många som fotat ett tag tror jag att vi som har foto som passion( och inte bara för att göra pengar på det) kan vittna om att vi tagit en del av våra bättre bilder eller iaf någon eller flera av våra bra bilder på gamla kameror och med mycket mindre resurser än de allra nyaste kamerorna vi har.
De senaste åren har verkligen varit en hysteri i teknik och det gäller inte bara kamera branschen, utan internet och den digitala världen har verkligen varit ett slag för allt kreativt, för musik och för film och för fotografi. Det är en ny tid där det är svårt att klara sig på att vara kreativ om det är något man vill försörja sig på.
Det är svårt att verkligen förutse vart vi är påväg även om man kan gissa.
Den här "kapprustningen" med ny teknik har verkligen dödat mycket av charmen och kreativiteten på många sätt och i alla kreativa branscher som sagt. Och vi har alla på något sätt( i iallafall väldigt många) fallit för trenden att skaffa sig ny teknik så fort den nya modellen har kommit ut istället för att kanske fråga sig vad man verkligen behöver. det har skapat något slags beroende och en enormt hög lägsta nivå när det gäller vad vi anser oss att behöva för att ta en bra bild.
Megapixels, dynamiskt omfång, OIS, VR,AF punkter, bilder per sekund etc etc etc...listan kan göras lång.
När vi i själva verket alltid vetat om att det är andra saker som gör en bild "bra" på olika sätt.
Jag tror att ( och ser det redan hos vänner och bekanta) ju bättre telefon kameror och mindre kameror blir desto mindre kommer nog människor att anlita fotografer för att ta bilder hur "bra" dom än är.
För gemene man handlar det mest om att få bra selfies eller familje bilder och kan dom ha tillgång till samma teknik" som de dyraste kamerorna har i sin telefon så kommer dom fota mer och mer själva. Hör ständigt bekanta kommentera det när man varit på bröllop och i andra sammanhang att dom inte förstår varför man ska ha de där "stora bestarna" till kameror längre då deras egna mobiler kan ta "lika bra" bilder
Så har man fotografi som sitt jobb och endast för att tjänar pengar tror jag det kan bli tuffare och tuffare och man måste nog verkligen sticka ut för att kunna vara kvar.
När det handlar om passion och den kreativa delen tror jag aldrig det kommer försvinna och all den teknik vi har tillgång till nu kommer räcka för att ta "bra" bilder resten av våra liv.
Så kontentan av min vägg av text och svaret på min egen fråga om hur jag kommer påverkas är nog att jag inte gör det. Ibland är det lite sorgligt att man lever i en tid då fotografi har blivit så "vanligt" och man önskar nästan ibland att man levde i en annan tid av just den anledningen , att få känna att det är en kreativ hobby och en livsstil som kanske inte alla delar på samma sätt.
Men samtidigt är det härligt att ha tillgång till fördelarna som den digitala tekniken har fört med sig också och kunna skapa med bilder och fotografi på ett sätt som ger så många möjligheter.
Så även om den här "branschen" och hobbyn känns väldigt "mättad" ibland så känner jag att min egen inspiration aldrig kommer förändras eller blir mindre och som sagt det jag har nu kommer räcka livet ut om det skulle vara så. Och sluta fota kommer jag aldrig göra så länge jag kan.
Men jag ska ta fram popcornen som någon sa och luta mig tillbaka och betrakta de närmaste åren med spänning. Ska bli intressant att se vad som följer.
/Rant off.