jonasfj
Avslutat medlemskap
Känns som allt förändras, foto som hobby oavsett nivå. Åren 2008-2013 då jag var som mest aktiv känns som toppen innan det börja kulminera ,det var fotomässor, fanns mängder med fotomagasin, moderskeppet introducerade sina stream tjänster och fotosidan blev en given mötesplats ja en härlig tid. Jag har haft system och jag har provat spegelfri. Det kan hända att det är framtiden. Men för mig är det systemkamera som gäller, en stor klumpig sak med ett satans skönt grepp, är det bästa som finns.
Det är svårt att säga hur marknaden utvecklas för mycket av statistiken och redovisningarna tenderar att lägga samman olika segment eller så får man ett brottstycke från en marknad, t.ex. Japan.
Det är möjligt att entusiast/pro (låt oss säga 20.000:- och uppåt) har tappat sedan höjdpunkten som kanske sammanföll med att digitala kameror blev någorlunda bra och priserna gick ned (någon gång under det tidsintervallet du anger).
Min gissning som bygger på några datapunkter (t.ex. att Nikon och Canon tror att fullformat växer lite grann i år) är att entusiast/pro har planat ut och att det nu flyttar kunder från DSLR till spegelfri.
Anledningen till att det finns färre fototidningar beror nog på att nästan all information finns tillgänglig på internet. Dessutom konkurrerar utländska tidningar som är lätta att ladda ner till t.ex. en iPad med svenska utgivningar.
Jag tror att fotosidan.se tappar för att det är svårt att få en vettig diskussion vare sig i forumen eller i bildgrupperna. Min uppfattning är att nivån är högre i andra forum.