Annons

Framkallning av digitala bilder på ....?

Produkter
(logga in för att koppla)

mans

Ny medlem
Jag funderar på vem jag ska anlita för att framkalla alla mina digital bilder. Ett ställe som jag har hittat är Västsvenska Fotolaboratoriet i Herrljunga genom www.fotomenyn.com.

Är det någo som har testat det här stället och jämfört det med andra ställen?

Jag frågade dom om utrusting och fick till svar att deras skrivare klarade 400dpi vilket är mer än många andra ställen men det kanske inte har någon betydelse. Dom använder sig inte av ICC-profiler eller ICM-profiler så jag undrar då hur bra färgerna blir. Själv har jag inte riktigt förstått färgprofilerna annat än att man ska ha en för skrivaren och en för sin skärm så kommer dom utskrivna bilderna att se ut som på skärmen.

Andra ställen kan vara:
www.fotolabo.net (använder sig av ICC-profil)
www.colormailer.com
www.expert.se

Tacksam för tips på vilket ställe man ska välja för kopiering av digitala bilder.
 
digitala bilder

Ja du jag vet i allafall att man inte ska framkalla hos Extrafilm , då tappar alla bilderna du får digitalt det mesta av färgen , synd .
Jag har provat Fastlab och jag beställde 3 bilder ,så kom dom och det var piss...
....men sen 2 dagar senare kommer ett paket till från dem ,tänkte va e detta. Då ligger där samma bilder i jättebra kvalite , skumt men bra ändå!?
Prismässigt är dom bra tycker jag
 
Är det någon idé att köpa en skrivare?

Jag var just inne på Colormailer och såg deras priser. Med tanke på vad en hygglig fotoskrivare kostar, priset på bra papper och inte minst bläck kan man ju fråga sig varför man skall skaffa sig en skrivare överhuvudtaget.

Finns det några bra argument (bortsett från det uppenbara, att man inte behöver vänta flera dagar på resultate)??
 
Jag har använt fotolabo.net rätt många gånger och varit nöjd med resultatet.
 
Re: Är det någon idé att köpa en skrivare?

migchelsen skrev:
...Finns det några bra argument (bortsett från det uppenbara, att man inte behöver vänta flera dagar på resultate)??

Ja - för att få sina bilder på tjockt papper av högsta kvalite (typ 225g /cm2), jag har inte sett någon av tjänsterna på nätet som levererar det.
 
Re: Är det någon idé att köpa en skrivare?

migchelsen skrev:
Jag var just inne på Colormailer och såg deras priser. Med tanke på vad en hygglig fotoskrivare kostar, priset på bra papper och inte minst bläck kan man ju fråga sig varför man skall skaffa sig en skrivare överhuvudtaget.

Finns det några bra argument (bortsett från det uppenbara, att man inte behöver vänta flera dagar på resultate)??
Ja, det är kul att skriva ut bilden hemma ibland och en bra fotoskrivare kostar inte så mycket.
Ibland är den 'bra-att-ha' om man snabbt vill fixa en bild som present tex. eller skriva ut hemmagjorda passfoton. Det går alldeles utmärkt.
Annars är nackdelarna många. Stopp i skrivarhuvudet, ganska ömtåliga kopior, dyra utskrifter etc.etc...
 
Pratade med en frontier-lab kille och han sa att ICC profiler i princip är värdelösa eftersom kemin i labben varierar för mycket.

Hans tips var att köra med kalibrerade skärmar och sedan skicka in den till honom. Han hade en tjänst där han satt och justerade utskriften tills den såg ut som den på hans kalibrerade skärm.

Jag har inte provat med profiler och fotolabo så jag vet inte hur det fungerar. Men min erfarenhet av fotolabo är annars att det är lite si och så med kvaliteten.

Se: http://www.fotosidan.se/forum/showthread.php?s=&threadid=5526

Rick.
 
Re: Re: Är det någon idé att köpa en skrivare?

janc skrev:
Ja - för att få sina bilder på tjockt papper av högsta kvalite (typ 225g /cm2), jag har inte sett någon av tjänsterna på nätet som levererar det.

http://pro.colormailer.com Fixar dina bilder på 225g/m2, eller canvas, PVC etc. Så visst kan du får tjockare papper. Har inte provat ännu utan upptäckte denna del av Colormailer alldeles nyss.
 
Jag har använt Colormailer många gånger och är oerhört nöjd med dem. Bra papper snabbt och enkelt.

Jag har inte sett en skrivare som håller samma kvalite som ett "framkallad" bild från tex colormailer
 
vad ni än gör, kör på matt papper! blanka slits fortare, man speglar sig i dom och fingeravtryck fastnar lättare och syns tydligt.
("mattapapperspredikanten" har talat)

eftersom det är exponerat traditionellt fotopapper framkallat i vanlig fotokemi så är dessa betydligt mer beständiga än utskrifter från en vanlig skrivare. håller i en ca 50-80 år jämfört med ca 10-20 år från en bra skrivare..
 
Lite klargörelse: När jag nämde skrivare är det för att dom digitala fotolabben idag använder en skrivare och sedan framkallas pappret ungeför som vanligt. Dessa labb används både för vanliga fotografier där negativen först scannas in och för digitala bilder. Det är inte något enkel bläckstråleskrivare med andra ord. En annan viktig skillnad är att varje pixel har en specifik färg, inte som tex bläckstråleskrivera att man lägger flera olika färger nära varandra så att det ser ut som en viss färg.
 
Re: Re: Re: Är det någon idé att köpa en skrivare?

Niklasan skrev:
http://pro.colormailer.com [...] upptäckte denna del av Colormailer alldeles nyss.
Tack för tipset! Verkar rejält spännande, har bara gjort en snabb koll men jag såg direkt sådana data som jag är intresserad av - inklusive matt papper. Christel och jag har tidigare konstaterat att blankt är helt oanvändbart ;-)

Något jag också tidigare nämnt i en annan tråd är detta med upplevda skärpan i dessa laserkopior. Den kommer nämligen aldrig i närheten av den som blir med vanligt raster i magasin/bok-tryck (150 lpi).

Det hela borde bero på att en tryckt eller bläckstråleutskriven bild består av exakta, skarpa punkter medan "laserkopian" endast består av en massa avrundade pixlar. Upplevelsen skulle bli skarpare om varje pixel avbildades fyrkantig, men det skulle inte bli snyggt...

Dessutom går det att ana (med lupp) pixlarna i en laserkopia (trots högsta upplösning) trots att de är avrundade, det är väl helt omöjligt i en korrekt gjord bläckstråleutskrift?

För övrigt behöver man inte skala upp en bild som har lägre upplösning när man skickar in den för "digital framkallning". Det är alltså andra regler som gäller än för till exempel bläckstråleutskrift.
 
Framkallat med ypperlig kvaliét

Jag skickde 11st bilder till http://sverige.fujifilmnet.com/ och blev positivt överraskad på det goda resultatet.

10x15cm 5.50 kr
15x22cm 9.00 kr
20x20cm 39.00kr

Vid 10 st eller fler 10x15cm bilder så kostar dom 2.95 st !

Ladda upp bilderna till sidan, välj antal och beställ. Bilderna hämtas sedan på närmaste Fuji fotobutik, ingen frakt eller liknande tillkommer.

Jag rekomenderar att prova att framkalla 10st bilder. Det kostar endat 29.90.
 
Fuji har generellt bra kvalitet så jag är inte förvånad. Hämtade du eller fick du det hemskickat?

För mig så har det nästan alltid varit priset som har gjort att jag har dragit mig till andra. Nu printar jag mycket hemma och använder prolabbet för resten. Men fuji blir det nästa gång jag böhöver göra storbeställning av 10x15-bilder.

Rickard.
 
Hämtade, tog 4 vardagar.

Borde ta två men fujibutiken i Falun får sina analoga bilder framkallade hos ett lab i Ånge. Så bilderna framkallas i Stockholm (där många andra fuji butiker framkallar sina analoga bilder) sen postas dom till Ånge för att därifrån distruberas till rätt butik. Lite klumpigt, men det gör egentligen inget med tanke på pris och kvalité.
 
Re: Framkallat med ypperlig kvaliét

exeton skrev:
Ladda upp bilderna till sidan, välj antal och beställ. Bilderna hämtas sedan på närmaste Fuji fotobutik, ingen frakt eller liknande tillkommer.

En kul effekt av dett aär att man kan använda det när man är ute och reser. Jag har en kamrat som flyttat till Norge, han bara mailar mamma & pappa att de har nya bilder att hämta ut hos närmsta fotohandlarn, smidigt!
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.