ANNONS
Annons

Framkalla s/v själv - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
Ok, ska just ge mig på min första film... Macophot UP 100. Jag har blandat till en liter D-76 och tränat på at ladda dosan, jag har stoppbad och fix. Letade på den filmen, för D-76 står det 5-7 minuter med outspädd lösning. Jag antar att man kan återanvända lösningen, men vet inte riktigt hur det funkar...

Bertil Lindgren skrev:

Vill du snåla med kemi och avfall och få ett repeterbart och jämt resultat kan jag rekommendera att använda D76 och förnyelselösning... 5 liter d76 räcker...år.. du slår i (om jag minns rätt) 23.5ml förnyelselösning (D76R) efter varje framkallad film, framkallaren är alltid ny, inget att kassera...

/b

Hej Bertil!

Var hittar jag förnyelselösningen till D76, och vad heter den?

Verkar otroligt smidigt att slippa kassera framkallaren efter varje gång.

Mvh
Catherine

Brejdol skrev:
Jag antar att man kan återanvända lösningen, men vet inte riktigt hur det funkar...

Vill minnas att det går att framkalla flera rullar i samma kemi.. man får förlänga tiden efter varje framkallad rulle...

minns ej riktigt...

men om du börjar med 6 min och det ser bra ut..
kör nästa rullle i 7min, 8min, 9 min osv..så blir det inte för klent i alla fall...

glöm inte träna på att ladda spiralen med en skräpfilm, och se till att du har en ljustät burk att lägga ned allt i om det tjorvar när du ska ladda..
lycka till..

/b

*tips*

Jag smiter in i tråden med ett litet tips om framkallare.

Testade just i dagarna själv Patersons framkallare FX-39 när jag framkallade t-Max 100.

Resultatet var otroligt imponerande i mina ögon. T-Max framkallare (som jag använt till t-Max tidigare) känns hopplöst ute i jämförelse.
Framkallade i 1+14 i 11 minuter. Verkligen imponerande tycker jag.

/Catherine

-Catherine- skrev:
Hej Bertil!

Var hittar jag förnyelselösningen till D76, och vad heter den?

Verkar otroligt smidigt att slippa kassera framkallaren efter varje gång.

Mvh
Catherine

dessutom så blir det bra ekonomi, lite avfall och jämnt resultat...

scandinavianphoto har D76R

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?itemid=1561228

lite svårt att hitta är sorterat som övrig kemi och inte som framkallare... hmm...

155:- för 3.8liter.. du använder 22.5 ml per framkallad rulle om jag minns rätt så den räcker ett tag...

/b

Mwaheheh! Jag framkallade mina första 2 rullar igår! En Ilford HP5+ och en Macophot UP 100, det visade sig att det fanns bilder på båda rullarna, som faktiskt villigt lät sig lockas fram! Dessutom var det ju kul!

Nu ska jag bara köpa lite förnyelselösning till min sats D-76. Den kommer ju att räcka i flera år då... Jag agiterade enligt anvisningar i ett "T", dvs vända dosan framåt, sen åt höger och vänster var 30:e sekund, försiktiga, lugna rörelser.

Eftersom agiteringen påverkar en massa saker tar jag gärna emot lite tips om hur man kan variera sig, med andra tekniker för högre kontrast etc.

Varför började jag inte med det här för 100 år sen?

Brejdol skrev:
Hur noga är det med temperaturen? Behöver man en specialtermometer från Photax för 400:-, eller kan man köra med en digital stektermometer?
Bertil har helt rätt i att termometern måste visa lika var gg.

En liten varning kan vara på sin plats. Framkalla inte under 20 grader. Många framkallare innehåller hydrokinon (tror jag det heter). hydrokinon fungerar inte bra under 18 grader(har jag för mig).
Så om din termometer visar 2 grader fel så är det inte alls bra.

Med tiden kommer du kanske att justera tiderna efter "din" temperatur och en vacker dag så är du hemma hos kompisen och använder hans termometer men egna tider och plötsligt så blev inte resultatet som med egen termometer.

Bertil Lindgren skrev:
Vill minnas att det går att framkalla flera rullar i samma kemi.. man får förlänga tiden efter varje framkallad rulle...

minns ej riktigt.../b
Man behöver inte minnas, det står i databladen som finns på framkallningstillverkarnas hemsidor. I varje fall för Kodak & Ilford.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar