Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla s/v själv - vad behöver jag?

Produkter
(logga in för att koppla)
mange78 skrev:
Vet inte vad du har för kamera, men du kanske kan återspola filmen manuellt eller ställa in den så att filmändan lämnas ute? I så fall behöver du ju ingen filmutdragare.

Mange

Min kamera har jag ställt in så att filmändan lämnas ute, men om du tex. återspolar halva filmen (för att byta till annan rulle mitt i) så funkar inte det alltid. Jag lyckas i alla fall alltid sitta med en 'svartepetter' - rulle som är inrullad helt och hållet...

Ang. framkallning - börja med 'standard' så att du kan det perfekt innan du börjar experimentera med låg/högkontrast osv. Samma med film och framkallare. Lär dig EN och sedan ändrar du en variabel i taget och ser hur det påverkar resultatet. Om du ändrar för många grejer från gång till gång vet du aldrig varför det blev som det blev och får aldrig kontroll.
Lycka till!
/Gitte
 
gitte edelman skrev:
Min kamera har jag ställt in så att filmändan lämnas ute, men om du tex. återspolar halva filmen (för att byta till annan rulle mitt i) så funkar inte det alltid. Jag lyckas i alla fall alltid sitta med en 'svartepetter' - rulle som är inrullad helt och hållet...

Ang. framkallning - börja med 'standard' så att du kan det perfekt innan du börjar experimentera med låg/högkontrast osv. Samma med film och framkallare. Lär dig EN och sedan ändrar du en variabel i taget och ser hur det påverkar resultatet. Om du ändrar för många grejer från gång till gång vet du aldrig varför det blev som det blev och får aldrig kontroll.
Lycka till!
/Gitte

Ok. Min kamera har aldrig felat dock, utan lämnar alltid ändan kvar ute även när jag än väljer att återspola.
 
Graal skrev:
Rodinal brukar ge skarpare och grövre korn med t.ex Tri-X som du använder. Rekommenderar inte den till Tri-X, såvida du inte gillar det distinkta korn den ger.

I övrigt påverkar framkallningstiden och agiteringen kontrasten som du skriver. Framkallarval har ingen inverkan på kontrasten om du använder framkallare av normal typ.

Jag tycker Rodinal ger enormt korn i huvudtaget, med både APX, Tri-x och även Efke.

Ett filmtips är Efke, bara för att hävda mig lite :), en klart underskattad film. Kör den i D-76 och får enligt mig väldigt litet korn, skall testa med T-Maxframkallare imorgon.

Rickard du har inte funderat på att skaffa mörkrum då? Det är annars väldigt skoj..
Ett tips är ju då att bygga hemma om man har möjlighet, annars får man väll ha ett i köket eller något, spika för fönstrena och tejpa för alla kylskåpslampor och liknande. :)
 
Senast ändrad:
Rickard köp ingen utrustnig ny.
Det finns massor beg. på nätet.

* Dosa - Håller med Per. Köp en Paterson.
* Termometer - Kan vara svårt att hitta bra beg.
* Klocka med sekundvisare. Som klocka fungerar familjens gamla avlagda köksklocka i plast bara den har sekundvisare. Kontrollera klockan genom att se om den förskjuter tiden under en dag. Om den gör det så spelar det troligtvis ingen som helst roll.
* Negativfickor - pergament/plast. Plast är enkla att göra kontaktkartor med men kan ge statisk elektricitet som suger damm.
* 2 flaskor - framkallare & fix
* minst ett noggrannt mätglas, kanske ett större och mindre noggrannt.
* 3 st byttor att förbereda kemin i. Själv använder jag litermått av stål. Dessa är lätta att justera temperaturen med. Häll i ngn grad för kallt och värm til rätt temp. med händerna.

En del använder kemiomrörare, en glasstav, därför att en del påstår att man inte skall röra med metallföremål. De påstår att metallen fäller ut joner i kemin och det skall påverka kvalitén. Jag är tveksam om det har ngn effekt.

Pers val av HC110 är mycket bra ur lagringssynpunkt.
* Jag använder Yes diskmedel istället för photoflo.

Lite förenklat så jobbar framkallare ngnstans i en triangel.
I hörnen står det:
"Små korn", "skärpa", "kontrast".

Billigast är om du går med i traktens fotoklubb. De har säkert allt som du behöver i material, kunskap och utrymmen via medlemsavgiften.
 
En mycket bra sak att ha är en "laddpåse" dvs en påse av dubbelt, tätt svart tyg som man kan stoppa in filmkasett, ev redskap och framkallningsdosa i. Sen kan man sticka in armarna i därför avsedda öppningar och ladda in filmen i dosan.

Om man inte har tillgång till ett totalt kolsvart rum är detta ett mycket gott alternativ.

Jag har dessutom med min påse i kameraväskan hela tiden. Perfekt om filmen skull kinka i kameran. In med kameran i påsen. Stänger alla blixtlåsen och sen har jag ett mörkrum att fixa problemet i var som helst.
 
Fotosidan at its best!

Tusen tack för alla svar och tips! Och nej - jag köper inget nytt, har mailat annonsören i annonsen! Och jag köpte en negativskanner igår, som jag redan är extremt nöjd med!
 
Rickard, byt ut "pappers"-fickorna du ser till höger nere i hörnet bara. Vi har sådana i skolan och det är inte mycket till att ha. Investera i några riktiga miljöfarliga icke-kyotocertifierade istället :)
 
Håller med Simon på förgående sida att Efke filmerna är ruskigt bra :)
Sedan tycker jag att det är bättre att använda D76 istället för Rodinal, det är ju en smaksak, men jag tycker att Rodinal ger för grovt korn.

Jag ska precis börja att använda ett tips som jag har läst här på fotosidan. Nämligen att blanda till framkallaren och hälla den i en vin-förpackning, så att man kan tappa ur så mycket man behöver, utan att släppa in luft i framkallaren.
 
Jag säger bara Tradera.com
Där kan man hitta allt man behöver.
Har köpt nästan allt man behöver där och har fått ihop ett mörkrum för ca 300 spänn (+ vätskor)!
 
glöm inte HCA Hypo Clearing Agent = fixförstörare så förkortar du sköljtiden avsevärt om du inte har en perfekt temostat till ditt vatten.
 
Erik Schalin skrev:
De är bra om du skall ta fram neg många ggr så att du slipper statisk elektricitet som man kan få med plastfickor.

Jag föredrar pergament
Negfickor i berett kalvskinn (pergament), det var inte illa det.

:)

Pergamyn heter det.
Det är inget fel egentligen på dem men ett bekymmer är att de bearbetas i syra för att bli halvgenomskinliga.
Om tillverkaren inte sköljer bort syran ordentligt påverkas negativens hållbarhet.

Det finns sådana som är OK men de kostar.
 
csandlund skrev:
Håller med Simon på förgående sida att Efke filmerna är ruskigt bra :)
Sedan tycker jag att det är bättre att använda D76 istället för Rodinal, det är ju en smaksak, men jag tycker att Rodinal ger för grovt korn.

Jag ska precis börja att använda ett tips som jag har läst här på fotosidan. Nämligen att blanda till framkallaren och hälla den i en vin-förpackning, så att man kan tappa ur så mycket man behöver, utan att släppa in luft i framkallaren.

Tycker inte Rodinal ger större eller grövre korn, däremot ger det skarpare teckning av kornet. Smaksak tycker jag.
 
mange78 skrev:
Tycker inte Rodinal ger större eller grövre korn, däremot ger det skarpare teckning av kornet. Smaksak tycker jag.

Du har kanske rätt i att kornet inte är större. Däremot verkar det större än med t.ex D-76 men också skarpare och distinktare och visst är det en smaksak.

Vad som dock inte är helt i min smak med Rodinal är att jag tycker mig se en försämrad skuggseparation och förbättrad högdagerseparation med denna framkallare och jag misstänker att den ger negativen en karaktär som närmar sig "lång tå"-typ. Med skuggsepararerande filmer som Tri-X blir denna effekt kanske inte så stor men med filmer som Efkes KB 25, 50 och 100 (som ju är medelseparerande med lika separation i skuggor och högdagrar, "kort tå"-typ) blir skuggseparationen för dålig för min smak. Men det har ju också lite att göra med vilken papperstyp man använder vid kopieringen.
 
Rodinal är en framkallare som återger kornet ”precis som det är”.

D-76 däremot innehåller natriumsulfit som har flera uppgifter, en av dem är att finfördela konsansamlingarna så de blir mindre till storleken men då inte lika vassa i kanterna, kornet ser mindre skarpt ut.
 
några små detaljer..

när du ska samla ihop den gamla kemin BLANDA DEN INTE det går inte att återvinna den då, framkallare för sig, fix för sig, stoppbad i slasken...

det är viktigare att du gör lika varje gång än att du gör på "rätt" sätt... dvs det är viktigt att du får ett repeterbart resultat.

Häll ALDRIG vätmedel i dosan, eller låt spiralerna följa med ner i vätmedlet... vätmedel kan ge en lite kladdig avlagring som försvårar laddning senare..

En mycket bra metod för sköljning är 10+20+40 metoden... dvs fyll dosan med vatten vänd 10 ggr töm. fyll den igen vänd 20 ggr töm, fyll igen vänd 40 ggr..klart! En metod som rekommenderas av bla Ilford..

Vill du snåla med kemi och avfall och få ett repeterbart och jämt resultat kan jag rekommendera att använda D76 och förnyelselösning... 5 liter d76 räcker...år.. du slår i (om jag minns rätt) 23.5ml förnyelselösning (D76R) efter varje framkallad film, framkallaren är alltid ny, inget att kassera...

Dessutom Tri X, D76, 200Iso ca 1 min kortare framkallning är rekommenderat... lättkopierat och snyggt.... men nu går jag lite i förväg....

Lycka till...

/b

ps JOBOs dosor är väldigt smidiga när man lärt dem... och har inga små kulor som vill fastna och trasa sönder filmen...
 
Hur noga är det med temperaturen? Behöver man en specialtermometer från Photax för 400:-, eller kan man köra med en digital stektermometer?

Om man inte häller vätmedlet i dosan, hur får man då det på filmen?
 
Brejdol skrev:
Hur noga är det med temperaturen? Behöver man en specialtermometer från Photax för 400:-, eller kan man köra med en digital stektermometer?

Om man inte häller vätmedlet i dosan, hur får man då det på filmen?


Hink, och filmen lös..akta för repor...

Termometer... tja... egentligen +-0,5 +-0,3 gradC i noggranhet...menmen... det är viktigare att den visar samma varje gång än att den visr rätt så kolla efter en med hög upplösnuing (lång skala.)

om du har framkallaren i flaska, och värmer/kyler den i vattenbad så avbryt när du är ca 0.5 grad ifrån... värmen stiger efter att du avbrytit uppvärmningen.. så värmer du till exakt 20 så blir det 20.5 sen kyler du till 20.... och får 19.5 sen kan du hålla på länge så värm till tex 19.5, ta upp flaskan vänta mät... troligen 20 grader....

Om igen... viktigare att det blir lika gång från gång än att det blir helt rätt...

/b
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar