Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Framkalla hemma, D76 vs HC-110?

Produkter
(logga in för att koppla)

emptylooks

Aktiv medlem
Hej!

Tänkte höra vilken som är billigast / effektivast och bäst när man framkallar hemma i vanlig dosa?

D76 har jag använd hittills och tycker jag får säkra resultat, men eftersom jag bara har liten dosa och framkallar bara ett par rullar åt gången så tror jag inte det blir det mest ekonomiskt bästa?

Funderar på en framkallare som man späder ur och som man kan späda ut med mer vatten än D76.
Är HC-110 lämplig tro? Verkar ge bra resultat av vad jag sett med Tri-x, Tmax och Hp5+.

Är den mer kritisk att anväda än D76 tro?

Tacksam för svar!

Hej !
I princip sak samma som D76, flytande och
används med fördel som engångsframkallare.

//MW

Hej !
I princip sak samma som D76, flytande och
används med fördel som engångsframkallare.

//MW

Tack för svaret!

Hur mkt blandar man ut då normalt för att få liknande resultat som D76 1:1?

En påse D76 som ger en liter kostar 65kr, och En flaska HC-110 som ser ut att vara en liter kostar 255kr.
Därför undrar jag:)

Tack,
Jonas

Framkallar du mycket kan du köpa D76 i större förpackning som ger 3,8 liter koncenterad vätska. Finns t ex att köpa hos Photax.se. Räcker till drygt 20 rullar om man späder den och använder som engångsframkallare. Blir mycket billigare,

Framkallar du mycket kan du köpa D76 i större förpackning som ger 3,8 liter koncenterad vätska. Finns t ex att köpa hos Photax.se. Räcker till drygt 20 rullar om man späder den och använder som engångsframkallare. Blir mycket billigare,

Billigare än Hc-110?? Eller D76 i små påsar?

Jag tror jag skulle lätt förbränna 3.8 liter i månaden iaf. Tänkte köpa större dunk eller HC-110 alternativet. :)

Allt är en avvägningsfråga tycker jag. Hur mycket plåtar man? Framkallningsvätska kan bli för gammal och oxidera. För mig är D76 i 3,8 varianten vettig. Calbe/rodinal är en ekonomivariant, för lågkänslig film och mellanformat. Caffenol är ännu billigare, och jag har funderat på att testa den, mest för skojs skull, men inte till mera dokumentära bilder, utan någon experimentrulle.

Jag tror nog man i första hand ska sikta på att
få framkallningsprocessen att bli stabil, dvs
ge ett förutsebart resultat varje gång.

Det är både för och nackdelar med flytande koncentrat,
en fördel -alltid färsk framkallare men samtidigt
krävs nogranhet vid spädning, 1-31 segt koncentrat för att
ge 0,5 dl färdigt ca 15 ml.

Det som drar kostnader är fotopappret, jmf här är
framkallaren en liten del.

Båda alten finns, inget är överlägset utan en smaksak.

//MW

Jag vet inte hur HC-110´s konsistens är.

Men jag använder gärna Ilfotech HC.
Konsistensen är som sirap och den håller i flera år.
Tider & blandningar hittar du på Dev chart på nätet.

Normalt använder jag den på Delta 400 överexponerad 1 steg 1+15 i (hmmm har för mig 4,5 min men jag kan titta efter).
För att blanda 1+15 eller 1+47 så funkar apotekets medicinsprutor för barn väldigt bra.

Kodak HC-110 = Ilford Ilfotech HC

Kodak HC-110 kan man späda till 1+3 till en början för att sedan i sin tur späda 1+7.

Tack för alla svar, har lärt mig mkt av detta :)
Köpte en liter HC-110 idag, verkar vara perfekt ju.

MVH,
Jonas

Tack för alla svar, har lärt mig mkt av detta :)
Köpte en liter HC-110 idag, verkar vara perfekt ju.

MVH,
Jonas

Hej,
utöver vad som redan andra skrivat så tänk på att all kemi oxiderar. Alltså skadar den så att hållbarheten försämras.Utöver att glas flaskor är bättre än plast så är ett knep att dom är täta och det inte finns någon luft mellan kemi och lock. Ett bra sätt att lösa frågan är att använda antioxidationsspray .Denna är i sprayform och kan köpas av "dom i Nybro". Många kanske säger att jag förbrukar kemin så fort så det gör inget. Ja, helt rätt om du verkligen förbrukar den fort. All kemi har en bäst föredag. Det är ett misstag man bara gör en gång, den dagen man arbetar med "död" kemi.
Annars bara lycka till och välkommen bland "analoga nördar" (he,he) Jag garanterar dig att mörkrummet kommer att bli som ett gift.Är du gift/sambo så tala med henne om denna "sjukdom" som kommer att drabba dig.
Lite musik och du står där hela natten vill jag lova.

Min Ilfoteh HC är nog mer än 5 år gammal.
Har aldrig använt protectan eller liknande.

OM man vill få ut luften så finns det ett andra sätt.
Om man har barn som lekte med glaskulor och de numer bara ligger och skräpar så kan man diska av dessa och för varje gg man tar lite framkallare så pytsar man i glaskulor istället för att hålla syret ute.

Tack för svaret!

Hur mkt blandar man ut då normalt för att få liknande resultat som D76 1:1?

En påse D76 som ger en liter kostar 65kr, och En flaska HC-110 som ser ut att vara en liter kostar 255kr.
Därför undrar jag:)

Tack,
Jonas

Köp D76 i 1 Gallon kit (3,8 liter) och den kostar runt 100kr så blir det billigare...

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar