ANNONS
Annons

Från Nikon till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Linis skrev:
Hade själv en SB800 till min Nikon som var grym. Söker egentligen något motsvarande till Canon. Anar att 430 är lite seg då.

Hur är SpeedLite 550EX?

Nej, 430 är inte den "segaste" i sortimentet, snabbt jämnfört med 580 EX II så kan du ta ca 100 till 700 blixtar och har en uppladdningstid på mellan 0,1 - 6 sek på en 580. Medans en 430 ligger på 200-1400 blixtar och en uppladdningtid på 0,1 - 3,7 sek. Men glöm inte att du får ut bra med kräm ur en 580 när den laddar på fullt.

En SB-800 har ett ledtal på 38 och en 430 ledtal 43 så det verkar som en 430 är starkare än en SB-800:a ..

Jag har dessvärre inte provat båda samtidigt kanske skiljer sig tillverkarnas mätning av ledtal?...

En annan blixt som har imponerat stort på mig iaf är METZ 58 AF-1 digital vilken är billigare än 580 men har samma funktioner + att den går att uppdatera i mjukvaran.
Den kan även styra canons blixtar med E-ttl.

Metz Recentioner

Metz 58 AF-1 D, Hemsida

Hadé

Linis skrev:
Eller vänta nu fattar jag, den röda pricken i info om bilden visar inte var fokus är utan vilken fokuseringspunkt man har valt.
Ja, eller vilken (eller vilka) fokuspunkt(er) som kameran har valt om du har ställt in autofokusen att välja fokuspunkt själv.

PMD skrev:
Ja, eller vilken (eller vilka) fokuspunkt(er) som kameran har valt om du har ställt in autofokusen att välja fokuspunkt själv.

Och automatiskt val av fokus är inställt om alla fokuspunkterna lyser?
Fråga, vem använder detta och när? Hur ska kameran förstå vad jag vill ha i fokus? Det är ju lite som att köra bil och blunda. Man vet liksom inte var man hamnar.

Re: Re: En dag med 5D

elbe skrev:
Flytta fokuseringen till *-knappen och ställ in fokussätt på AI-servo så har du full koll på AF. Håll *-knappen inne och kameran fokuserar hela tiden på vald fokuspunkt. Släpp knappen och kameran slutar fokusera. Tum-fokus kallas tekniken.

/Leif

Antar att detta är att föredra vid snabba/rörliga motiv. Fast egentligen varför funkar inte avtryckarknappen likabra till det? Blir man inte bara förvirrad av att "byta" knappar?
Om man använder "tum-fokus", hamnar exponeringslåste istället på halv-nedtryckt avtryckarknappen eller är den fortfarande *-knappen?

Senast ändrad:
Poängen med "tumfokus" är att man separerar start och stopp av AF från exponering. En knapp för AF och en knapp för exponering. Om man dessutom har "AI Servo" inställt så fokuserar man hela tiden när man håller *-knappen intryckt, och kan välja att låsa fokus genom att släppa knappen. Det är mycket bekvämt, inte bara för rörliga motiv.

Var exponeringslås hamnar kan man styra en del. Det står i manualen i beskrivningen av Custom Functions. (Jag har för mig att det är nummer 4 som styr tum-fokus och exponeringslås).

Är det många av er som byter fokuspunkt efter varje bild beroende av bildkomposition eller använder mittenpunkten och komponerar om efteråt?

Linis skrev:
Är det många av er som byter fokuspunkt efter varje bild beroende av bildkomposition eller använder mittenpunkten och komponerar om efteråt?

Använder i stort sett enbart mittenpunkten och tum-fokus med AI-Servo och komponerar om efter behov. Alla fokuspunkter med tum-fokus och AI-Servo använder jag ibland på flygande fågel eller andra rörliga motiv när inget annat finns mellan motivet och kameran.

/Leif

Linis skrev:
Att komponera om efter man har fokuserat är en metod som inte fungerar tillsammans med porträttbilder och korta ljusstarka teleobjektiv. Fokuserar man på ögonen med fokuspunkten i mitten och sedan sänker kameran kommer skärpan ligga bakom ögonen.

PerFogelberg skrev:
Att komponera om efter man har fokuserat är en metod som inte fungerar tillsammans med porträttbilder och korta ljusstarka teleobjektiv. Fokuserar man på ögonen med fokuspunkten i mitten och sedan sänker kameran kommer skärpan ligga bakom ögonen.

Jo jag visste att det kunde ske men har inte haft problem med det tidigare med min Nikon. Gjorde ett litet test tidigare idag med Canon. Modell: Linsskyddet och ordet "Canon", 50mm och bländare 1,4
Skärpan blev skarpare om jag valde fokuspunkten i mitten och komponerade om istället för att välja den bildkomposition jag ville ha och någon av fokuspunkterna på sidorna. Testade både lodrätt och vågrätt.

Re: Re: 430EX?

Robin Gyllander skrev:
Jag tycker den är super ser inga fel med den förutom att den inte har stroboskop.

Har du provat att ha blixten påslagen och sedan trycka på "nerbländarknappen". Då lyser den på ordentligt.

Re: Re: Re: 430EX?

zwc skrev:
Har du provat att ha blixten påslagen och sedan trycka på "nerbländarknappen". Då lyser den på ordentligt.
Lite svårt att ta bilder samtidigt. Och jag har stängt av dne funktionen är bara irriterande för nedbländingsknappen kommer man så lätt emot.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar