Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från Nikon till Canon

Produkter
(logga in för att koppla)
Tänkte börja med, för min del det viktigaste.

EF 100 mm f/2,8 USM Macro
EF 50 mm f/1,4 USM

Canon 580EX eller Canon 580EX II
Vilket rekommenderas? Vad jag förstått skiljer det inte så mycket mer än att den senare modellen är vädertätad och lite andra finesser.

Sen vill jag gärna ha en vidvinkelzoom. Kommer börja plåta bröllop och vill ha ett bra objektiv för repotagebilder under förbredelser, fest. Vet fortfarande inte vad jag ska välja. Tips?
Lutar åt ett EF 16-35mm f/2.8L.

I somras fotade jag sport med ett lånat Nikon 70-200mm f/2.8 som jag blev lite kär i (trots att det vägde som ett helt höghus). Får jag liknande uppdrag framöver kommer jag absolut försöka satsa på en liknande glugg till min Canon. Men det får bli nästa dröm :)

Senast ändrad:
Re: vidvinkel

Med tanke på att du är ute efter ett FF-hus så behöver du "antagligen" inte mer vidvinkel än 20 mm.

Linis skrev:
Tänkte börja med, för min del det viktigaste.

EF 100 mm f/2,8 USM Macro
EF 50 mm f/1,4 USM

Canon 580EX eller Canon 580EX II

Du har inte funderat på en 50/1.2 i stället? Cyberphoto har paketpris på 5D + 50/1.2 + 580EX II: 38 395:- Plus en 100/2.8 för 5595:- ger dig några kronor tillbaka på 44 000:-.

Per.

Kanon bra val! Makrot blir ju även ett fint porträtt objektiv. Inte många som klagat på kantskärpan på ögat (synen) så det blir säkerligen bra med 16-35 I eller II.

Kan också rekomedera blixt modell nummer II pga fäst anordningen till kamerahuset, vid någar tillfällen är det nästan förgäves jag försökt få av version I av 580 med kalla fingrar...

OT fråga.

Ibland brukade jag sätta min lilla SB800 på stativ, och för att få fast det har jag en grej som jag skruvade fast mellan lilla stativet till SB800 och själva "stora" stativet. Nu undrar jag om gängorna är desamma, själva skruvet?
Om någon fattar min löddiga förklaring, förstår knappt själv ;)

Linis skrev:
OT fråga.

Ibland brukade jag sätta min lilla SB800 på stativ, och för att få fast det har jag en grej som jag skruvade fast mellan lilla stativet till SB800 och själva "stora" stativet. Nu undrar jag om gängorna är desamma, själva skruvet?
Mitt stativfäste på min 430ex passar till alla mina stativ och det borde vara samma till 580exII.

perstromgren skrev:
Du har inte funderat på en 50/1.2 i stället? Cyberphoto har paketpris på 5D + 50/1.2 + 580EX II: 38 395:- Plus en 100/2.8 för 5595:- ger dig några kronor tillbaka på 44 000:-.

Per.

Oh tack Per för din uppmärksamhet!
Men jag har en släkting som ska över till USA i veckan, förmodligen hinner han köpa några objektiv till mig. Funderar på att köpa blixt och huset begagnat. Får se.

Linis skrev:
OT fråga.

Alla blixtar har likadan blixtsko. Men antagligen så använde du den trådlöst med Nikon vilket du inte kan med Canon tyvärr. Finns ett tillbehör från Canon, å finns även mer högkvalitativa sändare från andra tillverkare för inte mkt mer.

Men ett bra paket från bhphotovideo i New York är två stycken 580 EX II plus denna Canon sändare ST-E2 för 5800 kr, ST-E2 räcker för många, men kan vara tufft å stå 30 meter ifrån blixtarna när man fotar sport t ex.

5D med 50 1.4 och 100 2.8 makro går ju inte på ngt mer än 18 loppor i staterna:)

Klart prisvärt helt enkelt, svenskmoms å vidare är tråkigt att räkna med så det hoppar vi gladeligen över:)

Re: Re: Re: Re: Finns bara en

Mankan G skrev:
Det har kommit en adapter för Nikons G serieobjektiv som ordnar detta......http://www.16-9.net/nikon_g/
Det var ju skoj! Hur fungerar nedbländning på ett G-objektiv? Styrs det mekaniskt eller elektriskt från kameran? Om det är elektriskt så borde det gå att bygga en adapter som låter en Canonkamera styra bländaren elektriskt.

ST-E2 är avsevärt mycket billigare än Nikons motsvarighet. Canon ST-E2 verkar lagom komplicerad. Nikon SU-800 verkar vara väldig avancerad till dubbla priset. Dock finns motsvarande enhet inbyggd i Nikon D300.

Re: Varför krångla till det?

Casimir skrev:
1. Skriv ned vilka bilder du vill kunna ta
2. Fundera över hur mycket pengar du vill slänga ut
3. Titta efter vilken optik vad du behöver för att ta dessa bilder med DX resp FF kamera
4. Räcker pengarna? Om inte gör om punkt 1 eller 2.

Å andra sidan är det jätteroligt med prylar i massor, ända tills man skall bära dem i sin nya axelväska.
eller gå en fotoskola

Bilagor

• fota.jpg
    fota.jpg
    28 KB · Visningar: 475
Begagnat

Ofta så frågar folk när man säljer beganade saker hur många exponeringar det är taget med kameran. Vad hittar man det och hur stor betydelse har det?

Tittar själv runt efter ett begagnat hus. Hur många exponeringar är "bra" ? Så lite som möjligt antar jag, men vad är "för mycket"?

Re: Begagnat

Linis skrev:
Ofta så frågar folk när man säljer beganade saker hur många exponeringar det är taget med kameran. Vad hittar man det och hur stor betydelse har det?

Tittar själv runt efter ett begagnat hus. Hur många exponeringar är "bra" ? Så lite som möjligt antar jag, men vad är "för mycket"?
Allt över 20000 exponeringar skulle jag tycka vore lite för mycket så länge vi pratar vanliga konsumentkameror. Troligtvis klarar de av minst tredubbelt men jag skulle ändå dra öronen åt mig. Om vi snackar professionella kameror typ Nikon D2 eller Canon 1D så skulle jag inte köpa något som gått mer än 60000-80000 exponeringar.

Vad ska man mer kolla gällande Canon, har dom liksom Nikon några "gula lappar" etc?

Ot. Har Canon liksom Nikon reg.nr på sina produkter som man kan regga på deras hemsida?

Allemyr skrev:
Men antagligen så använde du den trådlöst med Nikon vilket du inte kan med Canon tyvärr. Finns ett tillbehör från Canon.

Men ett bra paket från bhphotovideo i New York är två stycken 580 EX II plus denna Canon sändare ST-E2 för 5800 kr, ST-E2 räcker för många, men kan vara tufft å stå 30 meter ifrån blixtarna när man fotar sport t ex.

Inte trådlöst, mupp va trist. Men men.
Vad har annars Canon för TTL man kan ha mellan huset och blixten, om man tex har den på en blixtärm? Hade förr en TTL SC-29 som funkade utmärkt.

Vad är skillnaden mellan Canon ST-E 2 och Canon ST-E2 ?

Ingen skillnad, men på det flesta håll heter den ST-E2.

En kabel som jag själv använder heter Canon OC-E3 enkel o dyr (för en kabel) men väldigt användbar (595 tror jag betala), å då är det ju givetvis ETTL II. ETTL II får du ju även med den trådlösa blixtsändaren ST-E2 eller med en till 580EX trådlöst.

Men om du nöjer dig med TTL så finns det väldigt många alternativ, eller är nästan säker på att man får sådant stöd med Elichrome Skyport tex, men är ioförsig inte helt säker. Men om du inte behöver extrem räckvidd upp till 400m :) så är nog en Canon sändare fullt tillräcklig men lite dyr där med kanske, en 9-10 m klarar den iallafall

Fast en OC-E3 kan jag ju bara rekomendera har ju en själv, nämen hehe, om du ska ha den på en arm så behövs det inget annat! :)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar