Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Från digitalt till analogt

Produkter
(logga in för att koppla)
Graal skrev:
Jag ser absolut inget konstnärligt värde i att kassera sina utskriftsfiler eller att göra fotografier endast i en begränsad upplaga.

Det konstnärliga värdet såg jag i att det fanns en stor bredd i de fotografiska uttrycksformerna. För mig har den digitala bilden inneburit helt nya möjligheter i och med att jag fått möjlighet att arbeta med en lång rad olika material, kan arbeta med större storlekar med mera. Men det innebär ju absolut inte att jag vill att de traditionella formerna ska försvinna. Då stryps ju variationen och valmöjligheterna.

Att sedan en del fotografer vill kunna livnära sig på vad de gör är en annan del. Att begränsa upplagor är naturligtvis bara för att höja det ekonomiska värdet för samlaren. Men jag vet inte om jag ser det som ett moraliskt dilemma. Tycker nog snarare att det vore bra om fler fotografer skulle kunna försörja sig på vad de själva gör.
Stefan
 
...

Givetvis utesluter inte det digitala formatet det analoga...och tvärtom... och det är nog viktigt att se fördelarna med respektive format och därtill låta dessa utgöra ett kompliment till varandra.
Digital fotografering innebär att man kan vara "frikostig" med fotograferingen eftersom kostnaden per exponering ej existerar i jämförelse men film. En stor nackdel med detta (i mitt eget fall) är att jag upplever mig själv som allt för frikostig i fotograferandet och därtill låter kvantitet leda fram till kvalitet-i bästa fall. Dvs. jag är inte alltid så noggrann i komponering och tankegång kring bilden då jag fotograferar digitalt (kostar ju ändå inget att "trycka av")och de bilder som jag blir nöjd med, %-uellt sett, i relation till det totala antalet tagna bilder, är betydligt färre digitalt än analogt. Ofta kan jag komma på mig själv som "överdrivet" noggrann i komponeringen av bilden då jag fotograferar analogt. Kanske beror detta på en kostnadsmedvetenhet..film kostar att bli missnöjd med...inte vet jag.. men hur upplever ni andra att det är?
 
Re: ...

Ubbe 1 skrev:
Givetvis utesluter inte det digitala formatet det analoga...och tvärtom... och det är nog viktigt att se fördelarna med respektive format och därtill låta dessa utgöra ett kompliment till varandra.
Digital fotografering innebär att man kan vara "frikostig" med fotograferingen eftersom kostnaden per exponering ej existerar i jämförelse men film. En stor nackdel med detta (i mitt eget fall) är att jag upplever mig själv som allt för frikostig i fotograferandet och därtill låter kvantitet leda fram till kvalitet-i bästa fall. Dvs. jag är inte alltid så noggrann i komponering och tankegång kring bilden då jag fotograferar digitalt (kostar ju ändå inget att "trycka av")och de bilder som jag blir nöjd med, %-uellt sett, i relation till det totala antalet tagna bilder, är betydligt färre digitalt än analogt. Ofta kan jag komma på mig själv som "överdrivet" noggrann i komponeringen av bilden då jag fotograferar analogt. Kanske beror detta på en kostnadsmedvetenhet..film kostar att bli missnöjd med...inte vet jag.. men hur upplever ni andra att det är?


Jag är av naturen ganska otålig och bränner en del film, trots att det kostar lite. Men eftersom jag är amatör och inte plåtar varje dag blir kostnaden inte så stor. En 120-rulle kostar mig kanske 30 spänn. På en lunch-session tar jag en eller två rullar (gatufoto). Om man kör ett porträtt tar jag kanske 3 rullar. Framkallningen kostar inte många kronor per film (svartvitt, jag gör det själv). Det som verkligen kostar pengar för mig är kopieringen. Jag gillar att testa olika papper och får göra ganska många arbetskopior innan jag hittar rätt. Kör en del lith också, och då blir det ju lite hit-and-miss... :)

Min ringa erfarenhet av digitalt plåtande säger mig dock samma som du. Att procentuellt sett får jag färre bra bilder med digitalt än analogt. Man slösar lite. Men detta har också att göra med den tekniska kvaliteten på bilderna. Jag har stora problem med att högdagrarna spricker och jag tycker det är så fult när de gör det. Många bilder jag tar har ganska stort MKO/SBR och jag blir tvungen att låta högdagrarna spricka. I de situationerna förbannar jag min D70. Min högst personliga åsikt är att bilder från digitalkameror saknar en "känsla" som analoga bilder har. Detta är mycket mindre framträdande i studiobilder, men i dokumentärt/location upplever jag det som tydligt.

Jag tänker att som proffs har digitalt så många fördelar. Man bränner ändå 50 rullar på ett jobb. Att då kunna ta de 600 bilderna utan att byta magasin, ladda om etc. är ju jättebra. Kostnaden är ju också en viktig fråga.

En nackdel med det digitala, som egentligen inte har med tekniken i sig att göra, är att det har blivit mycket lättare för "vem som helst" att bli "proffsfotograf". På mitt jobb ser vi en strid ström av bilder som hade varit helt oacceptabla för ett antal år sedan, men som blivit legio idag. Dessa bilder har ett stort antal fel, t ex helt utfrätta högdagrar, kraftiga jpeg-artefakter, högt brus och dåligt ljus. I och med att man kan köpa en DSLR för ca 20000 och sedan leverera "högupplösta" bilder, så kan vem som helst bli fotograf. Tyvärr är det så att många kunder inte kan se skillnaden mellan en bra bild och en bild. Förr, då man måste plåta (helst mellanformat), framkalla och skanna bilderna, fanns det en tröskel man måste över innan man kunde leverera bilder till layout och tryck. Den har sänkts kraftigt idag. Jag kan säga att många av dessa bilder hade blivit snyggare om fotografen varit analog. Eller kanske hade de inte ens funnits... Här är ju egentligen inte tekniken i sig problemet, utan att möjligheterna är "för många". Naturligtvis är det så att de riktiga proffsen levererar bra bilder, oavsett analogt eller digitalt.
 
Re: Re: ...

timeUnit skrev:
På mitt jobb ser vi en strid ström av bilder som hade varit helt oacceptabla för ett antal år sedan, men som blivit legio idag. Dessa bilder har ett stort antal fel, t ex helt utfrätta högdagrar, kraftiga jpeg-artefakter, högt brus och dåligt ljus. Tyvärr är det så att många kunder inte kan se skillnaden mellan en bra bild och en bild.
Jag hoppas, och tror att detta är ett övergående problem. Efterhand som fler och fler kunder kan mer om digitala bilder vet de också vilka krav de ska ställa på bilder. Då förstår de att den typen av bilder du beskriver inte fungerar.

Stefan
 
Re: Re: Re: ...

stefohl skrev:
Jag hoppas, och tror att detta är ett övergående problem. Efterhand som fler och fler kunder kan mer om digitala bilder vet de också vilka krav de ska ställa på bilder. Då förstår de att den typen av bilder du beskriver inte fungerar.

Stefan

Jag hoppas du har rätt.

Relaterat: vi har nyss gjort en kampanj där pressbilder från en stor dagstidning använts. Alla bilder är plåtade digitalt, med Canons stora proffshus. Det är mycket spännande att se hur pass "fula" bilderna kan vara när de är plåtade specifikt för dagspress (jpg, högt iso, överskärpta). Också intressant att se hur mycket fotograferna beskär sina bilder. Många till långt under halva originalstorleken. Detta syns inte i dagspress, men det har varit tufft jobb för våra retuschörer att rädda bilderna inför magasinstryck, jätteaffischer etc. Det har muttrats lite om att de kunde plåtat analogt, så hade vi kunnat skanna om och slippa interpolera till förbannelse... :)
 
Re: Re: Re: Re: ...

timeUnit skrev:
Det har muttrats lite om att de kunde plåtat analogt, så hade vi kunnat skanna om och slippa interpolera till förbannelse... :)

Eller fotograferat i råformat, så hade ni sluppit detta jobb. Två konverteringar, en för dagstidning, en för magasinsbilder. Det gäller att lära sig att utnyttja den digitala tekniken på rätt sätt.

Stefan
 
Re: Re: Re: Re: Re: ...

stefohl skrev:
Eller fotograferat i råformat, så hade ni sluppit detta jobb. Två konverteringar, en för dagstidning, en för magasinsbilder. Det gäller att lära sig att utnyttja den digitala tekniken på rätt sätt.

Stefan

Pressfotografer har ju kravet på sig att plåta i jpeg, så vitt jag vet. Det är vad jag läst i Cap&Design (eller var det Kamera & Bild?) när de gjorde reportage från Aftonbladet. Kanske har det ändrats sen dess. Jag tyckte att det lät som galenskap då, och tycker fortfarande det.
 
Re: Re: Re: Re: Re: Re: ...

timeUnit skrev:
Pressfotografer har ju kravet på sig att plåta i jpeg, så vitt jag vet. Det är vad jag läst i Cap&Design (eller var det Kamera & Bild?) när de gjorde reportage från Aftonbladet. Kanske har det ändrats sen dess. Jag tyckte att det lät som galenskap då, och tycker fortfarande det.

jag har utbiildat dem och tyvärr är det så. Rena vanvettet. Deras system hanterar bara jpeg, men det är ju ingen orsak till att inte fotografera råformat. Men det är som en blind fläck för dem.

Stefan
 
Re: forts.


--------------------------------------------------------------------------------
Urban Johansson (Ubbe 1) skrev:
Jag kan bara svara för mig själv, men jag saknar det analoga formatet. Digitalt i all ära men när det gäller svartvitt så ligger det digitala ljusår på efterkälken.
--------------------------------------------------------------------------------



Knappast. De bilder du kan göra idag med ett bra papper, en bra skrivare och en bra RIP överträffar på många sätt analoga bilder. Det blir djupare svärta och bättre gradation på digitala utskrifter.

Sedan att du har mängder med snygga papper att välja på när du ska skriva ut bilder är ju ytterligare ett plus i en tid där det blir färre och färre tillverkare av silvermaterial.

Stefan

--------------------------------------------

Vilket papper rekomenderar du till epson skrivaren (för s/v)?

Jag har sett Helena Påls s/v kopior å jag har inte sett något motsvarande på den digitala sidan. beträffande djupare svärta och bättre gradatio, men självklart kan jag ha fel.

Förresten kommer du upp till Brobygrafiska till hösten å har undervisning med oss?

/Johan
 
ghost102 skrev:
Vilket papper rekomenderar du till epson skrivaren (för s/v)?

Jag har sett Helena Påls s/v kopior å jag har inte sett något motsvarande på den digitala sidan. beträffande djupare svärta och bättre gradatio, men självklart kan jag ha fel.

Förresten kommer du upp till Brobygrafiska till hösten å har undervisning med oss?

/Johan

Helena är en fantastiskt duktig kopist, men om man ska printa åt Anders Petersen gäller det nog att vara duktig. Han ställer ju rätt höga krav :)

Det roliga till digitalt är ju att det finns en rad olika papper som ger bra resultat, men olika utseenden. Jag gillar t ex Hahnemühle Photo Rag, men även de nya, lite blankare pappren, som Crane Museo Silver Rag.

Beträffande undervisning ska jag träffa Peter och snacka om detta på onsdag. Så kan vi se om vi hittar en tidpunkt.

Stefan
 
Jimmy1 skrev:
Hej,är det bara jag som märker av en tendens att fler o fler går från digitalt foto till analogt.
En ganska trevlig trend tycker jag!
Det är nog endast en del med seriöst fotointresse som går tillbaka och njuter lite parallellt med digitalfotograferingen. Vad gäller vanliga svensson så finns det nog ingen så vitt jag vet som satsar på analogt idag. nej för mig är trenden glasklar och det är att digitalt fullständigt håller på att ta över, eller har egentligen redan gjort det. Tråkigt tycker jag, men så är det bara. Jag fotar själv digitalt och är nöjd med det men kände mig tvingad in i marknaden pga att butikernas service på analoga produkter blev allt sämre.
 
ghost102 skrev:
Men vad anser du om kvaliten på printarna analogt vs digitalt?

Vänligen Johan
Jag tycker nog att generellt, så blir bilder ifrån en analog kamera bättre pga filmens större dynamiskt omfång, men jag tror att det inom högst 10 år framåt i tiden kommer sensorer som gör den skillnaden obetydlig. Idag kan kan man dock se viss skillnad på utfrätta bakgrunder brusiga mörka partier.
 
Bara trycka på knappen?

Epson fixar Rembrandt utställning.Dom har gjort exakta reproduktioner av hans målningar färgnyanser o storlek uppges vara fullständigt identiska.Det ska gå att följa varje penseldrag.
För att skriva ut dom har Epsons skrivare pro 9800 använts.
Själv har jag precis fått igång skrivarn i storlek under den 7800 o kan bara hålla med Stefan att printarna på akvarell pappret photo rag blir helt makalöst bra.
Jag körde mellis förut med film o längtar inte tillbaks för med rätt digitalutrustning så kan du få ett grymt bra resultat om bilden är rätt tagen ej igensotad,utfrätt körd i raw o 16 bitars o med profiler o du kan bildbehandling.

Efter det är det bara trycka på knappen på skrivarn.....
 
Bara trycka på knappen?

Epson fixar Rembrandt utställning.Dom har gjort exakta reproduktioner av hans målningar färgnyanser o storlek uppges vara fullständigt identiska.Det ska gå att följa varje penseldrag.
För att skriva ut dom har Epsons skrivare pro 9800 använts.
Själv har jag precis fått igång skrivarn i storlek under den 7800 o kan bara hålla med Stefan att printarna på akvarell pappret photo rag blir helt makalöst bra.
Jag körde mellis förut med film o längtar inte tillbaks för med rätt digitalutrustning så kan du få ett grymt bra resultat om bilden är rätt tagen ej igensotad,utfrätt körd i raw o 16 bitars o med profiler o du kan bildbehandling.

Efter det är det bara trycka på knappen på skrivarn.....

_________________________________________--

wow!

fast det tar ju ungefär lika lång tid för att få fram en bra kopia oavsett om man sitter framför datorn eller står å slabbar, själv har ja för dåligt med tålamod för den analoga kopieringen...
 
paul innergård skrev:
Jag tycker nog att generellt, så blir bilder ifrån en analog kamera bättre pga filmens större dynamiskt omfång, men jag tror att det inom högst 10 år framåt i tiden kommer sensorer som gör den skillnaden obetydlig. Idag kan kan man dock se viss skillnad på utfrätta bakgrunder brusiga mörka partier.

Det är svårt att säga att digitala kameror har ett mindre dynamiskt omfång än film. Diafilm har ett betydligt snävare dynamiskt omfång än vad du får från en bra digital kamera. Negativ färgfilm har ett större än en digital spegelreflex, men mindre än om du använder ett bra bakstycke. Svartvit film överträffar ett bakstycke, men inte ett skannande kamera, som har ett omfång på 12 steg.

Stefan
 
Epson skrivare krånglar bara

Efter att ha haft flera epson skrivare i olika prislägen så har jag tröttnat. De slabbar igen i munstyckerna. Patroner tar slut tidigt. Tuvärr är det problem även med billiga epson skrivare som C62 så de är svåra att få använbara för att skriva ut fotografier då och då. Därför tar det emot att investera i så dyra skrivare som R2400 när man vet att skrivaren kommer att krångla. Troligtvis beroende av torr luft.

Det är även ofartbart dyrt att gå över från analogt till digital om man inte tjänar pengar på fotograferingen. Éx digital hus D2Xs ca 47000 kr. Skrivare R2400 ca 10000 kr. Till detta kommer inköp av ny optik ex vidvinkel i DX formatet och ersättning av optik som inte håller mottet.
Det behövs kalibreringsutrustning till skärmen ca 3000 kr även vid inskanning av dia och en billig skanner kostar Nikon LS5000 ca 12000 kr. För att inte tala om kostnaden för fotoshop.
Jag undrar vilken typ av arbete som digital fotografer har som tillåter dessa att lägga ut dessa summor.
 
Senast ändrad:
Re: Epson skrivare krånglar bara

esbtse skrev:
Efter att ha haft flera epson skrivare i olika prislägen så har jag tröttnat.

Vilka skrivare har du provat då? Jag kom idag tillbaka från sommarens semester, körde en rensning och sedan var skrivaren igång. En Epson 4000.

Stefan
 
Re: Bara trycka på knappen?

snap skrev:
Epson fixar Rembrandt utställning.Dom har gjort exakta reproduktioner av hans målningar färgnyanser o storlek uppges vara fullständigt identiska.Det ska gå att följa varje penseldrag.
För att skriva ut dom har Epsons skrivare pro 9800 använts.
Själv har jag precis fått igång skrivarn i storlek under den 7800 o kan bara hålla med Stefan att printarna på akvarell pappret photo rag blir helt makalöst bra.
Jag körde mellis förut med film o längtar inte tillbaks för med rätt digitalutrustning så kan du få ett grymt bra resultat om bilden är rätt tagen ej igensotad,utfrätt körd i raw o 16 bitars o med profiler o du kan bildbehandling.

Efter det är det bara trycka på knappen på skrivarn.....
Det stämmer säkert, men innan den digitala fotografin kom så fick man mycket av det där utan någon form av efterbehandling bara exponeringen var perfekt. Sen gick det naturligtvis att förbättra bilderna ytterligare med bra mörkrumsteknik. Jag tycker ändå att utgångsläget är sämre idag och att det finns en hel del fotografiska situationer som filmen klarar bättre än den digitala sensorn.
 
Re: Re: Bara trycka på knappen?

paul innergård skrev:
Det stämmer säkert, men innan den digitala fotografin kom så fick man mycket av det där utan någon form av efterbehandling bara exponeringen var perfekt. Sen gick det naturligtvis att förbättra bilderna ytterligare med bra mörkrumsteknik. Jag tycker ändå att utgångsläget är sämre idag och att det finns en hel del fotografiska situationer som filmen klarar bättre än den digitala sensorn.

Jag bara småler. Om du ska ha den noggranna färgåtergivning som ett bra digitalt system har är det oerhört komplicerat att få till det med film. Jag skulle säga att det är omöjligt. Film ger alltid en viss karaktär, med digital fotografi går det att göra en profil som hanterar hela färgskalan.

Sedan ska du få ut bilderna på papper och då blir det ännu svårare för den analoga fotografen. Den färgskapa som finns i ett fotopapper klarar inte av alla de färger som en bra digital utskrift klarar. Och även om du får en bra färgbalans rent generellt är det alltid någon färg som inte återges rätt. Återigen, med en bra skrivare och en bra profil blir det korrekt färgåtergivning och det på alla färger. Tro mig, utskrifter av målningar är något som jag gör med jämna mellanrum.

Så att det skulle räcka med en perfekt exponering, det tror jag helt enkelt inte.

Stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.